תוצאות ההסברה: הנתונים המפתיעים על התמיכה בישראל ברשת

ככל שהמלחמה נמשכת, כך מתחדדת חשיבותה של ההסברה הישראלית ברשתות החברתיות • אבל מה בכלל קורה בפלטפורמות השונות מבחינת אחוזי התמיכה בישראל? • למרות שנראה לפעמים שכל העולם נגדנו, יש גם נתונים מעודדים

שלט להשבת החטופים בעת הפגנת תמיכה בישראל בארה"ב. צילום: אי.אף.פי

ככל שמלחמת "חרבות ברזל" נמשכת, תפקידה של ההסברה הישראלית הופך מכריע יותר וקונה לכוחות צה״ל את הזמן הדרוש להם בשביל להגיע לניצחון. בעקבות סגירתו של משרד ההסברה לפני כמה שבועות ועל רקע הודעת משרד החוץ כי נשאר ללא תקציב להסברה, עוד ועוד חברות וגופים פרטיים בחרו לקחת על עצמם את קידום הנרטיב הישראלי ברשת.

אבל מה בכלל קורה ברשת מבחינת התמיכה או חוסר התמיכה בישראל? למרות שלרגעים נראה לנו שכל העולם נגדנו, בחברת AdFreeway האוסטרלית, העוסקת בפילוח קהלים על ידי שימוש בחוכמת ההמונים ומייצרת מערך פרסום מותאם אישית, בדקו ומצאו כי אחוזי התמיכה בישראל במדינות שונות בעולם, הוא בעצם גבוה מכפי שהוא נראה.



הנתונים שאספה החברה הגיעו לאחר שהמנכ"ל הדר אשוח, החליט ליצור שיתופי פעולה עם ארגוני הסברה בולטים וגופים רלוונטיים אחרים, במסגרתם רתמה החברה את יכולתה הטכנולוגית כדי להגביר את קולם של גופי הסברה אלה ולייעל את החשיפה שלהם.

הקריאייטיב שנוצר על ידי גופי חדשות כמו קשת 12, StandWithUs ו – Aman Digital מקבוצת Aman, המקיפים את הנרטיב הישראלי, הופצו על פני פלטפורמות גלובליות שונות (דוגמת CNN, אל-ג'זירה, BBC) והגיעו למיליוני חשיפות, שנפרשו על פני ברזיל, ארה"ב, אוסטרליה, בריטניה ודרום אפריקה.

מצב החטופים: אחד המפתחות האפקטיביים בהסברה הישראלית. מפגן תמיכה בחו"ל, צילום: אי.פי.איי

התובנות והנתונים שנאספו מתמקדים בשני נושאים מרכזיים: יחסי התמיכה או ההתנגדות של הציבור הנבדק באשר לסוגיה הישראלית, והנושא השני הוא הניסיון להבין מה הנרטיב בו דוגל כל ציבור מהמדינות שנבדקו. הנתונים נאספו במדגם של 16,690 דירוגים, באמצעות הפלטפורמה החברתית שפיתחה AdFreeway, בה הנשאלים העניקו דירוג לפוסטים, פרסומות ותכנים נוספים שאליהם נחשפו על בסיס יומי.

לפי הנתונים שהתקבלו בדבר שאלת התמיכה בישראל בזמן מלחמת "חרבות ברזל", בלטו ברזיל עם 85.97 אחוזים מהקהל שתומך בישראל, ארה"ב עם 86.61 אחוזי תמיכה, דרום אפריקה עם 77.67 אחוזי תמיכה ובריטניה עם 75 אחוזי תמיכה בישראל. באוסטרליה וארגנטינה לעומת זאת, פחות ממחצית מהאוכלוסייה שנדגמה, תמכה בישראל ובפעולותיה במסגרת המלחמה (49 ו-47 אחוזים בהתאמה).

הפגנה פרו-פלשתינית בהרוורד. גם אם נראה שכולם נגדנו, זו לא בהכרח התמונה המלאה, צילום: אי.אף.פי

בכל הנוגע למעורבות בפוסטים, זאת אומרת פוסטים שעוררו יותר מכל תגובות ודיונים, נמצא כי מירב התמיכה הבינלאומית בישראל מתרחשת כאשר ההסברה הישראלית מציגה את החטופים ובדגש מובהק על ילדים. לעומת זאת, התמיכה הבינלאומית הנמוכה ביותר - כאשר הוצג נרטיב של תמיכה מלאה בישראל.

לדוגמה, פוסט בו מופיע דגל ישראל עם הכיתוב "אני עומד לצד ישראל", קיבל 77.82 אחוזי מעורבות, בעוד שפוסט עם ההאשטאג #Bringthemhome המתייחס להשבת החטופים וכולל את תמונותיהם של החטופים, בדגש על ילדים, קיבל לא פחות מ-85.11 אחוזי מעורבות.

הפגנה למען ישראל בניו יורק. מעל 85 אחוזי תמיכה בישראל, צילום: אי.אף.פי

הדר אשוח, מנכ"ל AdFreeway ישראל: "אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופה מורכבת ולהסברה הישראלית ישנה חשיבות עליונה בכל הנוגע להמשך המלחמה. נעשה כל מה שניתן כדי לספר את הסיפור של ישראל ולהשפיע על דעת הציבור בעולם, בכל פלטפורמה רלוונטית ובכל שפה אפשרית אותה אנשים יוכלו להבין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר