"קפיצת מדרגה משמעותית": אפל השיקה את המעבדים החדשים שלה

ענקית הטכנולוגיה השיקה את ה-M3, סדרת המעבדים החדשה שיצרה – ושאמורים להפוך את מחשבי ה-Mac למהירים הרבה יותר • מה הם כוללים וכיצד בדיוק ישפיעו על מוצריה? כל הפרטים

מנכ"ל אפל, טים קוק, על רקע הסמל של החברה.. צילום: אי.פי.

חברת אפל השיקה הלילה (שלישי) באופן רשמי את סדרת המעבדים החדשה מתוצרתה, ה-M3, אשר יניעו את מחשבי ה-iMac וה-MacBook הבאים שלה.

לדברי אפל, המעבדים החדשים מציגים קפיצת מדרגה בביצועים הגרפיים, בצריכת הספק, הזיכרון ועיבוד רשתות הנוירונים. אלה הם המעבדים הראשונים של החברה למחשבים אשר מיוצרים בטכנולוגיית 3 ננומטר, וזאת לאחר שהאייפון 15, שהושק בחודש שעבר, הכיל את ה-A17 Pro, המעבד הראשון של אפל לסמארטפונים שיוצר בטכנולוגיה המתקדמת הזו.

משפחת M3 כוללת שלושה מעבדים: M3, M3 Pro ו-M3 Max. המעבד העוצמתי מביניהם, ה-M3 Max, כולל זיכרון מאוחד (כלומר, הזיכרון הכולל של המעבדים המרכזיים והמעבדים הגרפיים) של 128 ג'יגה-בייט, 92 מיליארד טרנזיסטורים ו-16 ליבות עיבוד, המציגות ביצועים גבוהים ב-50% מ-M2 Max. ה-M3 כולל 24 ג'יגה-בייט של זיכרון מאוחד, 25 מיליארד טרנזיסטורים ו-8 ליבות עיבוד.

מקבוק פרו, צילום: Getty Images


לדברי ענקית הטכנולוגיה, המעבד החדש מציג את קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר בתחום הגרפי. המעבד הגרפי (GPU) בשבב מתבסס על ארכיטקטורת עיבוד חדשה שאפל מכנה "מטמון דינמי" (Dynamic Caching), המאפשרת להקצות במדויק בזמן אמת לכל משימה את משאבי הזיכרון הדרושים לביצועה. הודות לכך, המעבד מהיר פי 2.5 בהשוואה למעבד הגרפי ב-M1. המעבד הגרפי כולל גם טכנולוגיית מידול מתוחכמת (Ray Tracing), המדמה בצורה ריאליסטית יותר את האינטראקציה של קרני האור במרחב, צללים והשתקפויות, ומאפשרת למפתחי משחקים ליצור סצנות ריאליסטיות יותר.

"מדובר בשבבים המתקדמים ביותר שתוכננו עבור מחשבים אישיים", הצהיר ג'וני סרוג'י, מנהל תחום החומרה בחברה. "המעבדים מתוצרת אפל מגדירים מחדש את חוויית המשתמש של מחשבי ה-Mac. כל היבט בארכיטקטורה שלהם תוכננה כדי למקסם את הביצועים וצריכת ההספק".

האחרון שכלל את ה-A17 Pro. אייפון 15 פרו, צילום: דניאלה גינזבורג

הטרנזיסטורים הזעירים בעולם

כאמור, משפחת M3 מתבססת על טכנולוגיית ייצור שבבים ב-3 ננומטר של קבלנית הייצור הטאיוונית TSMC. זהו תהליך הייצור המתקדם והזעיר ביותר כיום בתעשיית השבבים, ו-TSMC היא הראשונה שהוציאה אותו לשוק, לפני סמסונג ואינטל. הגודל של 3 ננומטר מתייחס לאורכו של השער בטרנזיסטור. ככל שתהליך ייצור הטרנזיסטורים ממוזער יותר, כך ניתן לדחוס יותר טרנזיסטורים לפיסת סיליקון ולהשיג ביצועים חזקים יותר וביעילות אנרגטית גבוהה יותר. בחודשים האחרונים דווח כי אפל "שריינה" כ-90% מקיבולת הייצור הזמינה ב-TSMC לייצור ב-3 ננומטר לשנת 2023.

אפל החלה לפתח מעבדים למחשביה באופן עצמאי ב-2020, וזאת לאחר יותר מעשור שבו השתמשה במעבדי אינטל. הייתה זו טלטלה גדולה בתעשיית השבבים, אשר סימנה את תחילת דעיכתה של אינטל כ"מלכת המעבדים". המעבד הראשון בסדרה, 1M, כלל 16 מיליארד טרנזיסטורים בטכנולוגיה של 5 ננומטר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר