גדולים גם בחופש: המיזמים החדשניים שמפתחים בני נוער מרחבי הארץ

מכונת קרם הגנה נגישה, אפליקציה לחינוך פיננסי ובגד ים שמאפשר לאנשים עם מוגבלויות לשחות • אלה רק חלק מהפיתוחים עליהם עומלים צעירים וצעירות בני 16 ו-17 מרחבי הארץ • המיזמים יוצגו בתחרות "מיזם השנה 2023" של עמותת יוניסטרים מול בכירי התעשייה וההייטק הישראלי

קבוצת בני הנוער מאילת.. צילום: באדיבות יוניסטרים

העתיד שייך לצעירים, ואנחנו לא אומרים את זה סתם: בני ובנות נוער בגילים 17-16 מרחבי הארץ, מקדישים את ימי החופש הגדול לפיתוח מיזמים שפותרים בין היתר גם בעיות חברתיות שונות. קיבלנו הצצה לארבעה מהסטארטאפים שבני ובנות הנוער, חניכי עמותת יוניסטרים, מפתחים ממש בימים אלו.

מטיילים ברחבי הארץ. בין המיזמים: עמדת קרם הגנה נגישה למטיילים בחופי הים ושמורות הטבע | ארכיון \ טל כרמי רשות הטבע והגנים

חכמים בשמש

צעירים וצעירות מאילת, הנמצאים בעצמם שעות רבות בים ובבריכה, החליטו לפתח מכונות נגישות שימוקמו בכל חופי הים ומסלולי הטיולים ברחבי הארץ, ובהן יהיה קרם הגנה שניתן יהיה לקבל בלחיצת כפתור ובמחיר נוח לכל כיס. המטרה היא כמובן לאפשר לכמה שיותר אנשים לשמור על בריאותם ולהגן על גופם מנזקי השמש.

עמדת קרם ההגנה שמפתחת הקבוצה מאילת., צילום: באדיבות יוניסטרים

"העמדות יהיו ידידותיות לסביבה משום שהקרם לא ייצא בבקבוקי פלסטיק. בנוסף, השימוש בהן יהיה קל ונוח, ויתייתר הצורך להיסחב עם בקבוק קרם הגנה מהבית", סיפר עידו רז בן ה-17, מנכ"ל המיזם וחניך בעמותה. הוא הוסיף כי: "החזון שלנו הוא להגדיל את המודעות והשימוש בקרם הגנה למניעת הסכנות מהשמש, ולהנגיש זאת מבחינת מיקום ועלויות. במקביל, אנו שואפים לשמור על הסביבה ולמנוע צריכה מיותרת של פלסטיק. יש לנו אבטיפוס עובד ואנו מקווים למצוא משקיעים שיראו ערך במיזם שלנו".

איך ללמד בני נוער להתנהל עם כסף?

פיתוח נוסף הוא של קבוצה ממרכז היזמות יוניסטרים בקרית שמונה, בתמיכת קבוצת תנובה והפדרציה היהודית של ונקובר, אשר מפתחים יחד אפליקציה פיננסית המשמשת הן ככרטיס אשראי בטוח לנוער מתחת גיל 18 והן כפלטפורמה לחינוך פיננסי באמצעות משחק חווייתי.

קבוצת בני הנוער מקרית שמונה והגליל, צילום: באדיבות יוניסטרים

הרעיון צמח מבני הנוער עצמם, שהבינו שהם לא יודעים להתנהל כלכלית וגם לא לומדים זאת בבתי הספר ושיש צורך ממשי לפתח ולהנגיש את הנושא לבני נוער נוספים. "הנוער שלנו מגיע לבגרות, מסיים בית ספר, משתחרר מהצבא ואין לו באמת מושג איך להתנהל נכון כלכלית בעולם של המבוגרים. משם הגיע הרעיון שלנו לפיתוח האפליקציה. אנו נמצאים בשלבים מתקדמים של פיתוח ואבטיפוס", שיתף ירדן חרמוני בן ה-16 מקרית שמונה, מנכ"ל המיזם וחניך בעמותה.

צילום מסך מתוך האפקליציה של בני הנוער מקרית שמונה,

הנגשה לאנשים עם מוגבלויות

אחד מן התחומים החברתיים הבולטים שבני הנוער החליטו לתת עליו דגש הוא תחום המוגבלויות. קבוצה ממרכז היזמות יוניסטרים ג'וליס, בחסות בנק הפועלים, החליטו לסייע לאנשים המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות ולתת להם להרגיש עצמאות גם בתחום נוסף – שחייה ושהייה בטוחה במים.

בני הנוער החלו לפתח בגד ים אשר נועד להעניק לאנשים עם מוגבלויות פיזיות תחושת מסוגלות עצמית ולחסוך מהם מבוכה במרחבים פומביים. "בגד הים מאפשר לצוף מעל המים ומונע מקרי טביעה. הבגד ייראה כמו בגד ים רגיל ויהיה מעוצב על מנת להגביר את הביטחון העצמי של אותם האנשים", שיתפו בני הנוער.

קבוצת התלמידים מג'וליס, צילום: באדיבות יוניסטרים

מתכוננים לשנת הלימודים עם שיעורי עזר

קבוצת בני נוער ממרכז עכו - USAID, המשלבת נוער מהחברה הערבית ומהחברה היהודית, מפתחת אפליקציה במסגרתה בני נוער יעבירו שיעורים פרטיים לתלמידים בשעות התנדבות אישית. מדובר באפליקציה שמחברת בין בני נוער בכיתות י'-י"ב אשר צריכים לבצע מחויבות אישית, לבין תלמידים ביסודי. בני הנוער יעבירו שיעורים פרטיים במקצועות עברית, אנגלית וחשבון ועל כל שעת לימוד יקבלו שעת התנדבות.

בני הנוער יציגו את המיזמים שלהם בפני פאנל שופטים שכולל מאות בכירי הקהילה העסקית וההייטק הישראלי, במסגרת אירוע הגמר של "מיזם השנה 2023" של עמותת יוניסטרים. באירוע יוצגו כ- 90 מיזמים של אלפי בני ובנות נוער מכ- 80 יישובים ברחבי הארץ וממגוון רחב מאוד של מגזרים – יהודים, ערבים, דרוזים, בדואים, חילונים, דתיים ועוד, אשר יתמודדו על תואר המיזם המצטיין שכולל גם פרס כספי להמשיך פיתוחו.

קבוצת בני הנוער מעכו מציגה את הסטארטאפ שלה בפאנל השקעות של יוניסטרים, צילום: באדיבות יוניסטרים

מנכ"לית עמותת יוניסטרים, יפעת בכור: "בני הנוער משקיעים מאד כל השנה וההשקעה שלהם כעת גם בימי החופש הגדול היא כלל לא מובנת מאליה. מרגש מאד לראות את המוטיבציה שיש להם להצלחה וליזמות. אנו גאים בהם מאד, בטוחים בהצלחתם ומחכים לראות אותם בתחרות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר