שנתיים לאחר פתיחת החקירה: אישום הוגש נגד גוגל

החברה מואשמת בחוסר תחרותיות והעדפת הכלים שלה, באופן שפגע במפרסמים באירופה • ייתכן כי תיאלץ למכור חלק מעסקי הפרסום באיחוד • זוהי לא ההסתבכות הראשונה של חברת הענק

מלכת הפרסום המקוון. גוגל . צילום: איי.אף.פי

ענקית הטכנולוגיה מסתבכת: חברת גוגל הואשמה היום (רביעי) על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים באירופה (רשות התחרות של האיחוד האירופי) בנקיטת שיטות אנטי-תחרותיות בתחום הפרסום המקוון שלה וייתכן כי תיאלץ למכור חלק מעסקי הפרסום באיחוד על מנת להרגיע את חששותיהם של הרגולטורים. גם בעבר עלו האשמות דומות נגד החברה.

הנציבות האירופית פירטה את ההאשמות שלה בהצהרת התנגדויות, שנתיים לאחר שפתחה בחקירה: "הנציבות מתנגדת לצעדים שנקטה חברת גוגל, אשר העדיפה להציג ולקדם את שירותי הפרסום המקוון שלה באופן שעבד לרעת מתחרותיה בתחום טכנולוגיית הפרסום, מפרסמים וגורמים אחרים העוסקים בתחום".

עוד טענו בנציבות, כי מאז שנת 2014, גוגל ניצלה את הדומיננטיות שלה בשוק על ידי העדפת כלי הפרסום והטכנולוגיות שלה, באופן שפגע במודעות אחרות שהתפרסמו על גבי הפלטפורמות של החברה.

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי., צילום: GettyImages

גורם בנציבות טען כי ספק אם טיפול "התנהגותי-רך", כהגדרתו, יעזור במקרה כה חמור של שיטות פעולה אנטי-תחרותיות, המנוגדות לחוקי האיחוד. "דעתה של הנציבות היא כי רק ביטול בפועל של חלק משירותיה של גוגל, ייתן מענה הולם לחשש מפני המשך התנהגותה", נטען.

נזכיר כי גוגל היא פלטפורמת הפרסום הדיגיטלי הדומיננטית ביותר בעולם, עם נתח שוק של 28% מכלל ההכנסות העולמיות מפרסום (לפי חברת Insider Intelligence). הכנסותיה של החברה מפרסום בלבד בשנת 2022, כולל את שירותי החיפוש שלה Gmail, Google Play, Google Maps, AdMob, Google Ad Manager, YouTube ו- AdSense, הסתכמו ב- 224.5 מיליארד דולר (כ-80% מכלל הכנסות החברה).

מנוע החיפוש הפופולרי של גוגל. אישום על חוסר תחרותיות, צילום: Getty Images

גוגל ביקשה להגיע לפשרה בנושא כשלושה חודשים לאחר שהחקירה נפתחה, אך עוררה תסכול וכעס רב בקרב הרגולטורים עקב סחבת ארוכה, קצב איטי והיעדר ויתורים משמעותיים מצד החברה, כך מסר גורם המכיר את פרטי הנושא לרויטרס.

זוהי לא הפעם הראשונה שאלפבית (חברת האם של גוגל), מסתבכת באירופה. לפני שנתיים רשות שמירת זכויות היוצרים הצרפתית הטילה קנס של 500 מיליון אירו על חברת אלפאבית, החברה שתחתיה פועל מנוע החיפוש גוגל. הסיבות לקנס הענקי הן הגבלות שהוטלו על ידי הרגולטורים במדינה העוסקים בהגנה על זכויות היוצרים של כלי תקשורת שונים - בהם סוכנות הידיעות העולמית AFP - והופרו על ידי גוגל.

דן טיילור, סגן נשיא לפרסום של חברת גוגל, הגיב לסערה ואמר כי: "כלי טכנולוגיית הפרסום שלנו עוזרים לאתרים ואפליקציות לממן את התוכן שלהם, ומאפשרים לעסקים בכל הגדלים להגיע ביעילות ללקוחות חדשים. Google נשארת מחויבת ליצור ערך עבור השותפים והמפרסמים שלנו במגזר המאוד-תחרותי הזה. החקירה של הנציבות מתמקדת בהיבט צר של עסקי הפרסום שלנו ואינה חדשה. אנחנו לא מסכימים עם השקפת הנציבות ונגיב בהתאם". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר