אנבידיה. הבעת אמון ותמיכה בלתי מסויגת בישראל (ארכיון). צילום: רויטרס

בין עשרת המחשבים החזקים בעולם: אנבידיה מקימה בישראל מחשב-על ל-AI

המחשב, Israel-1, ייבנה בהשקעה של מאות מיליוני דולרים, ויהיה מסוגל להריץ מודלים של בינה מלאכותית במהירות עצומה • המחשב יהיה זמין בהמשך, דרך הענן, לשימוש חברות וארגונים בישראל • "בינה מלאכותית היא הכוח הטכנולוגי החשוב ביותר בחיינו"

תוספת כוח משמעותית לעוצמת המחשוב של ישראל. חברת אנבידיה (Nvidia) הכריזה היום (שני) כי תקים בישראל, בעלות של מאות מיליוני דולרים, את אחד ממחשבי-על העוצמתיים ביותר בעולם בתחום הבינה המלאכותית. המחשב, Israel-1, צפוי להיכנס לשימוש ראשוני עד סוף השנה, וישמש תחילה את אנבידיה לצרכי מחקר ופיתוח ושיתופי פעולה עם התעשייה.

בהמשך הדרך, המחשב יהיה זמין כחלק משירות מחשוב-העל בענן של אנבידיה, NVIDIA DGX Cloud, כך שארגונים, חברות סטארט-אפ, גופי מחקר ועוד יוכלו לעשות בו שימוש. אנבידיה, שרכשה ב-2020 את מלאנוקס הישראלית ב-7 מיליארד דולר, מעסיקה בישראל כ-3,000 עובדים. מרכז המו"פ שלה נמצא ביקנעם. 

מחשבי-על (Supercomputers) הם למעשה מערך משולב של עשרות ומאות אלפי יחידות עיבוד, המחוברות זו לזו ופועלות יחדיו תחת מערכת הפעלה אחת. מחשבי-על משמשים לביצוע משימות חישוביות תובעניות כמו פיתוח תרופות, פענוח מולקולות, מחקר בתחום מכניקת קוונטיים, חיזוי מזג אוויר וחקר אקלים, גילוי נפט וגז, הרצת מודלים וסימולציות, ופתרון בעיות רבות נוספות הכוללות משתנים רבים ומצריכות ביצוע מספר רב של חישובים במקביל, שמחשבים רגילים אינם יכולים לבצע.

מחשב העל HGX Supercomputer, צילום: באדיבות אנבידיה

8 כפול 1018 פעולות בשנייה

לפי המפרט שפרסמה אנבידיה, Israel-1 יכלול 2,048 מעבדים גרפיים מסוג H100 של אנבידיה, שכל אחד מהם כולל 80 מיליארד טרנזיסטורים. ועם יותר מ-34 מיליון ליבות CUDA ולמעלה ממיליון ליבות Tensor מהדור הרביעי. כמו כן, ישלב מחשב העל 2,560 מעבדים מסוג BlueField-3 DPU ו-80 מתגי Spectrum-4 - כולם פותחו בישראל. למעשה, הארכיטקטורה של מחשב-העל הישראלי תתבסס על פלטפורמת  Spectrum-X החדשה שפיתחה אנבידיה בישראל ותשמש תבנית לבניית מחשבי-על נוספים.

הביצועים של מחשבי-על נמדדים במספר הפעולות שהם מסוגלים לבצע בשנייה, או בקיצור FLOPS. המחשב Israel-1 צפוי לספק ביצועי AI של עד 8 אקסה-פלופס (Exaflops), כלומר 8 כפול 1018 פעולות בשנייה. בכך יהיה זה אחד ממחשבי העל המהירים ביותר בעולם לחישובי בינה מלאכותית, והוא יאפשר לקצר את זמני האימון וההרצה של מודלי בינה מלאכותית גנרטיבית. בנוסף, הוא צפוי לספק ביצועים של יותר מ-135 פטהפלופס (פטה = 1015) במשימות מחשוב-על קלאסיות.

לפי רשימת Top50, המקבצת את 500 מחשבי-העל החזקים ביותר בעולם, נכון לנובמבר 2022, מחשב-העל המהיר בעולם הוא ה-Frontier, הנמצא במעבדה הלאומית Oak Ridge שבמדינת טנסי, ארה"ב, והוא מתהדר ביכולת חישובית של 1,102 פטה-פלופס. בשל עוצמתם, למחשבי-על יש חשיבות אסטרטגית במאזן הכוחות הבין-מעצמתי. לפי רשימת Top500, מתוך 500 מחשבי-העל החזקים בעולם, 150 מחשבי-על נמצאים בארצות הברית, ואילו 134 מחשבי-על נמצאים בסין. גם בגרמניה וביפן יש ריכוז גבוה של מחשבי-על. נראה כי לפי המדדים המקובלים, ה-Israel-1 יתברג בין עשרת מחשבי-העל החזקים בעולם.

גלעד שיינר, סגן-נשיא בכיר למחשוב-על ותקשורת באנבידיה, אמר כי Israel-1 מייצג השקעה עצומה עבור אנבידיה. "זה יאפשר לנו להניע חדשנות בישראל ובעולם כולו. בינה מלאכותית היא הכוח הטכנולוגי החשוב ביותר בחיינו."

גלעד שיינר, סגן נשיא בכיר למחשוב וקישוריות, צילום: באדיבות אנבידיה

אנבידיה, המתמחה בפיתוח מעבדים גרפיים ופתרונות מחשוב מואץ, היא אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות והחשובות בעולם, ונחשבת למובילה בתחומים כמו מחשוב עתיר-ביצועים (HPC), בינה מלאכותית, גיימינג, בלוקצ'יין ועוד. ביום חמישי שעבר דיווחה החברה על הכנסות של 7.2 מיליארד דולר ברבעון הראשון, מתוכם 4.2 מיליארד דולר מתחום מרכזי הנתונים. מניית החברה זינקה ב-24% בעקבות פרסום הדו"ח, וזאת על רקע הביקוש הגובר לפתרונות החברה כחלק מהאצת תחום הבינה המלאכותית. שווי השוק של החברה בנסד"ק נושק לטריליון דולר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו