עוד לא מוכנים לחזור לירח: בנאס"א מזהירים מהצטברות סיכונים

פאנל הבטיחות מזהיר מהצטברות סיכונים במשימת Artemis III • יועצי הבטיחות של נאס"א קוראים לבחינה מחודשת של תוכנית הנחיתה על הירח • בין השאר נשמעות גם ביקורות חריפות על מודל החוזים המסחריים • דרישה לשינוי אופן ניהול תקריות כמו ניסוי The Boeing Starliner הכושל

Artemis III. צילום: SpaceX

יועצי הבטיחות של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ממליצים לבחון מחדש את הארכיטקטורה של תוכנית Artemis להנחתת אדם על הירח, וכן לשנות את האופן שבו היא מטפלת באירועי בטיחות חריגים, דוגמת טיסת הניסוי הבעייתית של חללית starliner. כך לי לפי דיווח שפורסם אתמול (שישי) בסוכנות הידיעות SpaceNews.

שיגורה של משימת ארטמיס 1 בשנת 2022. , צילום: רויטרס

ההמלצות הוצגו בישיבה פומבית שקיים ב-19 בדצמבר פאנל הייעוץ לבטיחות תעופתית של נאס"א (ASAP), לקראת פרסום הדוח השנתי של הגוף בתחילת השנה הבאה. הישיבה התקיימה במקום מפגש רבעוני שבוטל עקב השבתת הממשל הפדרלי.

חשש מהיקף סיכונים חריג

אחת ההמלצות המרכזיות חוזרת לביקורת שכבר הועלתה בדוח השנתי של 2023, בנוגע למבנה משימת Artemis III - משימת הנחיתה המאוישת הראשונה על הירח מאז עידן Apolo. לדברי חבר הפאנל ביל בריי, המשימה כוללת מספר חריג של פעולות שיבוצעו לראשונה, דבר היוצר רמת סיכון גבוהה במיוחד.

בין האתגרים שצוינו: הפעלה מאוישת ראשונה של נחתת הירח Starship של SpaceX, עגינה במסלול ירחי עם חללית אוריון (Orion), ונחיתה באזור הקוטב הדרומי של הירח, אזור הנחשב מורכב במיוחד מבחינה הנדסית ובטיחותית. הפאנל הדגיש כי טרם הוצגה תוכנית מקיפה שמטפלת במכלול הסיכונים הללו או מצמצמת אותם באופן מספק.

נאס"א. ילמדו לקח?, צילום: אי.פי

יו"ר הפאנל, סוזן הלמס, אמרה כי החששות אינם חדשים, אך כעת הם הפכו "משמעותיים", נוכח הצטברות הסיכונים לקראת Artemis III ומשימות ההמשך. לדבריה, ייתכן שנאס"א תהיה פתוחה לבחינת שינויים, במיוחד על רקע כניסתו של מנהל הסוכנות החדש, ג'ארד אייסקמן.

המלצה נוספת עוסקת במדיניות החוזים של נאס"א, ובעיקר בשילוב בין חוזי "עלות פלוס", חוזים במחיר קבוע והסכמי שירות מסחריים. לפי הפאנל, החלת מנגנונים מסחריים על תוכניות פיתוח מורכבות, במיוחד בטיסות מאוישות, פגעה בפיקוח הטכני ובאחריות הבטיחותית.

חברת הפאנל קתרינה מקפארלנד ציינה כי בדיקות של תוכניות כמו Commercial Crew, מערכת הנחיתה הירחית וניסוי Starliner העלו פיקוח לא אחיד והסתמכות יתר על הצהרות הקבלנים, דבר שפגע ביציבות לוחות הזמנים וברמת ההנדסה.

צוות ה-Crew-10 לאחר הנחיתה, צילום: אי.אף.פי

הפאנל המליץ על "יישור קו ניהולי כלל-סוכנותי" כך שמבנה החוזים יתאים לרמת הסיכון והאחריות של נאס"א בטיסות מאוישות.

לקחים מניהול משבר סטארליינר

ההמלצה השלישית מתמקדת בהתנהלות נאס"א סביב טיסת הניסוי המאוישת של חללית CST-100 Starliner לתחנת החלל הבינלאומית ב-2024. תקלות במנועי הניווט הובילו להחזרת החללית ללא צוות, בעוד האסטרונאוטים בוץ׳ וילמור וסוני ויליאמס נאלצו להישאר בתחנה תשעה חודשים ולשוב לכדור הארץ בחללית Crew Dragon.

לדברי חבר הפאנל צ'רלי פריקורט, הבעיה המרכזית לא הייתה טכנית אלא ניהולית: נאס"א לא הגדירה את האירוע כ"תקרית" או "כמעט תאונה" בהתאם לנהלים, דבר שיצר בלבול בנוגע לסמכויות, אחריות וקבלת החלטות. הפאנל סבור כי הכרזה מוקדמת וברורה הייתה משפרת משמעותית את תהליך קבלת ההחלטות ואת ניהול החזרת הצוות.

הפאנל ממליץ לנאס"א לעדכן את הקריטריונים והנהלים כך שכל אירוע המעורב באסטרונאוטים יוגדר באופן חד-משמעי כ"תקרית" או כ"כמעט תאונה", על מנת למנוע חוסר ודאות דומה בעתיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר