אחרי שנים של סודיות, ענקית הקמעונאות והטכנולוגיה אמזון חשפה סוף-סוף מראות ראשונים של לווייני האינטרנט שלה מפרויקט קוויפר (Kuiper). בסרטון קצר שפורסם ביום שישי האחרון, ניתן לראות את 27 הלוויינים הראשונים של החברה משתחררים בחלל לאחר שיגורם ביום שני מבסיס חיל האוויר בקייפ קנוורל, פלורידה.
מדובר בצעד ראשון של אמזון בתחום האינטרנט הלווייני, תחום שבו מובילה כיום חברת SpaceX של אילון מאסק עם שירות סטארלינק. הסרטון שפורסם מאפשר לראות לראשונה את העיצוב הבסיסי של הלוויינים, שנראים שונים לחלוטין מאלה של המתחרה העיקרית.
צורה טרפזית במקום לוח שטוח
בשונה מלווייני סטארלינק בעלי עיצוב שטוח שמאפשר להם להיערם זה על גבי זה בטילי פאלקון 9, לווייני קוויפר של אמזון מעוצבים בצורת טרפז, בדומה ללווייני חברת OneWeb. בזמן השיגור, לוחות האנרגיה הסולארית של הלוויינים מקופלים, והם משוחררים בנפרד באמצעות מנגנון ייעודי.
ההבדל בעיצוב הוא משמעותי - השיטה של SpaceX מאפשרת לשגר יותר לוויינים בכל טיל, מה שמוזיל עלויות ומאפשר פריסה מהירה יותר של הרשת. לעומת זאת, העיצוב של אמזון מאפשר גמישות רבה יותר בתכנון הלוויינים עצמם ופיזור מהיר יותר שלהם במסלול.
כל לוויין קוויפר שוקל בין 537 ל-571 ק"ג, משקל דומה לדגם המעודכן של לווייני סטארלינק.
פער משמעותי בין המתחרים
אמזון מתכננת להקים קונסטלציה של 3,232 לוויינים על פני יותר מ-80 שיגורים בשנים הקרובות, אך נמצאת הרחק מאחורי SpaceX, שכבר מפעילה למעלה מ-7,300 לווייני סטארלינק בחלל, המספקים שירותי אינטרנט ברחבי העולם.
"אנחנו רק 72 שעות בתוך המשימה הראשונה של קוויפר בקנה מידה מלא, והאדרנלין עדיין גבוה", כתב ראג'יב באדיאל, ראש פרויקט קוויפר באמזון, בפוסט ברשת לינקדאין. באדיאל עצמו עבד בעבר כסגן נשיא בתחום הלוויינים ב-SpaceX , עד שפוטר על ידי מאסק ב-2018.
מלבד SpaceX ואמזון, חברות נוספות נכנסות לתחום. חברת OneWeb כבר מפעילה יותר מ-650 לוויינים פעילים, וסין מקדמת את קונסטלציית "צ'יאנפאן" (אלף מפרשים) שעשויה להגיע בסופו של דבר ליותר מ-14,000 לוויינים.
פרסום מאוחר ומפתיע
המדיניות האפופה בסודיות של אמזון עמדה בניגוד חד לזו של המתחרות, שחשפו מידע בסיסי ותמונות של הלוויינים שלהן עוד לפני ששוגרו לחלל.
השיגור שאירע בתחילת השבוע שעבר הפך למסתורי אף יותר כשאמזון ביקשה מחברת ULA, שסיפקה את טיל האטלס V, להפסיק את השידור החי הרשמי של השיגור כחמש דקות בלבד לאחר ההמראה - הרבה לפני שהלוויינים הגיעו למסלולם.
האסטרטגיה של חשיפה מוגבלת יצרה סקרנות רבה בקרב חובבי חלל ולקוחות פוטנציאליים, ועתה כשנחשף העיצוב הבסיסי של הלוויינים, יש עניין מוגבר בשאלה אם אמזון תצליח להדביק את הפער העצום מול סטארלינק.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו