"התחנה נכנסה לתקופה המסוכנת ביותר בקיומה": מומחים מתריעים על סיכונים גוברים, בעיות מתמשכות וחוסר במימון לקראת סיום פעילות תחנת החלל הבינלאומית ב-2030.
האסטרונאוטים שבים לכדור הארץ // רויטרס
חברי צוות הבטיחות של נאס"א הביעו דאגה עמוקה ממצבה של תחנת החלל הבינלאומית המזדקנת, בהצביעם על בעיות ארוכות-טווח וחוסרים תקציביים. במהלך ישיבה של צוות הייעוץ לבטיחות תעופה וחלל (ASAP) שהתקיימה ב-17 באפריל, המומחים התריעו על סיכונים גוברים ככל שהתחנה מתקרבת לסיום פעילותה המתוכנן ב-2030.
"תחנת החלל הבינלאומית נכנסה לתקופה המסוכנת ביותר בקיומה", אמר ריץ' ויליאמס, חבר בצוות הבטיחות, שהדגיש כי ישנם "סיכונים הולכים וגדלים" לתחנה.
אחד האתגרים המרכזיים הוא הטיפול בדליפות במודול "זווזדה" הרוסי. מומחים רוסים ואמריקנים חוקרים כבר שנים סדקים במבנה, ללא פתרון ברור לגבי הסיבה להם או הדרך הטובה ביותר להתמודד עמם. ויליאמס ציין כי נציגי נאס"א ורוסקוסמוס צפויים להיפגש במוסקבה בהמשך החודש כדי לעדכן את המאמצים למזעור הסיכונים.
סוגיה קריטית נוספת היא פיתוח תוכניות לכניסה מחדש לאטמוספירה במקרה חירום, לפני הגעת רכב הכניסה-מחדש האמריקני (USDV) שנאס"א התקשרה עם SpaceX לבנייתו. "אם תהיה כניסה מחדש של התחנה לפני שה-USDV יסופק, הסיכון לציבור משברי התפרקות יגדל בסדרי גודל", הזהיר ויליאמס.
התחנה מתמודדת גם עם מחסור בחלקי חילוף למערכות תמיכת חיים ועיכובים במשלוחי אספקה. בין אלה כלולים עיכובים בטיסת הבכורה של רכב Dream Chaser וביטול משימת Cygnus של Northrop Grumman שתוכננה ליוני, בשל נזק שנגרם לחללית במהלך השינוע.
"מעל כל הסיכונים האלה מרחף גירעון תקציבי גדול", הדגיש ויליאמס. נאס"א הקצתה השנה 993 מיליון דולר לתפעול ותחזוקת התחנה, ירידה קלה מהשנה שעברה, כאשר במקביל נדרש מימון לרכב הכניסה-מחדש ולתמיכה בתחנות חלל מסחריות עתידיות.
ASAP הזהיר בדוח השנתי שלו כי אם המימון לרכב הכניסה-מחדש ולתשתית השיגור (יותר ממיליארד דולר) יבוא מתקציב התחנה הקיים, הדבר עלול לפגוע ביכולת נאס"א לבצע פעולות בטוחות, במיוחד במצבי חירום.
"ככל שתוכניות מתקרבות לסיומן, יש פיתוי להניח שיידרשו פחות משאבים", אמר ויליאמס. "עבור תחנת החלל, חיוני לשמור על תקציב ומשאבים מספיקים עד שהרכב ייכנס בבטחה חזרה לאטמוספירה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו