תגלית מפתיעה: לאחר עשורים, אותר לווין שאבד בחלל

לווין חלל זעיר שנעלם מעיני המדענים במשך 25 שנים, אותר בזכות עבודתו של אסטרופיזיקאי מאוניברסיטת הארוורד • "ייתכן שהחלק שנוטר עד כה לא נפרש כראוי או שלא היה עשוי ממתכת ולכן נעלם מהמכ"ם" • ומה החשיבות שבניטור לווינים שכבר אינם בשימוש?

לווין מעל כדור הארץ. אילוסטרציה. צילום: אי.אף.פי

כנראה שזה לא כל כך פשוט לעקוב אחרי אלפי הלוויינים שמרחפים להם סביב כדור הארץ: לאחר שעקבותיו של הלווין "בלון לכיול אינפרא-אדום", המוכר יותר בשם הקוד שלו S73-7 אבדו במשך 25 שנים, נראה כי הוא סוף סוף אותר.

הלוויין הנעלם, שרוחבו 66 ס"מ בסך הכל (נכנס להגדרה של לווין זעיר), יועד להגיע למסלול מעגלי סביב כדור הארץ בגובה של 800 קילומטרים והוא היה חלק מתוכנית ניסויי החלל של זרוע האוויר של ארה"ב (USAF).

תיעוד: הלוויינים של אילון מאסק עברו מעל ישראל. כמות הלוויינים מעל כדור הארץ היא עצומה. ארכיון // צילום: קובי נתן/TPS

לאחר שיגורו, S73-7 היה אמור להתנפח אגב תנועתו המסלולית ולשמש כמטרת כיול עבור ציוד חישה מרחוק, אך עקב ניסיון כושל לפרוס את הלווין במסלולו, התוכניות לגביו נזנחו והוא ננטש והפך לזבל חלל מרחף.

מקרי היעלמויות קודמים

גילוי המחודש של הלווין התאפשר בזכות עבודתו של ג'ונתן מקדאוול, אסטרופיזיקאי מהמרכז לאסטרופיזיקה של אוניברסיטת הרווארד ומכון סמית'סוניאן. לאחר שבחן וניתח נתונים הנוגעים ללוויין האובד, מקדאוול פיצח את התעלומה, מצא שהלווין נעלם מעיני המדענים כבר פעמיים בעבר ואפשר לצוותי המחקר למצוא אותו.

בפעם הראשונה בה S73-7 "הלך לאיבוד" היה זה בשנות ה-70, זמן לא רב לאחר שיגורו, זאת לאחר שהמכ"מים שעקבו אחריו כשלו בניטורו, ופעם נוספת במהלך שנות ה-90. בראיון טלפוני שקיים עם אתר Gizmodo, ציין מקדאוול כי "הבעיה היא של- S73-7 יש ככל הנראה שטח חתך מכ"ם (שח"ם) נמוך מאוד".

המפרט של הלווין האובד S73-7, צילום: משרד הסיור הלאומי של ארה"ב

עוד ציין מקדאוול כי "ייתכן שהחלק שנוטר בלווין עד כה היה מתקן ניפוק (דיספנסר) או חלק מהבלון שלא נפרש כראוי. אותם חלקים ככל הנראה גם אינם עשויים ממתכת ולכן לא נראים כמו שצריך על גבי מסך המכ"ם". גילויו המחודש של הלווין אושר גם על ידי פלוגת הגנת החלל ה-18 של זרוע החלל של ארה"ב (Space Force).

זה אמנם נשמע זניח ואתם יכולים לתהות מה החשיבות שבמעקב אחרי חתיכת זבל מרחפת, אך מדובר בבעיה הולכת וגדלה בתחום חקר ותעופת החלל. לפי נתונים רשמיים, מעל כדור הארץ מרחפים מעל ל-5,000 טון של פסולת חלל, המפריעים ומסכנים הן לוויינים פעילים והן משימות חלל שונות הכוללות גם שיגורים מאוישים של צוותים לתחנת החלל הבינלאומית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר