המרוץ לירח רותח מתמיד: סין בצעד שיגרום לה לעקוף את המתחרים?

סוכנות החלל הסינית הכריזה על שמן של קפסולת החלל ושל הגשושית שבכוונתה לשגר לירח בשנת 2030 • בכוונת סין לשלוח לירח גם אסטרונאוטים, והיא מקווה שמשלחת אמריקנית דומה לא תצא לדרך ב-2026

הירח. צילום: איי.אף.פי.

סוכנות החלל הסינית נמצאת במרוץ לשלוח אסטרונאוטים אל הירח, וכעת נראה שהכוונה שלה חזקה מתמיד, שכן בתחילת השבוע היא הכריזה על שמה של קפסולת החלל שתישא את האסטרונאוטים למשימתם ושל הגשושית שתוריד אותם לקרקע.

לפי CNN, הקפסולה תזכה לשם מנגז'ו, שהתרגום שלה ממנדרינית הוא "רכב החלומות", בעוד הגשושית נקראת לאניו, או "לחבק את הירח" ממנדרינית, זאת כמחווה לפואמה שמאו דזה-דונג, שליט סין בעבר, כתב בשנת 1965.

על פי הסוכנות הסינית, אורכה של הקפסולה יעמוד על כ-9 מטרים ומשקלה יגיע ללא פחות מ-22 טונות. עוד הכריזו הסינים כי הגשושית תהיה גדולה מספיק כדי שתוכל להכין שני אסטרונאוטים ורובר (כלי רכב שנע על פני כוכבים וירחים) במשקל 200 קילוגרמים – והפיתוח שלהם "מתקדם היטב". התוכנית אמורה לצאת לפועל, כך לפי הסינים, ב-2030, אך האמריקנים מתכננים להקדים אותם – ולהנחית אסטרונאוטים על הירח כבר ב-2026 (אם כי בשל עיכובים מסיבות שונות ובעיות תקציב, לא בטוח שהיא תצליח להקדים את סין).

הגשושית הסינית Chang'e 4 על הצד הרחוק של הירח, ב-2019,

לפני שתשלח אסטרונאוטים לחלל, ואולי אף תנחית אותם על הירח, סין מקווה לשגר לחלל ב-2028 משלחת רובוטית שתחקור את הקוטב הדרומי של הירח.

בתוך כך, גשושית הירח של יפן, Slim, שרדה שלשום (בין שבת לראשון) לילה לונארי קשוח במיוחד, שנמשך שבועיים שלמם, שבמהלכם היא לא ספגה אור שמש ואף חוותה קור מקפיא במיוחד. הכלי הועבר למצב שינה לאחר נחיתתו בחודש שעבר, כשהפאנלים הסולאריים שלו הופנו לכיוון ההפוך מהנדרש – כך שהוא לא הצליח לקבל את האנרגיה שלה היה דרוש כדי לתפקד, פעולה שבהמשך בוצעה בהצלחה, אם כי רק זו הופסקה כשהחל הלילה הלונארי. עם זאת, הוא "התעורר" לאחר שקיבל פקודה שכזו מסוכנות החלל היפנית.

Slim צולמה הפוכה בידי רובוט אחר שנמצא על הירח (ארכיון), צילום: איי.אף.פי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר