ניסוי מוצלח לחללית הירח הישראלית "בראשית 2"

הניסוי דימה את נחיתתה של החללית על פני השטח של הלווין • במסגרת הניסוי, הופל דגם המדמה את גודלה וצורתה של החללית מגבהים שונים ונבדקה תגובתה של מערכת רגלי הנחיתה שלה • "אבן דרך חשובה"

שיגור החללית "בראשית 1", ארכיון. צילום: רויטרס

עמותת SpaceIL ממשיכה בקידום משימת החלל "בראשית 2", הכוללת שיגור החללית הישראלית השנייה לירח. כחלק מתוכנית העבודה, ביצעה העמותה בימים האחרונים ניסוי המדמה את נחיתתה של החללית על פני השטח של הלווין.

הניסוי נעשה באמצעות דגם המדמה את המשקל ומרכז הכובד האמיתי של החללית בעת הנחיתה על הירח, כמו גם את הנחיתה עצמה הכוללת נפילה חופשית מגובה של חמישה מטרים. פרמטר חשוב נוסף שנקלח בחשבון בעת הניסוי היה כוח הכבידה של הירח, המהווה כשישית מזה של כדור הארץ.

ניסוי הנחיתה של "בראשית 2", הפעם נצליח?, צילום: SpaceIL

במסגרת הניסוי, החללית הופלה ממספר גבהים שונים תוך בדיקת תגובת רגלי הנחיתה ובחינת התנהגות מנגנון ספיגת האנרגיה בעת הפגיעה בקרקע. לפי העמותה, המערכת תפקדה כמתוכנן והצליחה לספוג את עומסי הנחיתה בכל הגבהים והמתארים, תוך שמירה על שלמות מבנית.

משימת "בראשית 2", באם תצליח, צפויה ליצור הישגים בינלאומיים ופורצי דרך בתחום החלל העמוק, בהם נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת שתיעשה באמצעות שתי נחיתות אשר כל אחת מהן תנחת בצד אחר של הלווין.

המערכת דימתה את המשקל והצורה של החללית, כמו גם את כוח הכבידה של הירח, צילום: SpaceIL

בנוסף לשתי הנחתות, חללית האם מתוכננת לחוג סביב הירח במשימה ארוכת טווח של כחמש שנים ותהווה פלטפורמה לפעילות חינוכית-מדעית אינטרקטיבית בארץ ובעולם, זאת באמצעות התחברות מרחוק.

לדברי שמעון שריד, מנכ"ל עמותת SpaceIL: "הניסוי המוצלח שקיימנו, מהווה אבן דרך חשובה במסגרת הוכחת ההיתכנות ההנדסית של נחיתת של 'בראשית 2' על הירח. במיוחד בימים אלה, בהם החברה הישראלית מתמודדת עם אתגרים מורכבים במיוחד, אנו ממשיכים לעשות הכל על מנת להמשיך להצעיד את מדינת ישראל קדימה ולפתח יכולות חדשות וגאווה לאומית בתחום החלל".

כזכור, לפני כחמש שנים ואחרי תקוות רבות ושנים של עבודה מאומצת, החללית "בראשית 1" התרסקה 150 מטרים לפני הנחיתה על הירח. דקות ספורות לפני הנחיתה, החללית הצליחה לשלוח תמונה אחרונה למרכז הבקרה של התעשייה האווירית בלוד, בה נראה שלט שבו מופיע דגל ישראל, עם הכיתוב "עם  ישראל חי", במרחק קילומטרים ספורים מהירח. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר