"יתרון פיזי משמעותי": מחקר חדש שופך אור על חשיבותן של הנשים הקדמוניות

שני מחקרים שפורסמו לאחרונה, מוכיחים כי הפרדה מגדרית היא ככל הנראה משהו שהמציא האדם בשלבים מאוחרים יותר של התפתחותו • "בחינה של מאובנים אנושיים מהתקופה הפרהיסטורית מראות שגם על גופן של נשים היו פציעות גופניות שנבעו מציד" • גם מבחינה גופנית מסתבר, לנשים היה יתרון

ציידת פרהיסטורית, כנראה שהן לא נראו כל כך טוב. אילוסטרציה. צילום: gettyimages

כשחושבים על ציידים בעולם הפרהיסטורי, רובנו מדמיינים קבוצת גברים היוצאת עם כליה לדרך, בעוד שנשות השבט נשארות מאחור על מנת לשמור, לטפל ולהניק את הילדים. אולם, שני מחקרים שפורסמו לאחרונה בכתב העת American Anthropologist, משנים משמעותית את הצורה בה אנחנו מדמיינים את העולם הקדמון הזה.

במחקר הראשון, מציגים החוקרים הוכחות המראות כי גם נשים היו שותפות מלאות למסעות ציד, בעוד שהמחקר השני מוכיח כי נשים לא רק שהיו שותפות, אלא שאפילו היה להן יתרון ביולוגי משמעותי שיתכן והפך אותן לציידות טובות יותר מגברים.

פניה המשוחזרים של זלאטי קון, מההומו ספיאנס הראשונים שהילכו על אדמת אירופה. כנראה עסקה בציד., צילום: רויטרס

פרופסור קארה אוקובוק, מומחית בתחום האנתרופולוגיה מאוניברסיטת נוטרדם, אינדיאנה ארה"ב, שנחשבת לאחד ממרכזי המחקר הגדולים והחשובים בעולם, ומי שהובילה את המחקר, הסבירה כי הממצאים שהוצגו במחקרים הראו פציעות הקשורות לתחום הצייד גם על גופן של נשים.

"בחינה של רישומי מאובנים אנושיים מהתקופה הפרהיסטורית מראה שגם על גופן של הנשים יש פציעות גופניות שנובעות מפעילות ציד, כאשר כמות הפציעות היא באותה כמות שהתגלתה על גברים".

סיור במערות האדם הקדמון. אין הוכחות להפרדה מגדרית בשבטים., צילום: לירון אלמוג

הקברים שנחפרו בפרו חשפו בנוסף כי נשים נקברו לא פעם עם כלי נשק המאפיינים ציידים. "בעולם הקדמון, אנשים בדרך כלל לא נקברו עם כלי הנשק שלהם. כשאדם נקבר כך, זה מעיד על כך שהוא, או היא, השתמשו לעיתים קרובות בנשק שהונח לצידם, שהוא היה שלהם", מציינת פרופ' אוקובוק.

הממצאים האחרונים מצטרפים למחקרים נוספים שנעשו בתחום הדינמיקה החברתית בעולם הקדמון, לפיהם אין הוכחות לכך שהייתה חלוקה מגדרית בכל הנוגע למטלות בין גברים ונשים. "ציד היה משהו שכנראה כולם לקחו בו חלק, בין היתר כי לא היו מספיק אנשים כדי שתהיה חלוקה. כולם עסקו בהכל", כך לדבריה של פרופ' אוקובוק.

גולגולת של ניאנדרטל מוצגת במוזיאון בפריז. האדם המודרני הצליח להסתגל מהר יותר מבן דודו, צילום: אי.אף.פי

יתרון משמעותי לגוף האישה

הצוות של פרופ' אוקובוק מצא עוד כי בכל הקשור לציד, לגוף הנשי היה יתרון משמעותי על פני הגוף הגברי, מה שגורם לחוקרים להאמין שנשים תפסו חלק מרכזי בתחום הזה.

"הממצאים שלנו מראים כי גוף האישה מתאים הרבה יותר לציד, שדורש סיבולת פיזית גבוהה, בעיקר בזכות הנוכחות המשמעותית של שני הורמונים - אסטרוגן ואדיפונקטין" היא מסבירה.

הימצאותם של הורמונים אלו, שקיימים משמעותית יותר אצל נשים, הייתה מאד חשובה, זאת בשל התפקיד הקריטי שיש להם במערכת העיכול של הגוף. הורמונים אלו מווסתים את שימוש הגוף במשאבי המזון שיש לו, וגורמים לגוף לנצל קודם את מאגרי השומן שלו, ורק אז את מאגרי הפחמימות.

קבר עתיק של האדם הקדמון שנמצא באיזור הגליל. ארכיון, צילום: רויטרס

"שומן מכיל יותר קלוריות מאשר פחמימות והשריפה שלו איטית יותר, כך שלנשים הייתה יותר אנרגיה זמינה, מה שעיכב את העייפות שלהן והחזיק אותן בפעילות שיא לזמן ארוך יותר" מסבירה פרופ' אוקובוק.

יתרון נוסף שקיים בגוף האישה ושסייע לנשים לשרוף פחות אנרגיה, הוא מבנה הירכיים הרחב שלהן. "מבנה הירכיים הרחב יותר של הנשים, אפשר להן לצעוד צעדים גדולים יותר. הליכה כזו מקטינה את צריכת האנרגיה של הגוף ומאפשרת להגיע למרחקים ארוכים יותר", היא מסכמת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר