מחקר חדש מעורר סערה: גיל היקום כפול ממה שחשבנו

לפי קבוצת מדענים מקנדה, גיל היקום הוא 26.7 מיליארד שנים – כפול מהגיל שעולם המדע העריך עד כה • במידה והתיאוריה החדשה נכונה, מדובר ברעידת אדמה בחקר היקום • החישוב החדש התאפשר בין היתר בזכות הגילויים האחרונים של טלסקופ החלל החדשני "ג'יימס ווב"

התקדמות היקום מ-"ימי הביניים" של הכוכבים ועד היום.. צילום: NSF

מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר על ידי מדענים מאוניברסיטת אוטווה בקנדה, קבע כי גיל היקום הוא 26.7 מיליארד שנים – פי שתיים מהגיל המוערך שלו לפי הגישה המדעית המקובלת כיום (13.7 מיליארד שנים). אם המחקר אכן צודק וגיל היקום כפול מההערכות המדעיות הרווחות, הרי שמדובר במהפכה של ממש ושינוי משמעותי בידע הקיים בכל הנוגע ליקום.

על מנת לבסס את החישוב שלהם, השתמשו המדענים במספר תיאוריות מדעיות שונות הקשורות לחישוב גילו של היקום, זאת כאשר חלקן וותיקות ומבוססות בעולם המדעי ואחרות חדשניות. בחיבור של אותן התיאוריות, הצליחו החוקרים לייצר שיטה חדשה לחישוב גיל היקום.

רויטרס

גלקסיות עתיקות וטלסקופ חדשני

גילו של היקום נמצא בליבת חקר החלל כבר שנים רבות, כאשר התיאוריה שהייתה מקובלת עד היום מעריכה את גילו בכ-13.7 מיליארד שנים. בתיאוריה זו, החישוב התבצע על ידי התבוננות על כוכבים וגרמי שמיים מרוחקים ומדידת האור המגיע מהם אל כדור הארץ, או במילים אחרות – מדידת אורכי הגל של קרני האור המגיעות מאותם כוכבים וגלקסיות מרוחקות.

אחד הגורמים שהפכו את התיאוריה הישנה ללא רלוונטית הוא טלסקופ החלל "ג'יימס ווב", שהחליף את טלסקופ החלל הוותיק "האבל", ומאפשר תצפיות למרחקים גדולים יותר מאי פעם. בזכות הטלסקופ החדשני, גילו החוקרים בשנים האחרונות כוכבים וגלקסיות שגילם המוערך הוא גדול יותר מגיל היקום (מה שכמובן לא אפשרי).

מראת המשושים בטלסקופ החלל "ג'יימס ווב", צילום: אי.פי

בין הגילויים המשמעותיים של ג'יימס ווב ניתן למצוא שורה של גלקסיות עתיקות ומפותחות, שלפי החישובים הקודמים, גילן מציב אותן בסמוך לרגע בו התרחש המפץ הגדול והיקום נולד. על פי אותם החישובים, הגלקסיות האלו הגיעו למצב מפותח כ-500 מיליון שנה בלבד אחרי רגע התרחשות המפץ הגדול – זמן שבמונחים של היקום הוא קצר מדי מכדי שגלקסיות יגיעו למצב מפותח.

התיאוריה החדשה

לשאלות שעלו לאור הגילויים האחרונים של ג'יימס ווב עדיין לא נמצאה תשובה חד משמעית בעולם המדע ולא מן הנמנע שבשלב מסוים תימצא תשובה שלא בהכרח תסתור את החישובים המקובלים כיום. יחד עם זאת, טוענים המדענים שחיברו את המחקר, ייתכן כי ההסבר הפשוט ביותר הוא שגילו של היקום גדול יותר מכפי שהנחנו עד כה.

מחברו המרכזי של המחקר, פרופסור ראג'נדרה גופטה, טוען כי "המודל החדש עונה על כל השאלות שנותרו פתוחות ביחס לגיל היקום". לדבריו, המחקר נותן מענה גם לשאלות אחרות כמו מהו "החומר האפל" הקיים ביקום ועדיין לא התגלה.