אל תסובבו אותו: הכפתור ברכב שעלול להשפיע בריאותית על הנהיגה שלכם

למרות שהוא חוסך בדלק ומקל על המזגן, חשוב שתכירו את הסכנות בהפעלת הכפתור השולט בין זרימת אוויר מבחוץ (מצב "פתוח") לבין מחזור אוויר פנימי (מצב "סגור") • ד"ר אילן יהושע: "במצבים קיצוניים של חוסר אוורור, במיוחד כאשר המנוע פועל במקום סגור, הצטברות גזים עלולה להפוך למסוכנת ממש"

חשבו לפני שתלחצו. כפתור מחזור אוויר ברכב. צילום: LAONARDO AI

אם אתם מאלה שמקפידים ללחוץ (או לסובב) את כפתור הרכב של אוויר המזגן, כך שהרכב יקרר את האוויר הנמצא בתוך האוטו בלבד ולא יזרים אוויר מבחוץ, כדאי שתחשבו שוב אם לעשות כן. נכון שהפעולה הזו חוסכת בדלק ומקלה על המזגן, אבל חשוב שתכירו את הסכנות הבריאותיות הטמונות בכך.

ד”ר אילן יהושע, ראש המחלקה הדרומית ברפואת משפחה במחוז הדרום, מכבי שירותי בריאות, מפרט: "בעת נסיעה ממושכת ברכב או עמידה בפקקים, נהגים רבים מפעילים את מצב
ה-recirculation במערכת המיזוג, שממחזר את האוויר שבתא הנוסעים כדי לשמור על טמפרטורה נעימה ולחסוך באנרגיה. אלא שבמצב זה רמת החמצן באוויר הולכת ופוחתת, ורמת הפחמן הדו־חמצני שמקורו בנשימת הנוסעים, עולה בהדרגה.

כפתור מחזור אוויר ברכב (משמאל), צילום: LEONARDO AI

"מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי בתוך פחות משעה, ריכוזי פחמן דו חמצני ברכב סגור עלולים להגיע לרמות של פי שניים עד פי ארבעה מהסף המומלץ.

"ברוב המוחלט של המקרים, היקפים כאלו אינם מסכני חיים, אך עלולים לגרום לישנוניות, עייפות וחוסר ריכוז ועלולים להשפיע על התגובה של הנהג - בדומה לתחושת עייפות או כבדות ראש.

"עם זאת, במצבים קיצוניים של חוסר אוורור, במיוחד כאשר המנוע פועל במקום סגור, הצטברות גזים עלולה להפוך למסוכנת ממש. לכן, מומלץ לפתוח מדי פעם את חלונות הרכב או להעביר את מערכת המיזוג למצב של כניסת אוויר חיצוני, כדי לאפשר חידוש חמצן והורדת רמות הפחמן הדו־חמצני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר