ניסוי בבריטניה הראה כי ניתן לשגר רחפנים הנושאים דפיברילטורים במהירות ולהנחותם בדיוק לזירות חירום, כאשר מרכז בקרה מרכזי משגר כלי טיס בתגובה לשיחות למוקד החירום ושומר על קשר בזמן אמת עם שירותי החירום.
החוקרים דיווחו כי יש לרחפנים פוטנציאל לאפשר מסירה מהירה יותר מאמבולנסים, אך ציינו עיכובים מסוימים בהעמדת הציוד לשימוש. מבחינת תזמון, בממוצע חלפו פחות מעשר דקות מתחילת השיחה למוקד החירום ועד למכת החשמל הראשונה.
"הדגמנו בהצלחה כי רחפנים יכולים לטוס בבטחה למרחקים ארוכים עם דפיברילטור מחובר ולשמור על תקשורת בזמן אמת עם שירותי החירום", אמר ד"ר כריסטופר סמית'. "בעת דום לב, כל שנייה קובעת", הוסיף קארל פאוול משירות האמבולנס הוולשי.
המחקר של אוניברסיטת ווריק בחן כיצד מערכת משלוחי רחפנים יכולה לפעול בקהילות כפריות שבהן כבישים מפותלים מאטים אמבולנסים במקרים רבים, ובדק פריסת דפיברילטורים למקומות שאינם נגישים בקלות בדרך יבשתית. המחקר העריך עד כמה מהר ניתן לספק סיוע, והדגיש כי שימוש בדפיברילטור בתוך דקות מדום לב עשוי להגדיל את סיכויי ההישרדות ביותר מפי שניים. האוניברסיטה דיווחה על יותר מ-40,000 מקרי דום לב מחוץ לבתי חולים בכל שנה בבריטניה, עם שיעור הישרדות של פחות מ-10 אחוזים.
התרגילים כללו מתנדבים שחייגו לשירותי החירום כאשר נתקלו בבובת החייאה וקיבלו הנחיות להחייאה ממוקדי שירות האמבולנסים תוך כדי שימוש בדפיברילטור. החוקרים מצאו שניתן לשגר רחפנים במהירות ולהטיסם בדיוק אל היעדים.
המבחנים בחנו גם משלוחים בסביבות אחרות, כולל תרגיל משותף ששלח לראשונה מכשיר לארכיפלג בפינלנד באמצעות רחפן. בתרגיל אחד הרחפן ריחף והוריד את המכשיר באמצעות כננת; באחר, דפיברילטור טס כ-9 קילומטרים והושלך לנקודה מוגדרת באמצעות מצנח.
סטיב הולט, ששרד שני מקרי דום לב במיקומים מרוחקים, אמר שהרחפנים יכולים "לעזור להציל חיים". ב-2019, כאשר התמוטט במהלך הליכה באיזור האגמים שבאנגליה, לקח לאמבולנס 25 דקות להגיע אליו בכביש, ובנו מצא דפיברילטור מחוץ לפאב.
דום לב, שלעתים קרובות נגרם מהתקף לב, מתרחש כאשר הלב מפסיק לפעום. מערכות הטסת דפיברילטורים דומות כבר פועלות בחלקים מדנמרק ושוודיה. החוקרים מקווים לבצע ניסויים בקנה מידה גדול יותר כדי להעריך אם ניתן לפרוס את הטכנולוגיה ברמה לאומית ברחבי בריטניה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
