דיווח: פיטורי ענק במעצמת הגיימינג העולמית

חברת סוני, בעליה של פלייסטיישן, הודיעה על מהלך קיצוצים שבמהלכו צפויה החברה להיפרד מכשמונה אחוזים מכוח האדם שלה • הפיטורים צפויים להשפיע גם על אולפנים איכותיים ומובילים של ענקית הטק

סוני, חברת האם של פלייסטיישן. ארכיון. צילום: רויטרס

מעצמת הגיימיג העולמית פלייסטיישן, הנמצאת בבעלות התאגיד היפני סוני, הודיעה אתמול (שלישי) על תהליך "ארגון מחדש" שבמהלכו היא מתכננת להיפרד מכ-900 עובדים - כשמונה אחוזים מכוח העבודה הבינלאומי שלה.

הקיצוצים, כך מסתמן, יפגעו באולפני פיתוח פנימיים של פלייסטיישן ברחבי העולם, אך את המהלומה הקשה ביותר יספוג האולפן הלונדוני שלה (London Studio), שייסגר לגמרי.

כמה מהכותרים המובילים של סוני. גם האולפנים המובילים ייפגעו., צילום: צילום מסך/ סוני

בין המשחקים הבולטים שפותחו באולפן ב-22 השנים מאז הקמתו ניתן למצוא את סדרת משחקי הקריוקי "Singstar", כמו גם לא מעט כותרי מציאות רבודה, דוגמת סדרת "Eyetoy" לפלייסטיישן 2 ולפלייסטיישן 3 (במילים אחרות, לא להיטים גדולים).

עם זאת, בהודעה נמסר כי גם אולפנים איכותיים ומובילים של סוני, בהם Naughty Dog ו-Insomniac Games האמריקניות, המפתחות של “The Last of us”, "Uncharted" ו-"Ratchet & Clank", ייפגעו במסגרת הקיצוצים.

"תעשיית הגיימינג השתנתה"

"קהילת הפלייסטיישן יקרה לנו מאוד, ולכן הרגשתי צורך לעדכן אתכם ביום הקשה שעובר על החברה שלנו", כתב ג'ים ראיין, נשיא ומנכ"ל חטיבת הגיימינג של סוני (Sony Interactive Entertainment), בפוסט אישי.

ילד עם שלט פלייסטיישן 5. כנראה שלא נראה השנה כותרים מקוריים חדשים של סוני., צילום: לירון מולדובן

לדבריו, "החלטנו להוציא אל הפועל תוכנית לצמצום מצבת כוח האדם העולמית שלנו בשמונה אחוזים, או כ-900 עובדים". לטענת ראיין, תעשיית הגיימינג "השתנתה מאוד" בשנים האחרונות, והקיצוצים הכרחיים כדי לאפשר לחברה "להמשיך לצמוח ולהתפתח".

יש להניח שחלק מאותם שינויים היא הנסיקה בפופולריות של משחקי סלולר פשוטים וזולים יחסית לפיתוח, הנוגסים בנתח של משחקי הקונסולות. גם למגפת הקורונה, שעיכבה תהליכי פיתוח של כותרים רבים יש יד בדבר, ולכן זוהי לא הפתעה שסוני לא מתכננת להשיק השנה שובר קופות בלעדי שפותח על ידי אחד מהאולפנים הפנימיים שלה.

משחקי הסלולר תופסים נפח הולך וגדל על חשבון הקונסולות. ארכיון, צילום: משה בן שמחון

יובהר כי סוני-פלייסטיישן אינה ענקית הגיימינג היחידה שיצאה לאחרונה בגל פיטורים רחב היקף המוגדר כתהליך התייעלות וארגון מחדש. רק לפני כחודש ביצעה חטיבת המשחקים של מיקרוסופט, יצרנית אקסבוקס, צעד דומה, במסגרתו נשלחו הביתה כ-1,900 עובדים - 8.6 אחוזים מכוח העבודה שלה.

מצד שני, חלק ניכר מהפיטורים של מיקרוסופט נובעים מהשתלטותה המתוקשרת על חברת אקטיוויז'ן-בליזארד ("Call of Duty", "Diablo"), שהובילה לקיצוץ בתפקידים כפולים. גם המהלך המפתיע של מיקרוסופט מלפני שבועיים, בו הכריזה החברה על פיילוט של המרת משחקי אקסבוקס בלעדיים (אך ישנים יחסית) לקונסולות מתחרות, קשור לשאיפה למקסם הכנסות במינימום הוצאות, וזאת על רקע המשבר הפוקד את הענף.

גיימרית משחקת באקסבוקס. גם מיקרוסופט עושה מהלכים למקסום רווחים., צילום: Ina Fassbender, מיקרוסופט

גל פיטורים בתעשיית הגיימינג

במקביל, כיומיים בלבד לאחר שסוני הכריזה על קיצוצי הענק שלה, הודיעה חברת אלקטרוניק ארטס, ממפיצות המשחקים הגדולות בעולם שאחראית למותגים כמו "הסימס" וסדרות EA Sports, על מהלך דומה.

במסגרת תוכנית ארגון מחדש מקיפה, עתידה החברה לפטר כ-670 עובדים - כחמישה אחוזים מכלל כוח האדם שלה. בנוסף אמר מנכ"ל החברה, אנדרו וילסון, כי מעתה תתמקד אלקטרוניק ארטס בעיקר במשחקים שמבוססים על המותגים הפרטיים שלה (ע"ע הסימס, כמו גם "Need For Speed" ו-"Apex Legends"), ופחות על כותרים שמבוססים על זיכיונות.

לצורך העניין נמסר כי EA גנזה כותר שמתרחש בעולם של "מלחמת הכוכבים", אך הוא לא הוכרז רשמית ולכן אין לדעת באיזה משחק מדובר (אם כי שמועות גורסות שזהו ספינאוף של "המנדלוריאן"). עם זאת, החברה עדיין צפויה לשחרר בשנים הקרובות שני משחקי אקשן-הרפתקאות בשיתוף עם מארוול, הראשון בכיכובו של איירון מן והשני עם הפנתר השחור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר