תגלית פרהיסטורית בסין: עובר דינוזאור מאובן נמצא בשלמותו

חוקרים בסין מצאו במחסן של תאגיד כרייה ביצת דינוזאור מאובנת במצב שימור מעולה כשהעובר בתוכה • התנוחה בה נמצא העובר מלמדת על הקשר בין הדינוזאורים לציפורים

הדמייית הדינוזאור עובר שנמצא בסין, צילום: רויטרס

ממצא פרהיסטורי נדיר מדהים את סין: עובר מאובן של דינוזאור נמצא בתוך ביצה בגואנז'ו שבסין, כך פורסם היום (רביעי) בכתב עת מדעי יוקרתי במדינה המזרח אסייתית.

חוקרים של קבוצת הכרייה יינגליאנג, תאגיד גדול המחזיק מכון מחקר עצמאי, חקרו את הביצה שנמצאה במהלך עבודות כרייה בשנת 2010. הסלע, שנחשד כי הוא מכיל מאובן שהשתמר היטב, הוחזק במחסן במוזיאון החברה, יותר מעשור עד שחוקרי החברה החלו בעבודות החשיפה של המאובן.

"עובדי המוזיאון זיהו כי מדובר בביצת דינוזאור והבחינו בעצמות זעירות בחתך של הסלע", סיפרה לינדה שינג, חוקרת מהאוניברסיטה הסינית למדעי הגיאוגרפיה בביג'ינג. העובר שנמצא קיבל את הכינוי "התינוק יינגליאנג", על שם החברה שחשפה את קיומו.

מדובר בעובר מפותח למדי של דניוזאור מסוג אובירפטורוזאורוס, דינוזאור קטן שדמה לציפור ונהג לצוד בעלי חיים קטנים. חוקרים סבורים שמוצאן של הציפורים המוכרות לנו כיום הוא מסוג דומה של דינוזאורים, שהיו ככל הנראה מכוסי נוצות את חסרי כושר תעופה.

החוקרים מצאו כי העובר היה בתנוחת השתופפות המתאימה לעוברים לפני תחילת תהליך הבקיעה מהביצה, תנוחה המוכרת לנו מציפורים כיום, דבר המחזק מחקרית את ההשערה כי מוצאן של הציפורים הוא ממינים אלו של דינוזאורים קטנים.

העובר המאובן שנמצא בסין,

"רוב מאובני העוברים של דינוזאורים ממשפחת מינים זו שנמצאו הם חלקיים מאוד וחסרות בהם עצמות רבות. הופתענו לראות עובר כל כך שלם שהשתמר באופן נפלא כזה בתוך הביצה, כשהוא שוכב בתנוחה שמזכירה עוברי ציפורים. תנוחה זו לא נצפתה במאובנים של דינוזאורים חסרי כושר תעופה בעבר", סיפר פרופסור וויאסום מאוף מאוניברסיטת ברמינגהם בבריטניה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר