דווקא בתוך השמחה הגדולה, נפתחת חזית חדשה: המלחמה על מעמדו של ההייטק הישראלי . צילום: Getty Images

המלחמה האמיתית של ההייטק הישראלי רק מתחילה

חברות הטק הישראליות צריכות להתכונן למערכה החשובה הבאה - על כיסם של המשקיעים ועל לבם של הלקוחות • מי שלא יתכונן עכשיו, עלול לפספס את גל הצמיחה הגדול ביותר שידענו

תחושת האופוריה שאוחזת במדינה היא כמעט מוחשית. עם חזרתם המיוחלת של כל החטופים החיים והכרזת סיומה של המלחמה, ישראל נושמת לרווחה נשימה קולקטיבית ראשונה מזה שנתיים. "היום שאחרי" שכה ייחלנו לו כבר כאן, והוא מביא עמו תחושת ניצחון, הקלה ותקווה אדירה לעתיד. ההייטק הישראלי, שהפגין חוסן מופתי והיה עמוד השדרה של הכלכלה תחת אש, הוא שותף מלא לתחושה זו.

אך דווקא בתוך השמחה הגדולה, נפתחת חזית חדשה, שקטה יותר - אך לא פחות קריטית: המלחמה על מעמדו של ההייטק הישראלי בזירה הגלובלית. זוהי נקודה קריטית כי האופוריה עלולה להוביל לשאננות ולתחושה שהניצחון הצבאי והמדיני יתורגם אוטומטית להצלחה כלכלית. אך ההזדמנות האמיתית, זו שתפריד בין חברות שיצמחו לאלו שרק ישרדו, היא ההבנה שהמרוץ הכלכלי העולמי מתחיל בדיוק עכשיו. זהו חלון הזמן להתכונן לזינוק שיבוא, וההיסטוריה הכלכלית של ישראל היא רצף של הוכחות חותכות לכך.

בואו ניזכר בתקופת התפוצצות בועת הדוט-קום, שהתרחשה במקביל לפרוץ האינתיפאדה השנייה בתחילת שנות ה-2000. זה היה משבר כפול ומכה אנושה לתעשייה הצעירה. האווירה הייתה קשה, אך דווקא מתוך ההריסות צמחו ענקיות טק. חברות שהפסיקו לרדוף אחרי הערכות שווי מנופחות וחזרו להתמקד בליבה, בטכנולוגיה עמוקה ובמודלים עסקיים בריאים, הן אלו שבנו את היסודות שהפכו את ישראל למעצמת הסייבר והתוכנה העולמית שהיא כיום.

דפוס דומה חזר על עצמו במשבר הפיננסי הגלובלי של 2008. בזמן שכלכלות העולם קפאו, חברות ישראליות רזות, יעילות ובעלות קניין רוחני (IP) חזק הפכו ליעדי רכישה אטרקטיביים. בשני המקרים, מי שיצא מחוזק, היו אלו שהשקיעו פנימה בזמן שהשוק החיצוני היה באי-ודאות.

כעת, המצב שונה. איננו יוצאים ממשבר כלכלי, אלא ממשבר לאומי שסופו בניצחון. האנרגיה מחודשת, והעולם כולו מסתכל. משקיעי הון סיכון מנוסים יודעים שזהו רגע נדיר. הם מבינים שבטווח הארוך, טכנולוגיה פורצת דרך היא א-פוליטית, והם יודעים שהעולם לעולם לא שוכח מוצר מעולה שנותן ערך יוצא דופן, במיוחד כשהוא מגיע מחברה שהוכיחה חוסן שאין שני לו.

לכן, המסר למנהלות ולמנהלים בהייטק הישראלי חייב להיות חד וברור. זו לא העת לנוח על זרי הדפנה, אלא לרתום את האנרגיה המתחדשת לפעולה.

פארק ההייטק בלב רובע החדשנות בבאר שבע, צילום: עיריית באר שבע

איך תוכלו לעשות את זה?

״לחזור אל המוסך״ ולהתמקד בפיתוחים טכנולוגיים: זה הזמן להשקיע את כל המשאבים בחיזוק הליבה הטכנולוגית. לא בפיצ'רים קוסמטיים, אלא במחקר ופיתוח שיבצרו את היתרון התחרותי שלכם לשנים קדימה. זה הזמן למחזורי R&D עמוקים, לא רק לספרינטים קצרים המוכתבים על ידי השוק. המשקיעים והלקוחות שיגיעו בגל הבא יחפשו חברות שאי אפשר להעתיק.

לזקק את הסיפור: מהו הערך הייחודי שאתם מביאים לעולם? מדוע שהלקוח יבחר דווקא בכם? התשובה חייבת להיות מבוססת על ROI ברור ויתרון טכנולוגי מובהק. בעולם רווי דיסאינפורמציה, סיפור בעל ערך חזק ומדויק הוא הכלי הטוב ביותר לנטרול רעשים פוליטיים. הוא צריך להיות מוכן ליום שבו דלתות השיווק הגלובלי ייפתחו לרווחה.

לבנות צוות ליום שאחרי: שמרו על אנשי המפתח שלכם והשקיעו בהם. דווקא בתקופות קשות נבנית נאמנות ארגונית וניתן לגייס כישרונות מעולים שמתפנים מחברות אחרות. רבים מהעובדים חוזרים משירות מילואים ארוך עם בגרות, תובנות ורעב להוביל. אלו האנשים שיובילו את הצמיחה המואצת כשהשוק יתאושש, והלכידות שנוצרה במשבר תהפוך לנכס אסטרטגי.

הניצחון במלחמה הוא רק תחילתה של תחרות כלכלית גלובלית חדשה. ההייטק הישראלי הפגין חוסן מעורר השראה וכושר המצאה תחת אש. כעת, עליו להפגין חזון, תעוזה ורעב לכבוש את הפסגות הבאות. עתיד הכלכלה הישראלית תלוי בפעולות שאנו נוקטים היום. החברות שישכילו לרתום את רוח הניצחון כדי לבנות את המחר, הן אלו שיהפכו את הרגע הזה למקפצה הגדולה ביותר בתולדותיהן.

הכותב הוא סמנכ״ל שיווק בחברת Sela, ספקית גלובלית של שירותי ענן ו-AI לחברות טכנולוגיה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...