על כל סרטון פרו-ישראלי שעלה בטיקטוק בספטמבר, עלו 17 סרטונים פרו-פלשתיניים - כך לפי מחקר חדש של מרכז המחקר "Cybersecurity for Democracy", שפורסם ב"וושינגטון פוסט".
עם זאת, מסבירים במרכז, הסיבה היא לאו דווקא האלגוריתם בלבד - אלא גם ההרכב הדמוגרפי הצעיר של משתמשי הפלטפורמה, והדעות הרווחות בקרב צעירים, אמריקניים בעיקר, כלפי ישראל והמלחמה בעזה. בנוסף, ממוצע הצפיות הגבוה יותר של התוכן הפרו-פלשתיני נובע גם ממספר קטן של סרטונים שהפכו לוויראליים ומשכו קהלים בעולם.
@mejnaouiizemFREE PALESTINE 🇵🇸🇵🇸🇵🇸#freegaza #freepalestine #fromtherivertotheseapistinewillbefree #foryou #barcelona
♬ original sound - romayssae🇵🇸
המחקר חושף גם כיצד משתמשים בעלי עמדות מנוגדות כמעט ולא מתקשרים זה עם זה באופן ישיר. תוכן פרו-ישראלי נוטה להתמקד בדיונים על אנטישמיות ו"תגובות קצרות ומבדרות" לביקורת על ישראל, בעוד שתוכן פרו-פלשתיני התמקד בניסיונות פינוי של תושבי עזה או הפגנות נגד המעורבות האמריקנית במלחמה.
כמעט ואין סרטונים שכוללים גם האשטאגים פרו-ישראליים וגם פרו-פלשתיניים, והמפרסמים לרוב לא מגיבים לסרטונים של משתמשים עם נקודת מבט שונה, אלא מדברים אל "יריב דמיוני", מסבירים במכון המחקר.
"אנשים עדיין יוצרים תוכן שנשמע כאילו הם מתווכחים עם מישהו", אמרה ל"וושינגטון פוסט" מנהלת המרכז לורה אדלסון, "אבל האדם שהם תיאורטית מתווכחים איתו לעולם לא יראה את הסרטון הזה".
@the_eini_twins#israel#zionist#creators#fyp#foryoupage♬ Originalton - Lyric Songs
המחקר מדגיש גם כיצד תמונות קשות של עזתים הבורחים מסכנה, מתחננים לאוכל או מתאבלים על יקיריהם שנהרגו, מעצימות את הדעות הנוקבות של האמריקנים לגבי המלחמה.
סקרים מראים שאזרחי ארה"ב הפכו להיות יותר ויותר ספקניים כלפי ממשלת ישראל - מגמה שבולטת במיוחד בקרב צעירים. "אני חושב שלמדיה החברתית הייתה השפעה משמעותית על איך שאנשים מרגישים לגבי המלחמה", אמר דארל ווסט, חוקר במכון ברוקינגס. "יש סרטונים גרפיים מאוד שמדגימים את עומק הסבל האנושי שהתרחש".
בעוד שטיקטוק סירבה להגיב ישירות על ממצאי המחקר, והפנתה לפוסט מנובמבר 2023 - שפורסם עקב המלחמה - שבו ביקרה החברה ניתוחים המבוססים על האשטאגים ("קל לבחור האשטאגים ספציפיים כדי לתמוך בנרטיב שקרי על הפלטפורמה"), הנשיא דונלד טראמפ חתם לאחרונה על צו ביצוע לקידום מכירה של פעילות טיקטוק בארצות הברית לקבוצה של משקיעים אמריקנים.
המחקר, שהתבסס על ניתוח האשטאגים שמשתמשים צירפו לפוסטים שלהם בספטמבר האחרון, מצא ממצאים דומים למה שנמצא כמעט לפני שנתיים - מה שמחזק את הטענה שמדובר במגמה יציבה, ולא בתופעה חולפת או מתוכננת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו