צפו: גדר וירטואלית חכמה מצליחה למנוע דריסת חיות בר

פיילוט טכנולוגי של משרד התחבורה, נתיבי ישראל ורט"ג הביא לירידה של 77 אחוזים בדריסות בעלי חיים בכביש 3415 • בעקבות הצלחת התוכנית, המערכת תותקן במיקומים נוספים בארץ

בעלי חיים מוגן בכביש. צילום: unsplash

פיילוט מבטיח של מערכת ייחודית חדשה, הוביל להצלת בעלי חיים מדריסה בכביש 3415 בחבל לכיש, שבו יש תנועה ערה של בעלי חיים. הפיילוט הראה ירידה של 77% במקרי הדריסה בעת שימוש במערכת.

המערכת, שהיא למעשה "גדר וירטואלית חכמה", הכוללת חיישנים הרגישים לאור פנסי רכבים, הוצבה על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים ובימים אלו תותקן בשני מיקומים נוספים, שבהם מתרחשות הרבה דריסות קטלניות של בעלי חיים כגון יחמורים, צבאים ועוד.

הדמיה של המערכת למניעת דריסות בע"ח. בצהוב: קטע הכביש עם החיישנים והתאורה,

הצלת חיי בעלי חיים היא משימה קריטית לשמירה על האיזון האקולוגי ועל המגוון הביולוגי בסביבה הטבעית. מדי שנה, אלפי בעלי חיים מוצאים את מותם בכבישים, לעתים תוך כדי גרימת נזק לרכבים וסיכון חיי אדם. על אף מאמצים רבים, הפתרונות הקיימים, ביניהם שילוט אזהרה וגידור פיזי, אינם מספקים מענה מספק. 

כך פועלת המערכת פועלת: כאשר כלי רכב מתקרב לאזור שבו יש תנועה ערה של בעלי חיים, המערכת מפעילה התראות קוליות בעוצמה של 93 דציבלים יחד עם נורות LED בצבעים כחול וצהוב. השילוב בין אור לרעש יוצר אפקט המרתיע את בעלי החיים ומונע מהם להתקרב לכביש בזמן אמת - וכך מפחית את הסיכוי לדריסה. 

כאמור הפיילוט נערך בכביש 3415, בחבל לכיש, אזור שרשות הטבע והגנים הגדירה "ציר אדום" לבעלי החיים. אחרי 16 חודשים בלבד מאז התקנת המערכת, הנתונים שנאספו מצביעים על ירידה של 77% במקרי הדריסה.

המערכת למניעת דריסת חיות בר

במסגרת הפיילוט, הכביש חולק בקטע הניסוי, באורך שני קילומטרים, לשני חלקים: קטע עם המערכת, וקטע ביקורת ללא המערכת. לפני התקנת המערכת, בתקופה שבין נובמבר 2018 ועד אוגוסט 2022, דווחו 56 מקרי דריסה בשני מקטעי הכביש שנבדקו, כש-31 מקרי דריסה התרחשו במקטע הביקורת ו-25  מקרי דריסה אירעו במקטע שבו עתידה הייתה להיות מותקנת המערכת. לאחר התקנת המערכת, חלה ירידה דרמטית של 77% במספר מקרי הדריסה כשדווחו רק 13 מקרי דריסה.

בימים אלו המערכת תותקן במיקומים נוספים: בכביש 395 באזור גבעת יערים, שם יש תנועה ערה של יחמורים, ובכביש 375 בצומת האלה, שם יש תנועה ערה של צבאים, בעל חיים מוגן.

אחד היתרונות המשמעותיים של הפתרון שמציעים בנתיבי ישראל ורט"ג, הוא עצמאותו המלאה, משום שהמערכת מבוססת על טעינה סולארית ואינה דורשת תשתיות חשמל או תקשורת, מה שהופך אותה לאידיאלית ליישום באזורים מרוחקים או רגישים מבחינה סביבתית. בנוסף, היא מתוכננת לעמוד בתנאי מזג אוויר קיצוניים, בטווח טמפרטורות של מינוס 35 עד 70 מעלות צלזיוס, כך שהיא מתאימה לכל אזור גיאוגרפי ולכל עונה.

בעל חיים שנדרס על ידי רכב חולף (אילוסטרציה). המערכת תוקם בני כבישים נוספים, צילום: GettyImages

מעבר לצמצום דריסות, למערכת יש פוטנציאל ליצירת סטנדרט חדש בתכנון כבישים באזורים רגישים אקולוגית. הצלחת הפיילוט עשויה להוביל לגיבוש תקן ארצי לצמצום דריסות בעלי חיים, ולמקם את ישראל בחזית החדשנות הטכנולוגית בתחומי הבטיחות בדרכים והגנת הסביבה.  

ארז לוי, מנהל אזור ירושלים, חברת נתיבי ישראל: "הפיילוט הזה מהווה פריצת דרך משמעותית בהגנה על חיות הבר, ואנו רואים בו ביחד עם רט"ג, צעד ראשון בדרך ליישום רחב יותר של פתרונות חדשניים לצמצום תאונות הדרכים מסוג זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר