סיווג תאי הדגימה במהירות ובחדות: פיתוח ישראלי יקצר את משך פענוח בדיקות הדם

פיתוח טכנולוגי חדשני מבשר על עידן חדש בפענוח מהיר ויעיל של בדיקות מעבדה באמצעות דיגיטליזציה של בדיקות דם ושימוש בבינה מלאכותית

מהירות בפיענוח בדיקת דם , צילום: GettyImages

משחר ההיסטוריה, הנוזל המסתורי והחיוני לחיים, הדם שלנו, הילך קסם על האנושות. אגדות עם מספרות שהגלדיאטורים ברומא נהגו לשתות את דמם של אויביהם, כדי לאזור אומץ ולנצח בקרבות, וביטויים כמו "אחים בדם", "קשר דם", "דמו בראשו" ואחרים חלחלו היטב לשפה היומיומית של מרבית עמי העולם. אך מעבר לפולקלור, הרי שהדם, שגופנו מכיל בממוצע מעל חמישה ליטרים ממנו, אוצר עלינו מידע רב ולכן בדיקות דם הן לא רק בין בדיקות המעבדה הנפוצות ביותר לאבחון רפואי, אלא מספקות את האבחנה הראשונית על בריאותנו ועל אופן הטיפול הרפואי הנכון.

מערכת סקורפיו לאבס, צילום: ללא

למרות זאת, ובמיוחד על רקע ההתקדמות הטכנולוגית האדירה בעולם הרפואה והמדע, תהליך הפענוח של משטחי דם כמעט ולא השתנה במאה השנים האחרונות. למעשה, הוא נותר במידה רבה "תהליך ידני" העושה שימוש במיקרוסקופ וזוג עיניים - זאת, בעוד היקף בדיקות הדם רק הולך וגובר.

כמענה לפער הזה, הכניסו לשימוש לפני כשנה במרכז הרפואי איכילוב מערכת טכנולוגית חדשנית המחוללת שינוי פורץ דרך בתהליך הבדיקה. "בדיקות דם מהוות מרכיב חשוב בזיהוי מחלות שונות אבל לשם כך, התהליך חייב להיות מדויק, אמין ומהיר" אומר ד"ר בן-ציון כץ, מנהל המעבדה ההמטולוגית במרכז הרפואי איכילוב.

הפיתוח החדשני של חברת ה-HealthTech “סקופיו לאבס” הישראלית, מגדיר מחדש את עולם ההמטולוגיה באמצעות שילוב טכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות וכלים מבוססי בינה מלאכותית. הפתרון מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת של צילום חישובי (Computational  Photography) המאפשרת לראשונה סריקה מהירה של משטחים נרחבים ברזולוציה הגבוהה בעולם של פי 100 באמצעותה ניתן "לצלול" לתוך הסריקה, לנוע בתוכה ולפענח את הבדיקה ברמת חדות גבוהה במיוחד. במקביל, כלי הבינה המלאכותית שפותחו בחברה מאתרים ומסווגים את התאים ברחבי הדגימה ומסייעים למומחים לקבל החלטות קליניות במהירות וביעילות.

הפיתוח שמיש בביה"ח איכילוב, צילום: דני מרון

מחקרים שנערכו בארה"ב ובישראל, במעבדות של איכילוב, בדקו את השינויים בעקבות יישום הטכנולוגיה. "לפני יישום המערכת היכולת לפענח תוצאות בדיקות דם בסופי שבוע הייתה מוגבלת מאחר ומומחי המטולוגיה אינם נמצאים באופן קבוע במהלך סוף השבוע פיזית בבית החולים. כתוצאה מכך, לא פעם המטופלים נדרשו להתאשפז ולהמתין לפענוח עד יום ראשון. כיום, במקרים דחופים ניתן לשלוח את הדגימה לרופאים המומחים ולבצע את הפענוח והאבחון מרחוק וכך לשחרר מטופלים אשר בדיקתם הייתה תקינה או לאתר במהירות חריגות ומחלות קשות ואף להציל חיים", מספר ד"ר כץ.

"אנו רואים שיפור משמעותי ביעילות עבודת המעבדה ובמהירות קבלת התשובות, במיוחד בזמנים שבהם האבחון ממושך יותר כמו סופי שבוע וחגים" מספר ארז נעמן, מייסד שותף ומנהל טכנולוגיות ראשי של "סקופיו לאבס". "שימוש בפיתוח החדש מיתרגם ישירות לקבלת החלטות טובה ומהירה יותרי לטיפול בחולים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר