כולם סובלים: כך המלחמה פוגעת גם בבעלי החיים

ספינות הנושאות את הכבשים ואת העגלים המועברים לישראל במשלוחים חיים, הותקפו לא פעם בידי החות'ים • כדי למנוע תקיפות כאלה, בעלי החיים עוברים מסלול ארוך הרבה יותר מהרגיל, בן יותר מ-70 ימים, בתנאים-לא-תנאים • פעילים למען זכויות בע"ח אמרו ל"ישראל היום": "הגיע הזמן לשים סוף לטירוף הזה"

כבשה שמועברת לישראל במשלוחים חיים. צילום: מתוך דו"ח מבקר המדינה

מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל, ארגון הטרור החות'י התגאה בכך שהוא פגע באמצעות כטב"מים באוניות ששטות בים האדום, שעשו את דרכן לישראל. אחת מהן היא "שורטהורן אקספרס", הנושאת משלוחים חיים של עגלים וכבשים שעושים את דרכה ארצה.

דובר החות'ים טען כי בשיתוף עם ההתנגדות האסלאמית בעיראק, הארגון ביצע תקיפות נגד כמה ספינות ב-22 ביוני, תקיפות שאותן הוא הגדיר "מכות מדויקות וישירות". גורם יודע דבר ששוחח בנושא עם "ישראל היום" ציין: "ברחבי העולם האירוע הזה זכה לכותרות גדולות מאוד - אך בארץ משום מה לא דווח על כך כלום. בכל מקרה, האונייה ככל הנראה אכן נפגעה".

תיעוד: החות'ים תוקפים ספינה בים האדום, בחודש יוני


הסכנה לחייהם של בעלי החיים באוניות שהותקפו מתווספת לסבל נורא ומתמשך שעובר עליהם בשגרה במהלך המשלוחים.

דוגמה לכך ניתן לראות באוניית משא שיצאה בינואר מאוסטרליה לישראל כשעל סיפונה כ-14 אלף בעלי חיים, שנאלצה לסטות ממסלולה ולשוט דרך כף התקווה הטובה בשל האיום של החות'ים. העיקוף הביא לכך שהחיות היו במסע על האונייה במשך 74 ימים, במקום כ-18 בלבד. "מדובר במציאות נוראה ומזעזעת, ואסור להשלים איתה", מסרו ל"ישראל היום" פעילים למען זכויות בעלי החיים.

בדוחק רב. כבשים שהועברו לישראל במשלוחים חיים, צילום: מתוך דו"ח מבקר המדינה

סחבת ומאבקי אגו

תיעודי עבר מאוניות המשלוחים החיים הוכיחו כי בעלי החיים שנמצאים בהן סובלים מתנאים תברואתיים בלתי נסבלים, ופעמים רבות מתנאי מזג אוויר קשים מאוד.

וטרינרים אוסטרלים דיווחו בעבר כי באוניות הללו אותרו כמויות גדולות של אמוניה, המקשות את הנשימה, וכן צפיפות רבה המונעת מחלק מהחיות להגיע לאוכל או למים.

הקריאות להפסקת המשלוחים החיים גוברות ברחבי העולם: הפרלמנט המקומי באוסטרליה העביר לאחרונה חוק להפסקת יצוא משלוחי הכבשים לפיטום ולשחיטה. חוקים דומים הועברו גם בבריטניה ובניו זילנד, בעוד הולנד, גרמניה ולוקסמבורג קראו למועצת האיחוד האירופי לפעול להפסקת המשלוחים החיים.

כבשה בכלוב שהועברה לישראל במשלוחים חיים, צילום: עמותת "אנימלס"


לעומת זאת, בישראל, שרק בשנה שעברה הועברו אליה באותם המשלוחים כ-750 אלף טלאים ועגלים, מונחות על שולחן הכנסת הצעות חוק רבות בנושא - אך ללא שינוי בפועל.

"בפעילות שעשיתי בכנסת התברר לי כי יש קונצנזוס לגבי חקיקה דומה לזו של אוסטרליה מצד כל מפלגות הבית, אלא שיש סחבת עקרה ומעצבנת בגלל כל מיני מאבקי אגו של הקואליציה והאופוזיציה, מבלי שהצלחתי להתיר את הפלונטר הזה", אמר הגורם.

משלוחים חיים שהגיעו ארצה, צילום: עמותת "אנימלס"


לדברי עו"ד שירי שלו, מנהלת קשרי ממשל בעמותת "אנימלס" הפועלת למען זכויות בעלי החיים, "בעוד מדינות העולם המערבי פועלות להכחדת הפרקטיקה של המשלוחים החיים, אצלנו יש בעיקר סחבת ביורוקרטית ואבסורדית. הנושא מצוי בקונצנזוס בקרב אזרחים, רבנים ומשפטנים - והגיע הזמן לשים סוף לטירוף הזה".

התמיכה הציבורית בהצעות החוק בנושא מתבטאת בסקר שבוצע על ידי חברת iPanel, שבו 86% מהישראלים הביעו תמיכה בהצעת חוק להפסקת המשלוחים החיים. עוד עולה מהסקר כי 91% סבורים שהמשלוחים האלו מהווים התעללות בבעלי חיים, בעוד 90% מאמינים כי הם מנוגדים לחוק צער בעלי חיים.

כבשים בכלוב שהועברו ארצה במשלוחים חיים, צילום: עמותת "אנימלס"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר