תלבושת אחידה: המהלך המרגש שברנטפורד עשתה עבור האוהדים

בצעד חריג החליטה הקבוצה שעלתה בקיץ האחרון לפרמייר ליג לשמור על החולצה הביתית שלה גם בעונה הבאה • כי את מה שהדבורים יפסידו במאזן הכספי, הם הרוויחו בלבבות האוהדים

אוהדי ברנטפורד. יכולים לחייך, צילום: Getty Images

כסף או נאמנות לאוהדים? ככל שמדובר בספורט מקצועני, התרגלנו שבהתנגשות בין שני הערכים האלה - הכסף לרוב מנצח. והנה מגיעה קבוצה צנועה, ברנטפורד מהפרמייר ליג האנגלית, ומוכיחה שאפשר גם אחרת.

הדבורים ממערב לונדון עלו לראשונה בתולדותיהם לליגה הבכירה, והתוצאות על הדשא עד כה מפתיעות לטובה, וכוללות את התיקו מול ליברפול ואת הניצחון על ארסנל. אבל הבשורה על פי ברנטפורד נשמעה לאחרונה דווקא מחוץ למגרש, כשראשי המועדון הודיעו שבעונה הבאה הקבוצה תשחק באותה תלבושת ביתית, שמשמשת אותה השנה.

המכירה של חולצות משחק ושאר אביזרים ממותגים הפכה אחד ממנועי ההכנסות הגדולים של מועדוני כדורגל, ומשמעות הצעד של ברנטפורד היא ויתור מודע על רווח קל. הדבר מפתיע כפליים, משום שאין מאחורי הקבוצה טייקונים מנסיכויות הנפט. ברנטפורד נהנית מהגב הכלכלי של הבעלים מתיו בנהאם, בנקאי לשעבר שעשה את הונו בענף הימורי הספורט, אלא שכמו כל עולה חדשה לליגה של גדולים - היא בוודאי זקוקה לכסף. אז מדוע לוותר?

ההסבר שסיפק מנכ"ל הדבורים, ג'ון ורני, היה אצילי. שימור החולצה הנוכחית גם לעונה הבאה יאפשר לאוהדים הנאמנים של ברנטפורד להימנע מהוצאה נוספת, ויחסוך להם ולמשפחותיהם כסף. ורני אפילו הרחיק לכת וחשף שההכנסות מפרסום ומזכויות שידור גדלו, וזו העת להתחשב בחזרה באוהדים.

שחקני ברנטפורד עם מדי הבית, צילום: רויטרס

אם אתם מתלהבים מהקבוצה, וחפצה נפשכם לחדש את הגרדרובה לקראת עונת 2022/23, הרי שהדבורים בכל זאת יציגו שני סטים חדשים - תלבושת חוץ בסגנון רטרו, וסט מדים שלישי בסגנון עתידני משהו. אבל מדי הבית, פסים באדום־לבן, יישארו זהים.

אוהדי ברנטפרד קיבלו את המחווה של קבוצתם, ובמיוחד את הפילוסופיה המתחשבת העומדת בבסיסה, בגאווה. אגב, גם מחירי התלבושת הרשמית שלה ממילא היו מתחשבים יותר לעומת מרבית מועדוני הפרמייר ליג. החולצה של ברנטפורד עולה 49 ליש"ט (רק ברנלי גובה פחות - 45 ליש"ט), בעוד מחירי החולצות של קבוצות הצמרת של הליגה מגיעים ל־70 ליש"ט עבור חולצה רשמית, ול־125 ליש"ט עבור חולצת משחק.

כוח משימה לענייני הכדורגל, שהוקם על ידי הממשלה הבריטית בשלהי המאה ה־20 במטרה לפקח על סוגיות כספיות, המליץ לחדש את מדי הבית של הקבוצות פעם בשנתיים. העיקרון הזה אף נכלל בצ'רטר של הפרמייר ליג, אך מעולם לא הוכרז כמחייב, והקבוצות מעדיפות לנהוג כראות עיניהן, ובעיקר כטוב כיסיהן.

ארסנל, למשל, נשמעה להמלצה, וחרגה ממנה רק בעונת 2005/06, שנת הפרידה מהייבורי. בניגוד אליה, טוטנהאם השיקה חולצת בית חדשה בכל עונה החל מ־2004, וגם מנצ'סטר יונייטד לא פספסה הזדמנות למכור חולצה חדשה בכל שנה מ־2006.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

במהרה כל יתר המועדונים תפסו את הפרינציפ, ולשריקת הפתיחה של עונת 2010/11 כל קבוצות הפרמייר ליג, ללא יוצאת מן הכלל, התייצבו בתלבושת חדשה - וההמלצה הממשלתית שהוסכמה נשכחה כליל. האוהדים קיטרו אך שילמו, ומנהלי הכספים של המועדונים ראו את מאזני המכירות ולא הפסיקו לחייך. ספק אם הצעד האלטרואיסטי של ברנטפורד ישכנע מועדונים נוספים לנהוג אחרת, אולם דבר אחד ברור: את מה שברנטפורד תפסיד במאזן הכספי, היא כבר הרוויחה בליבם של האוהדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר