הסתה ושקרים: מאחורי הקלעים של הניסיון הפלשתיני להשעות את הכדורגל הישראלי | מיוחד

בהתאחדות הפלשתינית עושים הכל כדי לחבל בכדורגל הישראלי • אף שבינתיים באופ"א ובפיפ"א עוזרים לנו להדוף את ההאשמות, אין לזלזל באיום • ואיך התבוסה המשפילה לאיסלנד סייעה להוציא את העוקץ מאש האויב?

הפגנה אנטי ישראלית באנגליה. הכדורגל על הכוונת. צילום: אודי ציטיאט

ביום חמישי האחרון, בזמן שנבחרת ישראל הושפלה מול איסלנד במשחק "ביתי" בהונגריה, נבחרת פלשתין הביסה את בנגלדש 0:5 במוקדמות מונדיאל 2026 שאותו "אירחה" כווית. שתי הנבחרות מושפעות מהמלחמה בעזה, אבל בעוד חלום יורו 2024 של הכדורגל הישראלי נגוז והפלשתינים רושמים הישגים באסיה, נראה כי חזית נוספת נפתחת - דיפלומטיית הכדורגל.

קיליאן אמבפה משתעשע במסיבת העיתונאים | טיקטוק

לפני כשבועיים ההתאחדות הפלשתינית שיגרה מכתב לפיפ"א ובו הציעה שלושה נושאים לדיון בקונגרס פיפ"א ה־74 שיתקיים בתאילנד בחודש מאי - הכל סביב השפעת המלחמה בעזה על הכדורגל הפלשתיני ודרישה להשעיית ישראל מארגון הכדורגל הבינלאומי. דרישה זו היא המשך להצהרה שהוציאו הפלשתינים בדצמבר שעבר, בפנייה לפיפ"א ולוועד האולימפי, הקוראת להתערבותם בשל "הפגיעה בכדורגל והספורט הפלשתיני במלחמה בעזה". לדבריהם, יותר מאלף ספורטאים שלהם נהרגו, נפצעו או מוגדרים נעדרים כתוצאה מהמלחמה.

הם ציינו את השימוש שנעשה באצטדיון אל־ירמוכּ בעזה לצורך ריכוז אוכלוסייה, שהתבסס על סרטון שבו נראים חיילי צה"ל מרכזים אוכלוסייה אזרחית במגרש. ההתאחדויות הירדנית והמערב־אסיאתית הדהדו גם הן את המסר הזה אז, והיו"ר של שתיהן, הנסיך עלי בן חוסיין (אחיו של המלך עבדאללה), פנה לפיפ"א בדרישה "לבודד את ישראל".

במכתב החדש ששיגרו לפני שבועיים, הפלשתינים דורשים לנקוט סנקציות כנגד ההתאחדות והקבוצות הישראליות, בשל "הפרות של החוק הבינלאומי על ידי הכיבוש הישראלי בפלשתין וספציפית בעזה". לדרישה צורף גם מסמך עם רשימה של 99 אנשי כדורגל - שחקנים, מאמנים ועובדי מועדונים - שנהרגו במלחמה, ורשימות פצועים ומתקני כדורגל שנהרסו באיו"ש וברצועה מאז 7 באוקטובר.

נוסף על כך, נטען שההתאחדות הישראלית פועלת נגד הדין הבינלאומי בכך שהיא מאפשרת את פעילותם של מועדונים מיישובים מעבר לקו הירוק - מעלה אדומים, בקעת הירדן, קריית ארבע, גבעת זאב ואריאל.

לבסוף, ישנה דרישה להטלת סנקציות על ההתאחדות הישראלית ש"נכשלת בנקיטת צעדים נחרצים נגד אפליה וגזענות בתחום שיפוטה, ומפירה את אמנת פיפ"א לזכויות אדם". ההתאחדויות באלג'יריה, לבנון, סוריה, ירדן, תימן ועיראק הצטרפו לקריאה שבמכתב, ולא מן הנמנע שנוספות יצטרפו בקרוב.

 

התקפה כזו נגדנו אינה תקדימית. בעשור הקודם יו"ר ההתאחדות הפלשתית, ג'יבריל רג'וב, עתר פעמיים לקונגרס פיפ"א בניסיון להשעות את ישראל. ב־2015 בציריך הדחת ישראל מפיפ"א היתה על סף הצבעה, אך רג'וב משך את הדרישה בדקה ה־90, אחרי ספרינט שיחות עם נשיא פיפ"א דאז, ספ בלאטר, ועופר עיני שהיה יו"ר ההתאחדות. במקום הוקמה ועדה מיוחדת של פיפ"א שסייעה בפתרונות ובשיתופי פעולה בין ההתאחדויות הישראלית והפלשתינית.

בקונגרס 2017 בבחריין הסאגה חזרה, כאשר רג'וב העלה לראשונה את הטענה לגבי המועדונים הישראליים הפועלים מעבר לקו הירוק, אך נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו דחה את ההחלטה לגביה אז מתוקף "מורכבותו של הנושא".

הפעם הדברים שונים, בעיקר כי יש מלחמה שמתרחשת כעת, מה שהופך את הנושא לחם יותר. נוסף על כך, הפעם לפלשתינים יש עדויות בעייתיות. אותו סרטון מדובר מאצטדיון אל־ירמוכּ, עדות וידאו של הכדורגלן מוחמד ברכּאת, לכאורה דקות לפני שנהרג, ותמונות של אצטדיוני כדורגל הרוסים ברחבי הרצועה. אחת הטענות שחוזרות מצד הפלשתינים ותומכיהם היא "את רוסיה הרחיקו בגלל המלחמה באוקראינה, למה לא משעים את ישראל?".

למזלנו, בינתיים ההשוואה הזו לא תופסת. "אין שום דיון בנושא ושום כוונה כזו מצידה של אופ"א", אמר מזכ"ל הארגון, תיאודור תיאודורידיס, בעדכון לתקשורת. "שני המקרים שונים בתכלית. המלחמה בין רוסיה לאוקראינה התחילה אחרת לגמרי מאיך שהמצב הנוכחי במזרח התיכון התחיל". הודעה זו היא מסר מרגיע לישראל, ויחד עם הפגישה בין יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ לנשיא אופ"א, אלכסנדר צ'פרין, שנחשפה ב"ישראל היום", נראה שבאופ"א מתייצבים לצד ישראל או לפחות לא תופסים צד.

מימין לשמאל: זוארץ, הנשיא הרצוג וצ'פרין, צילום: דוברות בית הנשיא

 

ההתאחדות הישראלית יכולה לענות לכל מההאשמות של הפלשתינים בקלות. מהוכחות למאמצי צה"ל לא לפגוע באזרחים, דרך העובדה שהרצועה אינה בשטח השיפוט של ההתאחדות, ועד העובדה שלא אנחנו פתחנו במלחמה הזו.


למרות זאת, אסור להיות שאננים. הפלשתינים רוצים לשים את המלחמה וההרס בעזה במרכז השיח בקונגרס פיפ"א הקרוב, וגם אם לא להביא להשעיית ישראל, אז כן לפגוע בכדורגל הישראלי. כאן יהיה המקום להדגיש את שיתוף הפעולה עם ההתאחדות הפלשתינית, את ההסכמים שחתמו ההתאחדות והמנהלת עם מקבילותיהן באיחוד האמירויות, ובעיקר את הדו־קיום הנדיר שמתקיים בכדורגל הישראלי יום־יום, על אף המצב הרגיש.

שליש מכלל המועדונים והשחקנים בישראל באים מהחברה הערבית, ולצד אתגרים רבים, המציאות הערבית־יהודית במועדונים כמו בני סכנין, בני ריינה והפועל אום אל־פחם, במיוחד בעת הזו, היא דבר בלתי נתפס בזירה הבינלאומית.

מההתאחדות לכדורגל נמסר בתגובה: "אנחנו בטוחים כי גם הפעם, כמו בפעמים הקודמות, הניסיון הנואל לא יצלח. ההתאחדות פועלת בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי למנוע פנטזיה פלשתינית שעלולה לפגוע אנושות בספורט הישראלי ובמדינת ישראל".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

בסוף, אפשר להודות גם שהעיסוק הבינלאומי בפנייה הזו היה משמעותי יותר אם ישראל היתה מנצחת את איסלנד, וחמור מכך - אם היינו מעפילים ליורו 2024. יכול להיות שבמובן מסוים ההדחה המוקדמת בפלייאוף הוציאה את העוקץ מההתקפה הפלשתינית על הכדורגל הישראלי, ותסייע להתאחדות בהתמודדות בזירה הפוליטית־ספורטיבית הזו. ועדיין, אסור לזלזל במה שעלול להפוך לחזית חיה נוספת, מעזה, דרך מסדרונות פיפ"א, ועד למגרש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר