זרועות התמנון: מה באמת עשה נשיא פ.ס.ז' נאסר אל־חלאיפי בשיחות על עסקת החטופים?

בשבועות האחרונים שאלו כולם מה עשה נשיא פ.ס.ז' נאסר אל־חלאיפי בשיחות על עסקת החטופים שהתקיימו בבירת צרפת • מבט מעמיק להשפעה רבת הכוח שלו במסדרונות ארמון האליזה ובצמרת השלטון הקטארי יכול לספק תשובות לחלק מהשאלות

נאסר אל-חלאיפי. ידו בכל?. צילום: AFP

"נאסר אל־חלאיפי ייצג את קטאר בשיחות בפריז על עסקת החטופים". הדיווחים אודות הנוכחות של נשיא פריז סן ז'רמן בשיחות בין מנהיגי קטאר וצרפת בארמון האליזה בבירה הצרפתית לפני כשבועיים, עשו כותרות בישראל ובעולם. זה התגבר כאשר התגלה שגם קיליאן אמבפה נכח בארוחת ערב. האם הנשיא והכוכב של פ.ס.ז' דנו עם ראש המוסד על גורל הישראלים בעזה?

התשובה היא לא, אבל זה מורכב. השיחות בפריז התקיימו כחלק מהביקור הרשמי הראשון של אמיר קטאר בצרפת זה 15 שנה, והראשון של האמיר הנוכחי, השייח' תמים בן חמד א-ת'אני. קטאר וצרפת מחזיקות ביחסים קרובים מאוד זה עשרות שנים. כזכור, ב-2011 קטאר רכשה באמצעות QSI - קרן השקעות הספורט הקטארית - את פ.ס.ז', כחלק מפרויקט עצום שנועד להעמיק את ההשפעה של המדינה בכדורגל האירופאי, לשפר את תדמיתה לקראת מונדיאל 2022, ולחזק את הברית הכלכלית-פוליטית בין קטאר לצרפת ולמערב. באותו ערב בארמון האליזה הוכרז על חתימת הסכם השקעה של קטאר בצרפת בתחומים שונים - אנרגיה, חלל, בינה מלאכותית, בריאות, תרבות ועוד - בהיקף של כעשרה מיליארד יורו עד 2030.

הרבה מדינות עובדות לקראת שנת 2030. לסין יש תוכנית, לסעודיה יש את "חזון 2030" המפורסם של מוחמד בן סלמן. לקטאר גם יש חזון, ולצרפת גם כן. ככוכב הגדול של נבחרת צרפת, אמבפה הוא הפנים של תכנית 2030 של צרפת. צעיר, מוכשר, מגיע מרקע מעורב, משחק במועדון הכי מצליח, אייקון תרבותי בהתהוות ומשפיען גלובלי. העובדה שהוא ה-שחקן של פ.ס.ז', הפכה אותו גם לפנים של ההשקעה הקטארית בצרפת. אז ברור מה אמבפה עשה באירוע, אבל מה עשה שם נשיא פ.ס.ז', אל־חלאיפי?

אל-חלאיפי לצד נשיא צרפת לשעבר סרקוזי, צילום: רויטרס

אל־חלאיפי הוא אחד האנשים חזקים בעולם הכדורגל. לצד היותו הנשיא והמנכ"ל של פ.ס.ז', הוא מחזיק בשלל תפקידים רבי כוח והשפעה. הוא הנשיא של ענקית התקשורת BeIN ושל QSI שמחזיקה בפ.ס.ז' ובבראגה. הוא גם משמש כנשיא התאחדויות הטניס הקטארית והמערב אסיאתית, חבר בוועדה המארגנת של פיפ"א והנשיא של ארגון מועדוני הכדורגל האירופי (ECA). על הדרך, הוא גם היה שר ללא תיק בממשלת קטאר.

אל־חלאיפי (50) נולד בקטאר שלפני הנפט. אביו היה דייג פנינים, והוא שיחק טניס. הוא הפך לטניסאי מקצוען, חבר נבחרת הדייויס של קטאר, שבשיאו דורג במקום ה־995 בעולם. במגרשי הטניס בילדות, אל־חלאיפי פגש לראשונה את האמיר תמים. למרות שהוא מבוגר מהאמיר בשש שנים, הם התחברו ושמרו על קשר קרוב. ב-2004 הוא פרש מספורט פעיל, והתחיל את דרכו בתקשורת כמנהל זכויות שידור באל ג'זירה.

ב-2011, כאשר האמיר הקים את קרן הספורט הקטארית, הוא פנה לחברו הוותיק ממגרשי הטניס שבינתיים בנה את BeIN, ואמר לו "בוא". וכך, אל־חלאיפי קיבל גישה לתקציבי עתק ממשלתיים המיועדים לספורט והשפעה. הוא רכש את פ.ס.ז', חיזק את מעמדו בכדורגל האירופי והפך לאחד מעסקני הכדורגל והספורט המשפיעים בעולם. אל חלאיפי הפך דה פקטו לשגריר קטארי בלב המערב.

מחלק פרסים בטורניר דוחא בטניס, צילום: AFP

הרבה ספקולציות התפתחו סביב אותו ערב בארמון האליזה. לצד המלחמה, רבים סברו כי שוב קטאר לוחצת על אמבפה שישאר בפריז אחרי שהודיע שיעזוב ונראה שהוא מתקרב לריאל מדריד. כזכור, הנשיא מקרון התערב בעבר כאשר אמבפה שקל לעזוב את פ.ס.ז' לטובת ריאל. מעבר ליריבות הספורטיבית, ולתחרות בין מועדון צעיר יחסית למועדון המעוטר בכדורגל האירופי, היריבות בין פ.ס.ז' לבלאנקוס היא מאבק בין כסף חדש (קטאר) לכסף ישן (אירופה), ובמובן עמוק יותר, גם בין מזרח למערב.

מקורות ישראליים, קטאריים וצרפתיים שנכחו באותו ערב, אישרו ל"ישראל היום" כי באירוע נכחו מספר אנשי מפתח ביחסי צרפת-קטאר, שבפגישה לא נידון עתידו של אמבפה בפ.ס.ז׳, ושהשחקן ואל־חלאיפי לא השתתפו בשיחה בין הנשיא והאמיר על המצב בעזה.

בישראל נתפסת קטאר כמדינת אויב שמממנת את חמאס, אבל בעולם רואים בה שחקנית משמעותית במלחמה הנוכחית, במגרש הגאופוליטי האזורי ושותפה רצינית של צרפת. צרפת איננה גורם משמעותי צבאית ופוליטית במזרח התיכון. שיתוף הפעולה עם קטאר מחזק אותה באזור, מאפשר לה לפתח את מגזרי האנרגיה והטכנולוגיה, ולחזק תחומים בהם היא מצטיינת. אקדמיה, תרבות, ספורט, ובמיוחד - כדורגל.

מקרון והקטארים עדיין חולמים על תואר ליגת האלופות ראשון שינחת בפריז, ואם אפשר לפני אולימפיאדת 2024. זו הזדמנות לצרפתים להוכיח שלמרות שבגאופוליטיקה מזרח־תיכונית אינם שחקן משמעותי מדי, הם עדיין משפיעים וחשובים בתחומים אחרים ברמה הגלובלית. זה חלק אינטגרלי מ"תוכנית 2030" שלהם: "למצב את צרפת לא רק כשחקנית, אלא כמובילה בעולם המחר". חזון שאמור להגיע לשיא ב־2035 אחרי השקעה כוללת של כ־54 מיליארד יורו, כשהקטארים מממנים כרבע מזה, בהיקף של כ־3% מהתקציב השנתי הכללי של צרפת.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

אל־חלאיפי הוא דמות מפתח בדבר הזה. באמצעות הכדורגל הוא קידם את חזונות 2030 של קטאר וצרפת, והעמיק את ההשפעה הקטארית בצרפת, שנים קדימה. על הדרך, הוא הפך להיות אחד האנשים המשפיעים בעולם הכדורגל, ולהקשר, גם אם בעקיפין, לסוגיות כמו המלחמה בעזה ושחרור החטופים. נראה שעם הצלחתו כנשיא פ.ס.ז', צרפת מתמסרת לכסף הקטארי, הכסף החדש. סכומי עתק שמשנים מציאות, ומעמיקים את הקשר עם מדינה שמשחקת עם כולם ועל כל המגרש, תוך כדי שהיא מעמידה את היחסים בין אירופה והעולם הערבי, ובין מזרח למערב, למבחן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר