רוצים לערוך אירוע הקרנה של משחקי המונדיאל? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

האם צריך אישור וממי אפשר לקבל אותו, מתי צריך לשלם כסף ובאילו נסיבות אפשר למכור אוכל ושתייה • עו"ד לירון קורן ממחלקת הקניין הרוחני במשרד ש. פרידמן, אברמזון ושות' עושה לכם סדר

כל מה שצריך לדעת על הקרנות משחקי המונדיאל, צילום: רויטרס

בשבוע הבא ייפתח המונדיאל בקטאר ויתחיל את חגיגת הכדורגל הגדולה בעולם. כנהוג, מקומות רבים ירצו להקרין את משחקי המונדיאל ולהזמין אחרים לצפות בהם. אבל האם הדבר מותר מבחינה משפטית? ובאילו תנאים? בואו נעשה סדר.

צילומי המונדיאל ושידוריו הם הקניין הרוחני של פיפ"א (FIFA), ולכן היא זו שמתירה, בהתאם לתנאים שמוסכמים על-ידה, את שידור המשחקים בכל מדינה ומדינה. בדרך כלל זכות השידור של המשחקים ניתנת לערוץ תקשורת כזה או אחר. השנה מי שקיבל את הזכויות בישראל הוא ערוץ כאן 11.

אם כך, נשאלת השאלה האם מסעדות, ברים או מקומות עבודה צריכים אישור על מנת להקרין את המשחקים?

פה צריך לעשות הבחנה חשובה. הקרנה שהיא פרטית - כלומר כזו שנעשית בבית פרטי - היא כזו שלא דורשת אישור מיוחד. אירוע הקרנה פומבי הוא כל הקרנה של שידורים ממשחקי המונדיאל בפני קבוצת אנשים או קהל, בכל מקום שאינו בית פרטי. לדוגמה: הקרנה בברים, פאבים, מסעדות, אצטדיונים, מקומות פתוחים, משרדים, אוטובוסים, רכבות, בתי קולנוע, תיאטראות, מלונות, בסיסי צבא, מוסדות חינוך, בתי חולים, מתנ"סים, אולמות אירועים, גנים לאומיים. בכל מקום כזה, ההקרנה דורשת אישור, ובנסיבות מסוימות גם תשלום דמי רישיון עבורה.

כדי לדעת אם אירוע פומבי דורש תשלום רישיון, יש להבחין בין אירוע מסחרי לכזה שאינו. אירוע הקרנה מסחרי דורש קבלת אישור גם מפיפ"א וגם מתאגיד השידור, וכן דורש תשלום דמי רישיון.

תאגיד השידור מגדיר אירוע מסחרי כאירוע שמתקיים למטרות מסחריות או שיש בו תועלת מסחרית מהקרנת שידורי המונדיאל. כך, למשל, אם ניתנות חסויות לאירוע, אם יש מפרסמים, אם נגבים דמי כניסה להקרנה (באופן ישיר או עקיף); אם יש מכירת מוצרי מרצ'נדייס – כל אלה הופכים אירוע למסחרי. במקרים מסוימים, גם אם נמכר מזון או שתייה באירוע - מדובר באירוע מסחרי, אלא אם מדובר בפעילות הרגילה של המקום שנעשית ללא קשר לאירוע ההקרנה, לדוגמה מסעדה או בר.

רוצים את מסי אצלכם במרפסת? תקראו טוב טוב, צילום: איי.אף.פי

אירוע הקרנה לא מסחרי אינו דורש תשלום דמי רישיון, ואם הוא מתקיים בפני פחות מ-5,000 איש, נדרש אישור של תאגיד השידור בלבד. אם האירוע, למרות שאינו מסחרי, מתקיים בפני כמות צופים גדולה יותר, תצטרכו גם אישור מפיפ"א. הקרנות מסחריות או כאלה של יותר מ-5,000 איש, ידרשו אישור מפיפ"א ותשלום דמי רישיון שנקבעו ע"י פיפ"א, ומפורטים בנוהל.

הקרנת משחקי המונדיאל במסעדה או בפאב ללא הפקת תועלת מסחרית מאירוע ההקרנה (למעט ממכירה רגילה של מזון ושתייה במקום) - לא תיחשב כ"אירוע מסחרי" ולא יהיה צורך לשלם דמי רישיון, אלא רק לדווח על ההקרנה ולקבל אישור. לעומת זאת, הקרנת משחקים במסעדה או בפאב שנהנים מההקרנה באופן מסחרי (אם באמצעות חסויות, פרסומות, דמי כניסה וכד') - תיחשב כאירוע מסחרי ויהיה צורך בתשלום דמי רישיון, בנוסף לקבלת האישורים הרגילים מהתאגיד ומפיפ"א.

עו"ד לירון קורן, צילום: תומר יעקבסון

הכי חשוב - נהלים ואישורים

לאחר קבלת האישורים ניתן יהיה לקיים את האירוע, אך עדיין תצטרכו לעמוד במספר תנאים כלליים שהתאגיד ופיפ"א פרסמו או יפרסמו בכל הנוגע לאופן פרסום ההקרנה ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת וכן בנוגע לדרך קליטת השידורים מתאגיד השידור ועוד.  בנוסף, יש לוודא כמובן קבלת יתר האישורים הנדרשים לצורך עריכת אירוע פומבי.

בכל מקרה, בטרם הקרנת המשחקים מומלץ לעיין היטב בכללים המלאים המפורסמים באתרי האינטרנט של תאגיד השידור ובאתר פיפ"א ולפעול לפיהם. אם מצאתם אי התאמה בין האמור בכתבה זו לבין הכללים המפורסמים באתר התאגיד ובאתר פיפ"א – יש לפעול על פי התאגיד ופיפ"א.

מצורף נוהל הקרנות פומביות והתאגיד מזמין את המבקשים לפנות אליו לקבלת אישור הקרנה:

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

https://www.kan.org.il/Item/?itemId=133595

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר