הצ'אלנג' של הליגה: הבעיה הגדולה של ה-NBA

פלייאוף הליגה הטובה בעולם נפתח עם טעויות שיפוט שהכריעו משחק • כשהביקורת הפומבית של הכוכבים והמאמנים הולכת וגוברת, אדם סילבר חייב למצוא פתרון לבעיה - כי גם המצלמות ממש לא עזרו

לברון ג'יימס עצבני אחרי ההפסד לדנבר נאגטס

הכוכבים הגדולים של ה־NBA, ובראשם לברון ג'יימס, תוקפים העונה ללא הפסקה את השופטים. זה אמנם לא מוסיף להם או לליגה כבוד, אבל זה לא צריך להטריד את הצופים. צריך לצאת מנקודת ההנחה הבאה: השחקנים אף פעם לא יהיו מרוצים מהשיפוט, והשופטים אף פעם לא יהיו חפים מטעויות.

עם רוב הטעויות, אנחנו יכולים לחיות. לדוגמא, במשחק בין דנבר נאגטס ללוס אנג'לס לייקרס השבוע בפלייאוף, השיפוט לא היה מדהים, בלשון המעטה. לברון, שאיבד עם הלייקרס יתרון של 20 נק', דיבר במסיבת העיתונאים בלי הפסקה על עבירה ברורה שבוטלה בסיום הרבע השלישי אחרי בדיקה במצלמות. האם הטענה שלו מוצדקת? כן, היה פאול ברור על דיאנג'לו ראסל. האם זה מה שהכריע את המשחק? לא.

אבל השבוע, דווקא במשחק בין ניו יורק ניקס לפילדלפיה סיקסרס, נפל דבר. ובניגוד ל"בכיינות" של לברון, הוא דווקא מאוד צריך להטריד את כל מי שאוהב כדורסל. הליגה הודתה כי במשחק שנערך במדיסון סקוור גארדן, בתוך 2 הדקות המכריעות, השופטים קיבלו ארבע החלטות לא נכונות. למעשה, ה־NBA הצהירה כי צוות השיפוט הכריע את המשחק לטובת הניקס, ואולי חרץ את גורל העונה של הסיקסרס. הרעיון הזה, שצוות שיפוט אולי הכריע עונה שלמה של קבוצה, לא רק נשמע דרמטי - הוא באמת כזה.

ה־NBA היא ליגה שמגלגלת מיליארדים של דולרים בעונה. מיליוניום של אוהדים צופים במשחקים בכל רחבי העולם, השחקנים נלחמים על הפרקט כדי לנצח והבעלים משקיעים סכומי כסף אדירים כדי להגיע להישגים. הליגה לא יכולה להרשות לעצמה שכל אלה ירדו לטמיון בגלל כמה בעלי תפקיד שלא מצליחים למלא את דרישות התפקיד שלהם, ועוד כשהם רשאים להיעזר במצלמה שמתעדת את כל מה שקורה על הפרקט מכל זווית אפשרית. 

טייריס מקסי. פילדלפיה נשדדה, צילום: AFP

רבים היו סבורים שכניסת המצלמות למשחק, והיכולת של המאמנים לערער על החלטות השיפוט עם ה"צ'אלנג'ים", תפחית את כמות השגיאות משמעותית. המציאות מראה שגם אחרי הצפייה החוזרת במצלמות, לעיתים השופטים מקבלים את ההחלטה הלא נכונה. אפשר לקבל על הדעת טעויות שיפוט בזמן אמת ובמהלך המשחק, אבל לטעות אחרי שאלפי צופים ביציע כבר ראו ביחד איתכם שטעיתם – זו בעיה הרבה יותר גדולה.

וזה לא הסוף. במשחק שפתח את הסדרה בין אוקלהומה סיטי ת'אנדר לניו אורלינס פליקנס, מאמן OKC מארק דייגנולט ערער על הוצאת חוץ. הסימון של השופטים על הפרקט היה לכדור ביניים, אבל בהילוך החוזר התברר כי הכדור יצא החוצה מיד של שחקן אוקלהומה סיטי. אחרי דקות של בלבול, בהן גם לשופטים לא ברור מה עליהם לעשות, דייגנולט לא רק איבד את הכדור, אלא גם הפסיד את פסק הזמן האחרון שלו. אחרי המשחק, התברר כי ההחלטה של השופטים היתה נכונה, אבל הליגה נדרשה להוציא הבהרה בנושא – שכן לפני כן, שופטים פעלו אחרת במקרה דומה.

השופט מסביר לדייגנולט את מה שגם הוא לא בדיוק מבין, צילום: AP

קל יותר, זה לא יהיה

בעוד לכולם ברור שאי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, ושעוגמת הנפש שנגרמה לפילדלפיה תמשיך להדהד עוד שנים, יש כאלו שטוענים כי עדיף לוותר על דו"ח ה"L2M" – דו"ח השיפוט שהליגה מפרסמת על שתי הדקות האחרונות במשחק, ולמעשה חשף את חוסר הצדק. הכתב הבכיר, קית סמית', טוען: "הדו"ח הזה הוא בזבוז זמן. הוא לא גורם לאף אחד להרגיש טוב יותר. הדרכים היחידות שיכולות לגרום לאנשים להרגיש טוב יותר הן לשחק שוב את המשחק מרגע ההחלטה השגויה, להפוך את תוצאת המשחק או להוציא את השופטים להורג בפומבי".

הדברים שלו נאמרו כמובן בבדיחות הדעת, אבל המסר ברור: הטעויות הן חלק מהמשחק וקשה להימנע מהן. כשקצב המשחק רק הולך וגובר, אין ספק ששופטים ימשיכו לטעות - ושהמשימה לשפוט משחק ב־NBA לא תהפוך לקלה יותר. יחד עם זאת, הליגה חייבת לדאוג לדבר אחד - שהמשחקים יוכרעו על הפרקט. ליגת הכדורסל הטובה בעולם לא יכולה להרשות לעצמה עוד מקרים כמו בשבוע החולף.

"זה לא מקום עבודה טיפוסי. אנחנו צריכים לקחת בחשבון את הלחץ הרב שהם נתונים בו", אומר אדם סילבר, הקומישינר של הליגה, אבל גם הוא מבין: "אני מזדהה עם התסכול של השחקנים ומרגיש שזה תחום שבו אנחנו יכולים להתקדם".

מעתה ועד סיום הפלייאוף, השופטים עומדים להיבחן תחת זכוכית מגדלת. אחר כך, ייתכן ונראה לא מעט שינויים בכל הקשור לאנשים עם המשרוקית. גם סילבר יודע שזו הבעיה הכי גדולה של הליגה היום.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
אדם סילבר. חייב פתרונות, צילום: AP
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר