הצד המכוער של ספרד: על הקשר בין אוהדי באסקוניה לפלשתינים

בשנים האחרונות כל מפגש של מכבי ת"א עם באסקוניה טומן מתיחות • הסיבה: הזדהות פוליטית של אוהדי היריבה למחתרת הבאסקית שרואה שותפות גורל עם הפלשתינים וכמות הצעירים שלומדים באוניברסיטה האסלאמית בוויטוריה • הערב, לשמחת קטש ושחקניו, יגיעו לכל היותר 60 מהם להתמודדות הקריטית בבלגרד

אוהדי באסקוניה עם דגלי פלשתין, במשחק בפברואר. צילום: Getty Images

רגע האמת של מכבי ת"א יחל הערב כאשר הצהובים יארחו את באסקוניה למשחק הגדול ביותר שלהם העונה עד כה - משחק הפליי־אין שיעניק למנצחת את הכרטיס המיוחל לפלייאוף היורוליג. היריבה הספרדית, שתעמוד בין עודד קטש וחניכיו להשלמת המשימה, מוכרת מאוד לאוהדי הכדורסל בישראל ונחשבת לאחת הקבוצות הוותיקות במפעל.

לאורך השנים נחשב הפרננדו בואסה ארנה, מגרשה הביתי של הקבוצה מוויטוריה, לאחד האולמות העוינים ביותר את ישראל, ומשחקי הצהובים שם מלווים באבטחה כבדה ובדגלי פלשתין רבים בקהל, דבר שבא לידי ביטוי ביתר שאת בשל מלחמת חרבות ברזל והשפעותיה על דעת הקהל בספרד.

ביקורה האחרון של מכבי בחבל הבאסקים לפני כחודשיים וחצי אמנם הסתיים ללא אירועים אלימים, אך על פי עדותם של אנשי הקבוצה שנכחו במקום "היה זה המגרש העוין ביותר והקהל האנטי־ישראלי ביותר שחוו מבין 17 מגרשי החוץ שבהם שיחקו העונה במפעל". יש לציין כי לא מדובר בכל אוהדי הקבוצה, אלא בקומץ צעירים דומיננטי ורעשני שמגיע למשחקי הקבוצה בכל פעם שהצהובים מגיעים לשחק בעיר.

במשחק הבית של הקבוצה במהלך ינואר נגד אוברדורוי בליגה הספרדית, לקראת המשחק העוקב נגד מכבי, שרו אוהדי הקבוצה "תל אביב לא באירופה, לשחרר את פלשתין". ואילו לפני המשחק פרסמו פעילי תנועת מחאה אנטי־ישראלית כללי מחאה וציינו שהם מבקשים מאוהדי הקבוצה לא להיכנס לאולם עד לדקה החמישית במחאה על מותם של אזרחים בעזה. בנוסף, האוהדים התבקשו לצעוק "ג'נוסייד" בכל פעם ששחקני מכבי מחזיקים בכדור ולהניף דגלי פלשתין ודרום אפריקה לכל אורך המשחק.

שלט בעד פלשתין באולם של באסקוניה, צילום: EPA

שורשי העוינות טמונים בזהות הלאומית של חלק מאוהדי באסקוניה. הקבוצה הספרדית מחבל הבאסקים, שמייצגת את העיר ויטוריה, זוכה לפופולריות גבוהה בקרב צעירים בעיר שחשים אהדה, הזדהות וקרבה פוליטית למחתרת הבאסקית שפעלה באזור בשנים 2018-1959. הארגון, ששאף להשיג עצמאות לחבל ארצו, הוגדר על ידי האיחוד האירופי וארצות הברית כארגון טרור בגלל שיטותיו האלימות שכללו גם מעשי רצח.

על פי גורמים בספרד, חלק מאוהדיה הצעירים של באסקוניה שפוקדים את משחקי קבוצה ומוחים נגד הצהובים עושים זאת כהזדהות עם הפלשתינים ומאבקם ורואים בהם שותפי גורל, מעין ברית מיעוטים שלתחושתם הם מרגישים חלק ממנה. לאורך השנים, בתקופות שקטות ובתקופות מתוחות יותר בישראל, מתקיימות מחאות פוליטית בזמן משחקי הקבוצה נגד מכבי ת"א ורק מידת העצימות משתנה. הקבוצה הישראלית עשתה לעצמה מנהג לאורך השנים לצרף לנסיעותיה לאזור אנשי אבטחה ישראלים שחוצצים בין ספסל הקבוצה לאוהדי היריבה שיושבים שם.

דגלי פלשתין ביציעי באסקוניה,

אחוז נוסף מן המוחים מגיע מהאוניברסיטה האסלאמית שממוקמת בעיר ומושכת אליה צעירים רבים מכל רחבי היבשת, חלקם אוחזים בדעות אנטי־ישראליות מובהקות. ריכוז זה של עשרות אוהדים בממוצע לאורך השנים הוא שמכתיב את הטון והיחס שמורגש במגרש כלפי ישראל. למרות היחס העוין של חלקים בקהל לאורך השנים, בין המועדונים מתנהלים יחסי עבודה תקינים, ושחקן הקבוצה ונבחרת ישראל בעבר ליאור אליהו אף שיחק בקבוצה הספרדית בקדנציה מוצלחת שחלפה ללא אירועים מיוחדים מחוץ למגרש.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

ל"ישראל היום" נודע כי למשחק הבית של הצהובים בשטארק ארנה בבלגרד יגיעו כ־250 אוהדים מישראל, לצד עוד כ־60 אוהדים ספרדים. הקבוצה האורחת קיבלה מהצהובים הקצאה של 20% מכמות הקהל שאושרה על ידי משטרת בלגרד, אך הקצאה זו צפויה להתחלק בין משפחות השחקנים והנהלת הקבוצה האורחת, ועל כן לא צפויים להתקיים אירועים מיוחדים או מחאות באולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר