הפריצה, ההכרה והסיכוי לטרייד: העתיד של דני אבדיה

מפוטנציאל לא ממומש, דני אבדיה הפך העונה לשחקן מוביל בקבוצת NBA • על המעמד החדש בליגה ("כולם נדהמים מהשיפור שלו"), על החוזה שהפך אותו לנכס ("הרבה קבוצות ינסו לצרף אותו"), ועל העתיד ("יש לו עוד המון לאן להתפתח") • סיכום עונת הפריצה של הישראלי בוושינגטון

אבדיה מרחף. "מתאים לחזון". צילום: AFP

המעמד

בספטמבר האחרון, אנליסטים מה־NBA ניתחו עבור מגזין ה"אתלטיק" את ההתקדמות של דני אבדיה מאז נבחר בדראפט בידי הוושינגטון וויזארדס - וציינו שההתפתחות שלו מאכזבת. הם טענו שדני "אימץ את הזהות ההגנתית ולא השתפר בהתקפה כפי שציפו ממנו", וסימנו את הקליעה מחוץ לקשת ואת חוסר היציבות כדברים שמונעים ממנו להפוך לשחקן מוביל.

קצת יותר מחצי שנה עברה. אבדיה קולע שלשות באחוזים גבוהים ומסיים עם ספרות כפולות משחק אחר משחק, והקבוצה אפילו מריצה אותו לתואר השחקן המשתפר של העונה בליגה. הוא לא יזכה בתואר, במקרה הטוב הוא יקבל כמה קולות, אבל עצם העובדה שהישראלי מוזכר כמועמד לפרס אישי מדגישה את ההתקדמות העצומה שעשה העונה.

הכתב הוותיק מארק שטיין אומר ל"ישראל היום": "במשחק האחרון של וושינגטון שראיתי בלייב, אבדיה ללא ספק היה השחקן הטוב ביותר על הפרקט. היתה לי הזדמנות להגיד לו אחר כך כמה נהניתי לראות אותו משחק, ואני משוכנע שהוא ימשיך להשתפר". המועמדות של הישראלי לפרס והמחמאות משטיין הן המשך ישיר להכרה שאבדיה מקבל מהתקשורת בארה"ב. עיתונאים בכירים כמו זאק לואו ובן סימונס מדברים עליו, והוא מתחיל לקבל בליגה מעמד של שחקן מוביל - ולא של שחקן רוטציה, כפי שהיה עד כה.

אבדיה נאבק בלברון. יגיע לקונטנדרית?, צילום: USA TODAY Sports

החוזה

חצי שנה אחרי שחתם עליו, הוושינגטון וויזארדס מרוצה מאוד מהחוזה החדש של דני. 55 מיליון דולר לארבע עונות, סכום שללא מעט אנשים היה נראה משתלם מאוד עבור אבדיה, מתגלה עכשיו כמשתלם מאוד עבור המועדון. החוזה הזה יהפוך את הישראלי לשחקן שכמעט כל קבוצה גדולה תשמח לקבל - אבל גם לנכס שהוויזארדס לא יוותרו עליו בקלות.

"הרבה קבוצות, וביניהן הדאלאס מאבריקס, כבר ניסו לצרף את אבדיה בטרייד העונה", שטיין מספר. "אני בטוח שהן ימשיכו לנסות, ואני לא אופתע אם וושינגטון תעביר אותו בשלב כלשהו. בניגוד לטריידים של בראדלי ביל ושל קריסטפס פורזינגיס, אז הקבוצה אפילו לא קיבלה בחירת סיבוב ראשון מובטחת בדראפט בתמורה - אני חושב שהוויזארדס ידרשו הרבה מאוד עבורו, גם כדי לכפר על הטעויות שעשו בעבר".

אבדיה. השתפר בשני צדי המגרש, צילום: AFP

צ'ייס יוז, שמסקר את הקבוצה עבור "מוניומנטל ספורט", טוען בשיחה עם "ישראל היום" שוושינגטון עדיין בעיצומו של תהליך ה"בנייה מחדש", ושיהיו עוד שינויים משמעותיים בסגל הקבוצה. עם זאת, הוא מדגיש: "וויל דוקינס ומייקל ווינגר (הג'נרל מנג'ר ונשיא הקבוצה, נ"ד) הזכירו יותר מפעם אחת שהם מחפשים שחקנים שמצטיינים גם בהגנה וגם בהתקפה. אבדיה מתאים מאוד לחזון של הפרנצ'ייז, ואני מאמין שהחוזה החדש הוא הבעת אמון של הקבוצה בפוטנציאל שלו".

העמדה

אבדיה שיחק העונה כמעט בכל עמדה, בעיקר כסמול פורוורד ופאוור פורוורד, אבל בשבועות האחרונים ראינו אותו קופץ לג'אמפ בול (כשעלה כשחקן הכי גבוה בחמישייה), ואפילו מתחיל משחק כרכז. אחרי הטרייד שהעביר את דניאל גאפורד לדאלאס מאבריקס, הוויזארדס נשארו כקבוצה מאוד נמוכה ביחס לליגה, והשתמשו באבדיה כאחד מהגבוהים בלא מעט דקות פרקט.

דני אבדיה, צילום: USA TODAY Sports

אבדיה הצהיר בעבר שהעמדה שבה הוא מוצב היא לא קריטית עבורו, אלא היכולת לשחק כפליימייקר שני. ככל שהקריירה שלו הולכת ומתקדמת, דני מוכיח שהוא מצטיין כמנהל משחק ומקבל יותר ויותר קרדיט כמקבל ההחלטות על הפרקט. בתקופה שבה טיוס ג'ונס נעדר, אבדיה פרח והוכיח שוב שככל שהרכז שמשחק לידו פחות דומיננטי - הוא טוב יותר בהתקפה.

"הוויזארדס האמינו בעבודה הקשה ובפוטנציאל של דני לנהל משחק, להצטיין בהגנה ולקלוע שלשות", טוען יוז. "למרות זאת, אני חושב שכולם נדהמים מהשדרוג שהוא עשה העונה. הוא תמיד היה בגרף שיפור, אבל העונה השדרוג שלו הוא קיצוני ביחס לעבר".

דני אבדיה, צילום: USA TODAY Sport

התקרה

נשאלת השאלה: האם אבדיה מסוגל להפוך לאולסטאר או לשחקן משמעותי בקבוצה מובילה ב־NBA? נדמה שהתשובה לשאלה הזו טמונה בעיקר בעתיד של וושינגטון. אם הוויזארדס יצליחו להפוך לקבוצה שמנצחת במשחקים בשנים הקרובות - אבדיה אמור להיות אחד מהמשמעותיים בסגל.

"אין ספק שהוא יכול להפוך לשחקן פרנצ'ייז במועדון", טוען יוז. "כדי להתמודד על תואר וושינגטון תצטרך לצרף עוד שחקנים מובילים, אבל לאור ההתקדמות של דני והגיל הצעיר שלו - אי אפשר לדעת לאיזו רמה הוא יגיע. חוץ מזה, אני חושב שהתכונות שלו כשחקן מתאימות לקבוצה מנצחת, ולכן יהיה לו ערך אדיר עבור המועדון".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

גם שטיין בטוח: "אבדיה אפילו לא בן 24, ועדיין לא היה חלק מסגל מנצח. אין ספק שיש לו עוד המון לאן להתפתח ולהשתפר. דני התקדם מאוד בזכות עבודה קשה על הקליעה שלו ועל היכולת לנהל התקפה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר