השיחוק: נבחרת ספרד מחכה לבו קרוז

חואנצ׳ו הרננגומס, עשה לעצמו בקיץ האחרון שם בזכות תפקיד קולנועי מרשים לצד אדם סנדלר בנטפליקס • כאשר היא מגיעה לאליפות אירופה נטולת כוכבים, נבחרת ספרד צריכה שהפורוורד יוכיח שיש לו מה למכור גם על הפרקט

חואנצ'ו הרננגומס. חוזר מה-NBA, צילום: FIBA

כדורסלנים רבים התקשו להרשים את קהל הצופים על מסכי הקולנוע לאורך השנים. בטקס פטל הזהב - שהוא אנטיתזה לטקס האוסקר, זכה לברון ג׳יימס בתואר השחקן הגרוע ביותר על הופעתו בחידוש של הסרט ״ספייס ג׳אם״. עוד לפניו, קטף את הפרס הלא מחמיא דניס רודמן על כיכובו בסרט ״דאבל טים״, וגם שאקיל אוניל השתחל פעם לרשימת המועמדים עם הופעה קולנועית משלו.

כדורסלן אחר, מוכר פחות, עשה זאת הקיץ בצורה הרבה יותר משכנעת, והוכיח שאולי על הפרקט יש לו עוד מה ללמוד מהחבורה - אבל על המסך הוא דווקא די טוב. הסרט ״השיחוק״ בכיכובו של אדם סנדלר עלה לאקרנים בנטפליקס בחודש יוני האחרון וזכה לשבחים רבים, הרבה בזכות דמותו של ״בו קרוז״, שחקן כדורסל ספרדי בעל אופי בעייתי שמתגלה על ידי סקאוטר NBA (אותו מגלם סנדלר) ומגשים את חלומו בליגה הטובה בעולם. את קרוז, מגלם חואנצ׳ו הרננגומס, פאוור פורוורד ספרדי בן 26 שחתם לא מזמן בטורנטו ראפטורס.

אדם סנדלר וחואנצ'ו הרננגומס. הרשים על המסך, צילום: NETFLIX

בניגוד לדמות בסרט, חואנצ׳ו לא התחיל את הקריירה שלו כפועל בניין בספרד. הוא גדל בבית של כדורסל, אביו ואימו היו שחקנים מקצוענים, וגם אחיו הגדול בשנתיים - ווילי, הוא אחד מהכשרונות הגדולים במדינה בדור האחרון. כבר בגיל 16, חתם חואנצ׳ו על חוזה מקצועני באסטודיאנטס. הוא היה בורג מרכזי בנבחרות הצעירות של ספרד, אחר כך זכה בתואר השחקן הצעיר של העונה בליגה הספרדית, ובדראפט ה-NBA של 2016 הוא נבחר במקום ה-15 על ידי דנבר נאגטס.

בליגה הטובה בעולם הקריירה של הפורוורד לא התרוממה לגבהים שציפו. בעונת הרוקי שלו הוא דילג בין הקבוצה הבכירה של הנאגטס לקבוצת המילואים, בשנתו השנייה בדנבר חלה במחלת הנשיקה ושיחק רק 25 משחקים. הוא הראה ניצוצות של כדורסל איכותי בעיקר בעונת 2018-19, אז סיפק ארבעה משחקים של מעל 20 נקודות, אבל לא רכב על המומנטום בעונה העוקבת ועבר בטרייד למינסוטה לקראת 2019-20.

"שחררו את חואנצ'ו"

בצל נגיף הקורונה שהשפיע רבות על הליגה הטובה בעולם, חואנצ'ו סיפק עונה וחצי טובות במדי הטימברוולבס, עד שהצטרף לנבחרת ספרד בהכנות לטורניר האולימפי בטוקיו. לרוע מזלו הוא פרק את הכתף באחד ממשחקי ההכנה, והיה נראה שייעדר מהאולימפיאדה. כשההתאחדות הספרדית הכריזה על הסגל האולימפי שלה, שמו של חואנצ'ו נכלל באופן מפתיע, לאחר שטענו הספרדים כי מצבו השתפר. כאן נכנסה לתמונה הקבוצה מארה"ב, שהטילה וטו, והשאירה את השחקן מחוץ לטורניר.

נשיא ההתאחדות הספרדית, חורחה גרבאחוסה טען: "היו שורה של עובדות שהראו שההחלטה אינה בעלת אופי רפואי". שחקני הנבחרת ובראשם אחיו של חואנצ'ו, ווילי הרננגומס שחקנה של ניו אורלינס, החלו בקמפיין מחאה ברשתות החברתיות - כשהסיסמה הייתה: "שחררו את חואנצ'ו". השחקן עצמו זעם גם הוא על ההחלטה - ולמרות שישב על חוזה גדול במינסוטה, הוא עבר בסיום הקיץ בטרייד לבוסטון.

בעונת האחרונה, עבר הפורוורד בלא פחות משלוש קבוצות NBA, כאשר הוא לא מצליח להשאיר חותם באף אחת מהן. בקיץ האחרון, אחרי התפקיד בסרט, היה נדמה שייתכן והספרדי כבר לא ימצא קבוצה בארה"ב ויאלץ לחזור לאירופה, אלא שאז הגיע טלפון מקנדה - והרננגומס חתם בטורונטו ראפטורס לעונה הבאה (שום מילה על נטפליקס).

אוהב את הנבחרת

נדמה שהמקום היחיד שבו מצליח הספרדי להביא לידי ביטוי את היכולות המקצועיות שלו הוא הנבחרת. ביורובאסקט 2017, בגיל 21 בלבד, היה בורג מרכזי מהסגל הספרדי שסיים במקום השלישי באליפות אירופה עם ממוצעים של 8.4 נק' ו-5.9 ריבאונדים. ב-2019 היה שותף לזכייה ההיסטורית של הספרדים במונדובאסקט, עם 10.5 נק', 5.4 ריבאונדים ו-44% מחוץ לקשת, כאשר היה מהטובים במשחק הגמר מול ארגנטינה וקלע 11 נקודות.

לקראת יורובאסקט 2022 דירגה פיב"א את נבחרת ספרד במקום השישי בדירוג העוצמה, די נמוך עבור נבחרת שזכתה במדליה בתשע מתוך 10 האליפויות האחרונות. בלי האחים גאסול, ריקי רוביו (ה-MVP של אליפות העולם למי ששכח) ואפילו סרחיו יול הוותיק שנפצע ולא ישתתף, מגיעה הנבחרת הספרדית לאליפות אירופה נטולת כוכבים. השמות הבולטים בסגל של סרחיו סקאריולו, הם ווילי -אחיו של חואנצ'ו, רודי פרננדז שכבר הרבה מעבר לשיאו, ולורנזו בראון המתאזרח - ושחקנה של מכבי ת"א, שהוא למעשה הרכז המוביל היחיד. מי זוכר שעד לפני כמה שבועות היו בספרד שטענו כי הוא לא צריך להיות חלק מהסגל.

חואנצ'ו עם נונייז. חילופי דורות בנבחרת הספרדית, צילום: EPA

הנבחרת הספרדית היא הדוגמה הטובה ביותר לאופן שבו שינוי בדורות הכדורסל יכול להשפיע על הסגל. ביורובאסקט הקרוב, שבעה שחקנים יערכו את הופעת הבכורה שלהם בטורניר האירופי הגדול ביותר. האחים הרננגומס הם השריד האחרון מהטורניר ב-2017.

לאחר שפרשו מהנבחרת צמד האחים האגדי פאו ומארק גאסול, סידרו הכוכבים בצורה מושלמת צמד אחים אחר שייכנס לחלל הגדול שהותירו אחריהם. הסיכויים אמנם נגדם, אבל אם יצליחו להוביל את הספרדים להישג באליפות הזו - קיבלנו סיפור מהאגדות.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
האחים הרננגומס. יובילו את הנבחרת, צילום: AFP
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר