סיפורה של החבורה הישראלית הבוגרת במשחקים הפראלימפיים

להצלחה אין תעודת זהות: המשחקים הפראלימפיים שייפתחו מחר בטוקיו יאפשרו הצצה לעולמם ההישגי של הספורטאים שחצו את גיל 40 • תשאלו את הקלע דורון שזירי שיחגוג הופעה שמינית או את החותרת פסקל ברקוביץ', שכבר הפכה לאגדה • הצעירים יותר, מוזמנים להתרשם

פסקל ברקוביץ'. הרבה יותר מספורטאית פראלימפית , צילום: גטי אימג'ס

המשחקים הפראלימפיים בטוקיו יצאו לדרך היום (שני) וזה הזמן לעשות לכם להיכרות עם חברי המשלחת הישראלית, שחצו את גיל ה-40. חלקם מוכרים יותר, חלקם פחות אבל דבר אחד משותף לכולם - הגיל לא משחק אצלהם תפקיד.

פולינה כצמן, 54, הרמת כוח
חברת בית הלוחם בירושלים, בעלת תואר שני בחינוך גופני, עבדה ברוסיה כמדריכת כושר וכמורה לריפוי בהתעמלות. ב־1989 נפצעה כצמן בתאונת אופנוע והרופאים נאלצו לכרות את רגלה.

אחרי השיקום עלתה לארץ עם משפחתה, השתלבה בספורט הפראלימפי והתמקדה בהדיפת כדור, כשרק בשנת 2011 ובהמלצת אנשי מקצוע שהבחינו ביכולותיה, עברה לענף הרמת כוח.
זמן תחרות בטוקיו: 30.8.

פולינה כצמן. החלה את הקריירה בהדיפת כדור, צילום: קרן איזקסון,

דורון שזירי, 54, קליעה
שזירי הוא כנראה השם המוכר ביותר בארץ בענף הקליעה. ככה זה כשאתה בן 54 והמשחקים בטוקיו יהיו האיקס השמיני שתסמן על החגורה. ונשאר מקום גם לפריז וללוס אנג'לס.

שזירי, נכה צה"ל קטוע רגל לאחר שעלה על מוקש בשנת 1987 בעת פתיחת ציר סמוך לבופור, הוא בעל תשע מדליות פראלימפיות משבעה משחקים (ברצלונה, אטלנטה, סידני, אתונה, בייג'ין, לונדון וריו), והוא אלוף ישראל בקליעה לשנת 2018 בקטגוריה הכללית, לא הפראלימפית.
זמני תחרות בטוקיו: 3.9 (ירי ב־3 מצבים מ־50 מטר), 5.9 (50 מטר שכיבה).

דורון שזירי. נתראה גם בפריז, צילום: גטי אימג'ס,

שרגא ויינברג, 55, טניס
יוסי סעדון, 49, טניס
ויינברג ירשום בטוקיו את ההופעה החמישית בקריירה במשחקים אחרי שהגיע לרבע הגמר באתונה, זכה במדליית הכסף בבייג'ין, ארד בלונדון וקינח במקום הרביעי בריו. מדובר במפלצת של טניס בקטגוריית הקוואד - הנכות הקשה ביותר. ויינברג, שנולד עם מחלה גנטית נדירה שגורמת לריבוי שברים, ישחק בטורניר היחידים וישתף פעולה עם סעדון בטורניר הזוגות.

סעדון, נכה צה"ל, "הילד הרע של הטניס" שמקבל השראה דווקא מרוג'ר פדרר, סווג לראשונה כקוואד רק לפני אליפות העולם 2019 וטוקיו תהיה הופעת הבכורה שלו במשחקים.
זמן תחרות בטוקיו: 27.8 (זוגות), 28.8 (יחידים).

שרגא ויינברג, צילום: גטי אימג'ס,

 

פסקל ברקוביץ', 53, חתירה
ברקוביץ' חצתה את עולם הספורט והיא כבר מזמן הרבה יותר מחותרת קיאק הישגית.
ברקוביץ', שמייצגת את בית הלוחם ת"א ומתאמנת במרכז דניאל לחתירה בעיר, עברה קטיעה של שתי רגליה בגיל 17 לאחר שהחליקה מתחת לגלגלי רכבת נוסעת. ברקוביץ' היתה לחיילת הראשונה שנעזרת בכיסא גלגלים בצה"ל, וגם כשפנתה לספורט הפראלימפי שברה מוסכמות.

ברקוביץ' החלה את הקריירה בבייג'ין כחותרת, המשיכה לאופני יד שבהם התחרתה בלונדון ב־2012 וחזרה אל הקיאק במשחקים בריו, שם סיימה במקום השמיני.
זמן תחרות בטוקיו: 4.9 (חצי גמר).

נדב לוי, 42, בוצ'יה
לוי, שמתאמן יחד עם ברוך חגאי באיל"ן ר"ג, נחשב לאחד ממקימי הענף בארץ. בוצ'יה מיועד לספורטאים בכיסאות גלגלים בעלי מוגבלות קשה. המטרה היא לקרב כמה שיותר כדורים אל כדור המטרה הלבן שאותו ממקם השחקן, לפי שיקול דעתו, בכל נקודה במגרש. נדב השתתף במשחקים בריו ב־2016 וב־2018 זכה בארד במשחקים העולמיים בקנדה.
זמני תחרות בטוקיו: 28.8 - 30 (מוקדמות).

יוליה צ'רנוי, 41, קליעה
צ'רנוי נולדה עם מגבלה המקשה עליה את ההליכה ורק בגיל 30 החלה לעסוק בפארא־טריאתלון וזכתה ב־2012 באליפות אירופה. משם פנתה לחתירה בסירה זוגית ובענף זה גם ייצגה את ישראל במשחקים בריו. מסיבות אישיות ומקצועיות עזבה את החתירה ועברה להתאמן בקליעה, וכמו שזירי, גם אותה מאמן גיא סטריק, הקלע האולימפי לשעבר.
זמני תחרות בטוקיו: 1.9 (ירי ברובה אוויר מ־10 מטר), 5.9 (50 מטר שכיבה).

גיא ששון, 40, טניס
ששון, חבר איל"ן ר"ג, נפגע במהלך חופשת סקי בצרפת בחוליות הגב וברגל בשנת 2015.
בשנת 2017 החל לשחק טניס בכיסאות גלגלים, לאחר שכנער שיחק כדורגל. הוא מדורג במקום ה־34 בעולם ומתאמן יחד עם הטניסאית לשעבר עופרי לנקרי. שנתיים לאחר שהחל להתאמן באופן מקצועני זכה באליפות ישראל.
זמני תחרויות בטוקיו: 27.8 (יחידים), 28.8 (זוגות יחד עם אדם ברדיצ'בסקי).

נינה גורודצקי, 40, בדמינטון
הענף יוצג לראשונה במשחקים בטוקיו, וגורודצקי, חברת בית הלוחם חיפה, שנפצעה בתאונת דרכים בגיל 17, תייצג את ישראל ותקווה להגיע לפודיום.
גורודצקי מדורגת שביעית בעולם. ברשימת תאריה אפשר למצוא מדליית זהב באליפות אירופה 2018 בקטגוריית זוגות מעורבים, יחד עם אמיר לוי, ומדליית ארד בסבב העולמי בברזיל בשנת 2020.
זמן תחרות בטוקיו: 1.9-3.9 (שלב הבתים).

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
נינה גורודצקי ומאמנה, לאון פוגץ', צילום: הוועד הפראלימפי,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר