"אני צופה 7-6 מדליות, הלוואי שיותר": יו"ר הוועד הפראלימפי בישראל אופטימי לקראת פריז

למשה (מוץ) מטלון יש תוכניות גדולות לעתיד, אבל הוא נאבק למען ההצלחה כבר במשחקים של 2024 • הוא חושש מהתגובות בעולם: "האנטישמיות גואה והצביעות חוגגת" • ומאוכזב מהיחס בארץ: "לצערי הכדורגל תמיד בכותרות, והספורט הפראלימפי לא נמצא במקום שהוא ראוי לו" • כתבה אחרונה בסדרה

עמי דדאון זוכה באליפות אירופה במשחה 50 מטר חזה

שנים רבות שמשה (מוץ) מטלון פועל למען הספורט הפראלימפי. מי שנבחר בספטמבר האחרון לתפקיד יו"ר הוועד הפראלימפי בישראל מרותק לכיסא גלגלים מאז שנפצע קשה בשנות ה־70 ברמת הגולן, עת שירת במסגרת הנח"ל (בחטיבת הצנחנים) והיה מעורב בתאונת משאית מלאת תחמושת. הוא הצטרף לארגון נכי צה"ל ב־1992 ובמשך שבע שנים (2008-2001) שימש כיו"ר הארגון, עד שפרש כדי להפוך חבר כנסת מטעם מפלגת "ישראל ביתנו" (2013-2009).

ב־1976 השתתף במשחקים הפראלימפיים במונטריאול בתחרויות הטלת כידון והדיפת כדור ברזל, וכעבור שנים רבות היה ראש המשלחת הישראלית למשחקים באתונה 2004 ובייג'ינג 2008. הוא ישוב ויעשה זאת במשחקים בפריז.

"אנחנו עדיין בהכנות ומשתדלים לעשות את המקסימום למען הספורטאים מכל הבחינות", סיפר ל"ישראל היום" מטלון, שיחגוג בשבוע הבא את יום הולדתו ה־71. "זו כמובן תקופה מאתגרת, קודם כל מבחינה ביטחונית, אבל גם כלכלית. אין תקציב מדינה ועוד לא קיבלנו שקל להמשך הפעילות. אני מקווה שבקרוב נקבל משהו. יש הבטחות שהתקציב שלנו לא ייפגע, אבל אנחנו לא יודעים אם יקוימו. לכן קשה לנו מאוד לדעת לאן אנחנו הולכים.

"אני מקווה ששר הספורט מיקי זוהר יעמוד במילותיו ויעזור לנו להביא כבוד למדינת ישראל, בעיקר בתקופה הזאת, כשאנחנו מאוד זקוקים לראות את הדגל הישראלי מתנוסס ואת המנון התקווה מושמע. זה יכול להביא קצת דמעות של שמחה וסיפוק לאזרחי ישראל".

ברמה הספורטיבית, איך אתה רואה את ההתקדמות של הספורט הפראלימפי?
"אני חושב שיש לנו תוצאות טובות, עם סיכויים טובים למדליות. יש לנו ענפים מאתגרים כמו שחייה שעשינו בה קפיצת מדרגה, כדורשער, קיאקים, טניס, בוצ'ה וטאקוונדו עם אלוף עולם. גם בקליעה יש לנו אלוף עולם. אני סומך גם על שאר הענפים שהתקדמו. בכל מקרה, אסור לנו לתת יד לשום סיטואציה שבה לא נכין את הספורטאים באופן המיטבי ולכן אנחנו גם דואגים לגייס תרומות. למרות שהקשב כרגע הוא לא אלינו אלא למלחמה, יש אנשים שמאמינים בנו".

אז מה היעד בפריז?
"אם נגיע ל־7-6 מדליות זה יהיה הישג בלתי רגיל. אני אומר את זה בצנעה, כי אנחנו עם לא צנוע, וצופה כמות כזאת של מדליות. הלוואי שיהיו יותר".

הפגנות פרו פלשתיניות נגד ישראל בפריז, צילום: AP

 

מטלון הזכיר את השפעת המלחמה על ההכנות של המשלחת הפראלימפית, שצפויה לכלול 31 ספורטאים, אבל מבהיר שאין כוונה להוריד בשל כך את רף הציפיות: "אנחנו אי של שפיות ומשקיעים את כל הזמן והמשאבים כדי להביא את הספורטאים למצב הכי נוח. הם מתאמנים ורושמים הישגים בתחרויות, ואנחנו מנסים לבודד אותם מהמצב. זה כולל השקעה גדולה בשיחות, במנטורים - מעטפת שלמה שנרתמה".

ובכל זאת היו בעיות.
"נכון. בטניס לא יכולנו לצאת לתחרויות. אני מקווה שהם יופיעו בכל זאת במשחקים כי יש עוד תחרויות במקומות שאפשר להגיע אליהם. נעשה את המקסימום להביא את הכבוד למדינה".

אתם גם מכינים את הספורטאים לתנאים הלא פשוטים שאולי צפויים להם, עם הפגנות וקריאות מחאה מצד הקהל?
"אנחנו מתכוננים לזה יחד עם הליגה נגד השמצה, שאני מאוד מעריך אותה על שנרתמה לזה. ביוני תהיה סדנה לכל חברי המשלחת כדי לתרגל מקרים ותגובות, כשכאב הראש הגדול הוא טקס הפתיחה והתהלוכה משער הניצחון לכיכר קונקורד. נקווה שהטקס יעבור בסופו של דבר לאצטדיון".

קראת להשעות ספורטאים התומכים בטרור. זה הרתיע?
"זכינו לכתף קרה ברמה הבינלאומית. אנחנו רואים מה קורה גם בתחומים האחרים - האנטישמיות גואה. נענינו רק בתשובות לקוניות כמו 'אנחנו קוראים לשלום במזרח התיכון ותומכים בנפגעים מכל צד'. גם כשהוצאתי מכתב ליו"ר הוועד הפראלימפי העולמי והזכרתי לו ששחטו ואנסו תינוקות, נשים וילדים, הוא ענה: 'אנחנו נגד אלימות מכל צד'. צריך לזכור שאנחנו מדינה אחת קטנה והוא צריך להמשיך להיבחר על ידי הרבה מדינות ערביות, כך שהצביעות חוגגת".

אסף יסעור (משמאל). אלוף העולם מועמד למדליה בפריז, צילום: איגוד הטאקוונדו, דניס סקרטוב

 

עד כמה חשוב לייצג את המדינה דווקא בימים כאלה?
"אין מטרה נשגבת מכך, וכולם נרתמים כדי להניף את דגל המדינה בגאון. זאת לא קלישאה - אני אומר זאת כישראלי, כנכה צה"ל. חייבים לתת לאזרחי ישראל את הכבוד הזה. עם ישראל זקוק לזה".

לשאלה האם הספורטאים הפראלימפיים זוכים לכבוד שמגיע להם, מטלון עונה בצורה ישירה: "לצערי הכדורגל תמיד היה בכותרות והספורט הפראלימפי לא נמצא במקום שהוא ראוי להיות בו. אולי עכשיו, עם כמות הפצועים שהצטרפה אלינו, זה ישתנה. אנחנו כבר מזהים את הפוטנציאל וכבר עוסקים בפרויקט 'מעזה ללוס אנג'לס 2028', כשאנחנו מביאים את הספורט לבתי החולים ולמרכזי השיקום. ועם חזון ומעטפת רחבה יותר ניערך לקראת האולימפיאדות העתידיות. עם שינויים מתבקשים נדע ליחצן את עצמנו ולהביא את הנושא הזה למרכז סדר היום".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

איך אתה רואה את הספורט הפראלימפי בישראל בעוד עשור?
"אם נעשה את הצעדים הנדרשים ויעמדו לרשותנו כל אנשי המקצוע הנכונים והתקציבים, אז יש מקום לאופטימיות. אנחנו אנשי עשייה וחזון, ורוצים להחזיר עטרה ליושנה. כרגע כולנו ממוקדים בפריז, אבל אני רוצה למשל להחזיר את ענף הכדורסל לקדמת הבמה, להקים נבחרת נשים בענף. אני רוצה גם לקדם את הרוגבי, את הרכיבה באופני מסלול, את ג'ודו העיוורים, וגם את האתלטיקה שהיתה בעבר מקצוע שהיינו מאוד טובים בו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר