בחייו ובמותו: כך הפך או.ג'יי סימפסון לסמל הריקבון של החברה האמריקנית

כוכב הפוטבול לשעבר היה דמות מאחדת שנמנע ממאבקים פוליטיים, אבל התקדימים ממשפט הרצח הכפול בו נאשם הביאו לקריסת ערכים רבים בחברה האמריקנית • בסופו של דבר, ניקול בראון הפכה לעוד קורבן לאלימות נגד נשים ונרצחה מבלי שאיש עשה דבר

"הכפפה לא מתאימה": הרגע האייקוני ממשפטו של או.ג'יי סימפסון / רויטרס

או.ג׳יי סימפסון למד באותו בית ספר תיכון כמו ג׳ו דימאג׳יו והסמליות לא יכולה הייתה להיות גדולה יותר. אם דימאג׳יו היה בן המהגרים הסיציליאני שהפך לשחקן הבייסבול האהוב בדורו והמשיך אל חיי הזוהר כבן זוגה של מרלין מונרו, שניים-שלושה עשורים אחריו היה סימפסון אחד מכוכבי הספורט השחורים הראשונים, שמינף את הצלחתו לשורה ארוכה של תפקידים בקולנוע. רבים מהתפקידים היו תוך כדי קריירת הפוטבול המזהירה שלו במכללות דרום קליפורניה, שם היה שחקן השנה במכללות,  ובבפאלו בילס, שם הפך לנושא הכדור הראשון להגיע אל רף 2,000 יארדים בעונה. בנוסף היה אתלט מדהים ושותף לשיא עולם בשליחים.

בעידן של קיטוב חברתי באמריקה, סימפסון הוא היה דמות מאחדת. הוא לא התקרב אל מחאות פוליטיות של ספורטאים שחורים והיה מהראשונים עם קבלה חברתית רחבה וערך בעולם הפרסום. שלשום, הוא מת כדמות שנואה וסמל של קריסת כל כך הרבה עוגנים בחברה האמריקנית.

או.ג'יי סימפסון. היה כוכב ענק, צילום: AP

הסיפור בקצרה: ב-12 ביוני 1994 נרצחה גרושתו השניה, ניקול בראון, לצד חברה רון גולדמן. אחרי מספר ימים ובדיקות ביקשה משטרת לוס אנג׳לס לעוצרו, בין היתר בגלל רקע ידוע של הטרדות אלימות של סימפסון את בת זוגתו לשעבר. המרדף אחריו במכונית הפורד-ברונקו שודר ישירות בזמן משחק גמר NBA  בין יוסטון לניו יורק והפך אותו לאחד ממשחקי הספורט הנצפים בהיסטוריה. סימפסון הסתתר כמה ימים בביתו של רוברט קרדשיאן, אבי כוכבות הריאליטי המפורסמות, והדבר פילג את משפחת קרדשיאן עד היום.

סימפסון שכר את צוות ההגנה היקר בהיסטוריה - כולל רוברט שפירו, אלן דרשוביץ׳ (אחד הקולות הפרו ישראלים הבולטים בארצות הברית), קרדשיאן וג׳וני קוקרן. דרשוביץ׳ ושפירו מתחו את גבולות הספק המשפטי אל האבסורד (למשל פקפוק באמינות בדיקות DNA), קוקרן הסית חבר מושבעים השחור ברובו בטענות כי סימפסון, מעולם לא דובר לאמריקה השחורה, הוא קרבן לקנוניה בגלל צבע עורו. היה לכך רקע טרגי כשלעצמו - שנתיים קודם זיכה חבר מושבעים לבן ארבעה שוטרים שהיכו בברוטליות אל מול המצלמות אדם שחור בשם רודני קינג, זיכוי שהביא למהומות על רקע גזעי.

או.ג'יי סימפסון עם צוות ההגנה שלו, צילום: AP

זיכויו של סימפסון כנגד כל הסיכויים הפך לסמל ריקבון החברה האמריקנית - בין היתר היכולת של אדם עשיר לקנות את הצדק שלו באופן בוטה לחלוטין, השימוש הציני במתיחות גזעית והיחס המזלזל של מערכת החוק לאלימות נגד נשים. המשפט בישר במידה רבה את הסיום המביש למשפטים של כוכבי ספורט אחרים כמו קובי בראיינט או ריי לואיס.

אביו של גולדמן לא ויתר, הוסיף לרדוף את סימפסון, זכה במשפט נזיקין אזרחי, שם רמת הוכחת הרצח נמוכה יותר, והפך את סימפסון לאדם בחובות. סימפסון הוסיף להסתבך וגם ישב בכלא על שוד מזוין.

המרדף אחר או.ג'יי סימפסון בשידור ישיר בטלוויזיה האמריקנית / רויטרס

יש המון פרטים בחייו המוקדמים והמאוחרים של סימפסון שמתבלים עוד יותר את הסיפור. אביו היה דראג קווין מפורסם באזור סן פרנסיסקו שיצא מהארון ומת מאיידס ב-1986. סימפסון נעצר בילדותו מספר פעמים ורק פגישה עם כוכב הבייסבול האלמותי ווילי מייז החזירה אותו אל המסלול להצלחה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

אז הדיווחים יעסקו בסיפור לכאורה מדהים, לכאורה מסעיר, לכאורה דרמטי, לכאורה מטאפורי - באמת סיפור שקשה היה לברוא מהדמיון. אבל האמת גם סיפור יומיומי לחלוטין: ניקול בראון היא עוד אישה שמתלוננת על אלימות בן זוגה ונרצחת מבלי שאיש עשה דבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר