תחומים שלמים יימחקו: המהפכה שתחולל הבינה המלאכותית בעולם הספורט

עולם הספורט עומד בפני שינויים משמעותיים • בינה מלאכותית פורצת דרך אל תוך מסלולי הריצה, מכוני הכושר, המגרשים ובריכות השחייה • וגם: היא תייצר משרות חדשות ותעלים מהמפה חלק מהג'ובים המוכרים לכולנו

בינה מלאכותית. אילוסטרציה. צילום: Getty Images

עולם הספורט, עולם של תשוקה, הישגים ורגעים בלתי נשכחים, עומד בפני שינוי משמעותי. בינה מלאכותית (AI) פורצת דרך גם אל תוך מסלול הריצה, היכלי הספורט, מכוני הכושר ובריכות השחיה. שינוי זה ישנה את כללי המשחק.

ניתן לבינה המלאכותית שם, רק לטובת העניין, נקרא לה סופיה, היא בעלת יכולות מתקדמות של ניתוח נתונים, למידת מכונה וחיזוי ופותחת אפשרויות חדשות ומרתקות עבור שחקנים, מאמנים, צוותים ואוהדים כאחד, ובעיקר משפיעה על עתיד התעסוקה בענף.

ארבעה הרוגים בתאונה במרוץ מכוניות בהונגריה

מהן המשרות החדשות ואלה שייעלמו מהמפה?

1. משחק תפקידים

סופיה תיצור משרות חדשות בעוד יהיו קולגות שלנו שיאלצו למצוא עבודה חדשה.

סופיה תיצור תפקידים כגון: מדעני נתונים, פענוח נתוני משחק, ניתוח סימולציות אימונים וספורטאים ואנשי בדיקת היתכנות לתוצאות של סופיה, בכל זאת עדיין היא מלאכותית.

מהנדסי AI: פיתוח מערכות AI חכמות עבור תעשיית הספורט. מומחי אתיקה: הבטחת שימוש הוגן ואתי ב-AI בעולם הספורט. מומחי שיווק דיגיטלי: ניתוח נתונים ופרסום ממוקד לקהל היעד.

במקביל יהיו תפקידים שיהיו פחות ופחות רלוונטים. אנו כבר רואים זאת לדוגמא בעורכי וידיאו שבעבר היו יושבים שעות מול המחשב כדי לחתוך סרטונים קצרים מהמשחק, WSC נותנת מענה נהדר. צילום משחקים, PIXELLOT יודעת לעשות זאת בצורה אוטומטית, הדרכה בתחום האימון, SENCI יודעת לתת מענה איכותי.

בינה מלאכותית יכולה לסייע רבות בניהול מערכות, צילום: נוצר באמצעות AI של בינג

2. שיפור יכולת יצירת תובנות מתוך דאטה
בשנים האחרונות אנו עדים לפיתוחים רבים בתחום שיפור הביצועים שמנגישים דאטה רבה לצוות המקצועי, אך כיום אחד האתגרים הוא להוציא את התובנות החשובות באמת. בעתיד אחד הכישורים החשובים ביותר יהיה לדעת להשתמש בכלי ה-AI שיאפשרו זיקוק תובנות מכמוית דאטה אדירות.

אין לנו יכולת וזמן לפענח את כל הנתונים ובטח שלא בזמן אמת, ולכן יידרשו אנשי מקצועי שיעזרו להבדיל בין העיקר לתפל ולדעת לתת המלצות מבוססות נתונים. כבר עכשיו רואים שדור המנג'רים החדש מבוסס על אנשי האנליזה שנכנסו לעולמות הספורט בעשור האחרון בצורה מרשימה.

מרתון. החדשנות מגיעה למסלול, צילום: ללא

3. סוגיות אתיות
בעולם בו זכויות היוצרים מוגדרות מחדש בשל העובדה שניתן להשתמש בדמות של ספורטאים מובילים בעזרת כלי AI - מנהלים ומקבלי החלטות נאלצים להגדיר מחדש מה נחשב "כמשחק הוגן" ואיפה עוברים הקווים האדומים.

טכנולוגיה נוספת שמבוססת AI ועלולה עוד יותר לסכן את המהימנות של התוכן שאנו צורכים בספורט היא לדוגמה SORA, כלי שיוצר סרטונים שנראים אמיתיים כמעט לגמרי. שימוש לא אתי בטכנולוגיה יכול להוביל לשימוש בדמות של ספורטאים, לפברק מהלכים, שיאים ועוד.

xAI - עוזר בעבודה, צילום: EPA

4. ניהול זמן ומשימות
אנו חיים בעידן שבו אנו מוצפים במידע ובגירויים מכל עבר, היכולת של מאמנים ומנהלים להשתמש בכלים לניהול המשימות והזמן שלהם הוא קריטי. כלי שיכול לסייע הוא TimeOS שיוצר על ידי חברה ישראלית ומאפשר סיכומי פגישות וכדו'.

5. יצרת תוכן בקלות, ובאיכות?
מאז שצ'אט GPT וכלי ה-AI של הגיחו לחיינו אנו רואים סטודנטים שמגישים עבודות שנכתבו על ידי AI, בעלי עסקים שמשתמשים בצ'אט הרובטי כיועצים ועוד. המהפכה לא פסחה גם על יוצרי התוכן, הרבה מהכתבות שאתם רואים היום נכתבו בצורה מלאה/חלקית על ידי בינה מלאכותית. הדבר יוצר עוד תוכן שחלקו גם חוזר על עצמו. קיימת חשיבות רבה להיכרות עם הכלים ועם היתרונות והחסרונות שלהם, בעיקר לאלו שרוצים להתמחות בתחום המדיה בספורט.

ספוטיפיי. הבינה המלאכותית תגיע גם לפה, צילום: רויטרס

6.שיווק ממוקד ושולב AI
כיצד קבוצה יכולה לדעת איזה מוצרים להציע לאוהדים שלה ומתי? כיצד קבוצה ב-NFL בוחרת לתמחר משחק מסוים? ואיך מדריך חדר כושר יכול להתאים את הפוסטים שלו לקהל היעד?

שימוש בכלי AI שונים מאפשר פרסונליזציה ברמה שלא הכרנו. אנו כבר פוגשים את זה בפרסומות ביוטיוב, בהצעות של ספוטיפי ובעוד פלטפורמות שלעיתים אנו אף לא מודעים אליהם.

7. מאמנים? אל תפחדו מהבינה המלאכותית - תאמצו אותה
בעולם קיימים אלפי סטארטאפים בספורט, רבים מהפיתוחים מציעים "מאמן דיגיטלי" בין אם מדובר באפליקציות כושר מבוססות AI ועד אוזניות עם מאמן אישי. חשוב להכיר את האלטרנטיבות של המתאמנים ולהציע ללקוחות הפוטנציאלים חוויה חדשנית וטכנולוגית.

צ'אבי. הוא כבר משתמשים בכלים טכנולוגיים, צילום: EPA

8. שיפוט יותר מדויק
את עין הנץ הכרנו לפני שנים רבות, ה-VAR נכנס לחיינו, אך ההחלטה עדיין מתבצעת ברוב המקרים לפי שיקול דעתו של השופט בזמן אמת. כבר היום יש חברות שמפתחות מערכות שבזמן אמת תיתן לשופט אינדקציה על המהלך. האם הכדור עבר את שיא הגובה לפני הבלוק וצריך לבטל את הסל או לא? במקרים כאלו המערכות המתקדמות יותר מדויקות מעין של שופט, היכולת להשוות לאלפי מקרים דומים בזמן אמת וכדו'. אז על מי נוציא את חמתנו בעוד עשור ואולי פחות מכך? שאלה טובה. מה שבטוח שצוות השיפוט יראה אחרת כבר בקרוב.

שופט ב-VAR, אילוסטרציה, צילום: רויטרס

9. תהליכי גיוס מבוססי AI
שלחתם קורות חיים והמילים שהמעסיק חיפש לא שם - יתכן ותוכנת ה AI תחליט לא להעביר אתכם לשלב הבא. היה לכם ראיון בזום? סיכוי טוב שבמחשב של המראיין מותקנת תוכנת AI שמנתחת כל מילה ולעיתים גם תנועה שלכם. חשוב להכיר את הכלים כדי להתאים את קורות החיים, את הפרופיל בלינקדאין וכדו'.

10. יעילות ארגונית

כל ארגון שמכבד את עצמו ורוצה להוביל, ובמקרים מסוימיים אף לשרוד בתעשייה, כבר מאמץ כלים דיגיטלים רבים ובינהם כלי AI. ארגוני ספורט אינם יוצאי דופן.

בן מנספורד. יכול להשתמש בבינה מלאכותית כדי לייעל את עבודת המועדון, צילום: אלן שיבר

בשלוש השנים האחרונות הדגש העיקרי שאני שם בלימוד הסטודנטים לתואר עם התמחות בחדשנות בספורט הוא לראות את אתגרי העתיד, אני מדגיש שלא כולם נדרשים להיות טכנולוגיים אבל חשוב שיבינו את מקומה של הטכנולוגיה בעשיה שלהם והיום ביתר תשומת לב.

בינה מלאכותית תשנה משמעותית את שוק התעסוקה בענף הספורט. יצירת משרות חדשות, שינוי תפקידים קיימים ואתגרים תעסוקתיים מחייבים היערכות מוקדמת והשקעה בהכשרה מקצועית. שיתוף פעולה בין גורמים שונים, תוך הקפדה על ערכים אתיים, יבטיח שהטכנולוגיה תשמש לטובת כלל העוסקים בתחום הספורט.

סייע בהכנת הכתבה: אור ניסני

*אורן סימניאן הוא יועץ בתחום ההשמה בעידן החדש, מנטור ומלווה קבוצות

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

*תומר יהודיין הוא יועץ בתחום ההשמה בעידן החדש, מנטור ומלווה קבוצות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר