לא רק המשלחת הישראלית: האתגר הביטחוני באולימפיאדת פריז 2024

המספר העצום של הכוחות שיצטרכו לשמור על הסדר • החוויה הייחודית שמחכה לספורטאים, שגם מקשה יותר בעניין האבטחה • והתוכנית לקראת הגעת המשלחת הישראלית • ארבעה חודשים וחצי לפני המשחקים האולימפיים, מבט מקרוב על ההכנות של שירותי הביטחון הצרפתיים, שלא נרתעים מהמשימה

סיור בגפר האולימפי בפריז / רויטרס

ארבעה חודשים וחצי לקראת פתיחת המשחקים האולימפיים בפריז, מערכות הביטחון בצרפת מוצאות את עצמן במרוץ נגד הזמן. בין האתגרים המרכזיים: אבטחת שלומם של הספורטאים הישראלים והאוקראינים, וגם שמירה על אותם ספורטאים רוסים ובלארוסים ניטרליים, שישתתפו בתחרויות תחת דגל לבן.

יו"ר הוועד האולימפי הישראלי, יעל ארד, חזרה והדגישה בחודש שעבר כי המשלחת הישראלית תשתתף באירוע הפתיחה החגיגי של המשחקים האולימפיים "כמו כל משלחת אחרת". ארד הביעה את אמונתה במאמצים של שירותי הביטחון הצרפתיים להגן ולשמור "לא רק על הספורטאים הישראלים, אלא על כל האתלטים".

 

על פי הערכות, מארגני המשחקים יזדקקו ל־22-17 אלף מאבטחים פרטיים, נוסף על כ־30 אלף השוטרים והז'נדרמים שיפטרלו ברחבי הבירה הצרפתית ובשאר האזורים שבהם יתקיימו תחרויות. לעשרות אלפי אנשי הביטחון יצורפו גם אלפים רבים של מתנדבים, שאמורים לסייע להם בעיקר בהכוונת המבקרים הרבים, אבל גם בפקיחת עיניים נוספות, על כל צרה שלא תבוא.

יו"ר הוועד האולימפי בישראל, יעל ארד, צילום: אורן אהרוני

ללחץ הכללי של ארגון אירוע הספורט הגדול והחשוב ביותר בעולם מתווספים השנה עוד לחצים, אלה של המצב הביטחוני הגלובלי. הוועד האולימפי אסר על רוסיה להשתתף בגלל הפלישה לאוקראינה, מה שעלול לעודד גורמים עוינים לחבל במשחקים, ויש כמובן גם המלחמה בעזה, עם כל ההשלכות שלה.

ההשתתפות הישראלית במשחקים תצריך סידורי ביטחון חמורים במיוחד, את זה יודעים היטב בצרפת. שירותי הביטחון הצרפתיים לא יאשרו שום הפגנות בקרבת התחרויות, נקודה שהובהרה לנציגים הישראלים בשיחות ובמגעים הרבים שהתקיימו בין הצדדים בחודשים האחרונים.

לחששות הצרפתיים יש כמובן על מה להתבסס, ודי להזכיר את פיגועי הטרור הרצחניים כאן של דאעש ב־2015, למשל. סדרת הפיגועים של 13 בנובמבר באותה שנה התחילה מחוץ לאצטדיון הכדורגל הענק של סנט דניס. גם ההפגנות הפרו־פלשתיניות הגדולות שנערכו באוקטובר 2023 בערים שונות בצרפת אחרי הפלישה הקרקעית של צה"ל לעזה, מדאיגות את המארגנים.

בינתיים, דיווחו בשבוע שעבר בצרפת על גניבה של תיק ובו מחשב שהכיל נתונים רגישים, כולל חלק מתוכניות האבטחה של המשחקים האולימפיים. המחשב היה שייך למהנדס שעובד עבור עיריית פריז, אשר שכח אותו ברכבת בדרכו הביתה. הגניבה היתה כנראה מקרית, לא מתוכננת מראש, אבל התקרית הזו כמובן לא הוסיפה הרבה בריאות לאחראי הביטחון המקומיים.

הכל מוכן בפריז, צילום: AFP

אתגר ביטחוני יוצא דופן

מקורות ביטחוניים צרפתיים מסבירים כי מרגע שפריז זכתה באירוח המשחקים הם התחילו לעבוד על תוכנית האבטחה, שכללה התמודדות עם סוגים שונים של איומים. האיום הראשון מבחינתם הוא כמובן איום הטרור, אבל קיימים גם איום התקפות הסייבר, וגם תנועות מחאה שעלולות לצאת מכלל שליטה, כמו פעילי אקלים ואחרים. הצבא הצרפתי מגויס כבר מאז 2015 לשמירה על מרחבים ציבוריים ומוסדות דת ברחבי המדינה. 15 אלף חיילים ימשיכו לפטרל ברחבי העיר בזמן המשחקים, במקביל לשוטרים.

פריז בחרה לארח את המשחקים בתוך העיר עצמה. הבחירה הזאת תעניק למשתתפים חוויה ייחודית של תחרויות למרגלות מגדל אייפל או בחצר ארמון ורסאי, אבל לחוויה הזאת יש כמובן מחיר עצום מבחינת קשיי האבטחה. לכך יש להוסיף את התחרויות אשר יתקיימו מחוץ לבירה הצרפתית.

הלפיד האולימפי יתחיל את דרכו אל עבר הבירה במארסיי שבדרום. טורנירי הכדוריד והכדורסל יתקיימו בעיר הצפונית ליל. משחקי הכדורגל ייערכו בערים בורדו, ניס, נאנט וסנט אטיין. תחרויות הקליעה למטרה ייערכו בשאטורו, כ־230 ק"מ מדרום לפריז, והכי חשוב - גלישת הגלים תתקיים בטהיטי, בצד השני של האוקיינוס.

טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז יעבור חלק?, צילום: הדמייה הוועדה המארגנת

הפיזור הזה של התחרויות ישפיע כמובן גם על סידורי הביטחון של המשלחת הישראלית למשחקים. בישראל צופים שכ־80 ספורטאים ישיגו את הקריטריון למשחקים האולימפיים, כולל בענפי הכדורגל, הקליעה למטרה וגלישת הגלים, שייערכו כאמור מחוץ לבירה - קבוצה מכובדת לכל הדעות, אבל גם אתגר ביטחוני ראשון במעלה.

המארגנים מאשרים כי הם עומדים בקשר שוטף עם מקביליהם הישראלים כדי להעניק לספורטאים שלנו תחושת ביטחון מוחלטת. עם זאת, הודגש כי הספורטאים הישראלים יתגוררו בכפר האולימפי שבצפון פריז, לצד כל המשלחות האחרות. גורם ביטחון צרפתי אמר ל"ישראל היום" כי הגישה לכפר תהיה מאובטחת מאוד, וכך גם תנועת המשלחות מאזור המגורים לאתרי התחרויות השונים בתוך העיר ומחוצה לה.

הצרפתים, מתברר, לא נרתעים מהקשיים. יתרה מזו, טקס הפתיחה של המשחקים אמור להיערך על גדות נהר הסיין שחוצה את פריז. משלחות הספורטאים לא יצעדו על שטיח אדום, אלא ישוטו לעיני הצופים בסירות על פני המים. תהיה זאת הפעם הראשונה שבה טקס כזה ייערך בחוץ, ולא בתוך אולם או מתחם. המארגנים אמרו לי כי הם צופים שכחצי מיליון בני אדם יגיעו לגדות הנהר כדי לצפות באירוע המרגש.

שירותי הביטחון של צרפת דרשו ממארגני האירוע להכין גם תוכנית חלופית, למקרה שיתקבלו התרעות טרור חמורות במיוחד לקראת טקס הפתיחה למשחקים האולימפיים. התקווה של כולם - בצרפת ובכלל - היא שהתוכנית החלופית הזאת אכן תישאר במגירה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
המשלחת הישראלית בטקס הפתיחה של אולימפיאדת ריו 2016, צילום: EPA
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר