ספורטאים מצטיינים: כך הפכה החבורה האולימפית למשרד ההסברה של המדינה

בשעה שהספורט בארץ משותק, הנציגים האולימפיים התגייסו למילואים משלהם: לדברר את ישראל • פיטר פלצ'יק מספר: "אני משתף גם מראות קשים, שיבינו את הטבח שעשו מחבלי חמאס" • אבישג סמברג נלחמת: "מגויסת לכך בכל הכוח" • וענבר לניר נחרצת: "מי שתומך בטרור – צריך להשעות אותו מכל פעילות"

אבישג סמברג בפעולה. מגוננת על ישראל. צילום: אורן אהרוני

מאז פתיחת מלחמת "חרבות ברזל" הספורט הישראלי כמעט כולו משותק. על הספורטאים האולימפיים נאסר לצאת לתחרויות בחו"ל והם מנסים – בין הריצות למרחבים המוגנים - לשמור על סוג של שגרת אימונים.

כשבאופק המשחקים האולימפיים בפריז בעוד פחות משנה, ספורטאים רבים התגייסו - כמעט פה אחד - למסע ההסברה. הם מייצרים סרטונים משלהם, משתפים חומרים של אחרים ומקיימים גם שיחות זום עם ספורטאים צעירים, בניסיון לעודד אותם בימים קשים אלו.

הג'ודוקא פיטר פלצ'יק בסרטון הסברה

"התגייסתי מהרגע הראשון", סיפר הג'ודאי פיטר פלצ'יק ל"ישראל היום", "ראיתי שזה הולך לכיוון לא טוב, הבנתי את גודל האירוע מהר מאוד. הבנתי שהולך להיות עלינו עליהום בינלאומי. החיילים שלנו נמצאים בכל החזיתות ומן הראוי שאנחנו נעשה מה שניתן בחזית שלנו, וזה לעשות הסברה לישראל ברשתות החברתיות".

כמה זה מצריך ממך?
"אני שם על זה דגש, בין אימון לאימון. חברתי לכמה גופים, ארגונים פרטיים. עושים שיתופי פעולה, סרטוני הסברה ערוכים טוב. זה בעיקר לתת לאנשים להבין מה באמת קורה, כי נהיה טרנד להגיד 'לשחרר את פלשתין' בלי לדעת יותר מדי, בלי עומק, ואני נותן להם להבין. אני משתף גם מראות קשים, שיבינו איזה טבח עשו מחבלי חמאס שחדרו לגבול שלנו".

איזה תגובות אתה מקבל?
"התגובות בעיקר חיוביות. הרבה תומכים יש לנו בעולם, גם הרבה שונאים, אבל אולי המאזן הפעם לטובתנו יותר מבמבצעים קודמים".

מה יש לך לומר לספורטאים מהענף שתומכים בטרור?
"אני לא כועס, לדעתי זה בא ממקום של טרנד. אני ניגש אליהם בצורה דיפלומטית, יותר נעימה. משתף אותם במידע ובהיסטוריה ובמה שהעם שלנו עבר, ואיך גם הפלשתינים סובלים בעצמם מחמאס. זה לא קשור לדת, יש לי הרבה חברים מוסלמים".

יושבים המון ג'ודאים צעירים בבית, אולי בממ"דים, ולא מתאמנים. מה יש לך להגיד להם?
"יש בווינגייט הרבה צעירים שהגיעו מהדרום. יש לנו שיחה בזום עם כל ילדי הג'ודו בישראל שאותה יזם האיגוד כדי להעלות להם את המורל, לתת להם להבין שזאת תקופה שתעבור ונצא ממה מחוזקים. המורל שלנו גבוה מאי־פעם, יודעים שננצח במלחמה הזאת".

ענבר לניר. התגייסות מוחלטת, צילום: אורן אהרוני

פלצ'יק, כמובן, הוא לא היחיד מענף הג'ודו שנלחם גם מחוץ למזרן. ענבר לניר, אלופת העולם, מעלה בלי הפסקה תכנים מאז תחילת המלחמה: "אני משתפת כל דבר ששולחים לי כדי לנצל את הפלטפורמה ולחשוף כמה שיותר – מסרטונים של חיילים להעלאת המורל, דרך הסברה באנגלית בשביל העוקבים בחו"ל ועד טיפים להתמודדות נפשית עם המצב.

"יש התגייסות גדולה של הספורטאים להוציא את זה לעולם. הכנו סרטון של כל הספורטאים, שייראו את הפרצופים שלנו, שיידעו שאנחנו לא חיים באיזו בועה ושזו המציאות שלנו".

איזה תגובות את מקבלת?
"שמעתי בארץ שהפעילות שלי מאוד עוזרת ומחזקת, אני מקבלת הרבה הודעות מחו"ל גם מאנשים שאני לא מכירה, ששואלים איך אני מרגישה ומנסים לחזק".

מה דעתך על הספורטאים שתומכים בטרור?
"זה מאוד מכעיס, אלה ספורטאים שאנחנו מתאמנים איתם במחנות אימונים, מתחרים איתם באותן תחרויות. זה אבסורד שהם מדברים ככה, וכל ספורטאי שתומך בחמאס - צריך להשעות אותו מכל פעילות. הספורט צריך להיות נקי, ובמיוחד לא לעודד אלימות וטרור".

יעקב טומרקין. לא נותנים מנוח לתומכי הטרור, צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

 

הג'ודו הישראלי הוא כמובן לא הענף היחיד ששולח נציגים לחזית ההסברה. אבישג סמברג, מדליסטית הארד מאולימפיאדת טוקיו 2020 בטקוואנדו, סיפרה איך היא מנצלת את הכוח שיש לה בזכות יותר מ־200 אלף העוקבים שלה ברשת החברתית: "מהרגע שפרצה המלחמה הבנתי שאני חייבת להתגייס להסברה העולמית ולהראות מה באמת קורה בישראל.

"אני משתפת מדי יום סרטונים באנגלית שמסבירים את הזוועות שחמאס עושה לנו, לצד פייק ניוז שהפלשתינאים מייצרים. אני עונה לכל הספורטאים מהעולם, ויש לא מעט כאלו, שמתעניינים בשלומי ומסבירה להם מה קורה פה. מרגישה שזו חובתי ואני מגויסת לכך בכל הכוח".

השחיין יעקב טומרקין, חבר ועדת הספורטאים, לוקח גם הוא חלק פעיל במשימה: "אני רואה את זה מספורטאים בארץ ומחו"ל, כאלה שפרשו, כולם ממש נרתמים. בעולם השחייה, לאחר הפרסום של האלוף האולימפי אחמד חפנאווי שתמך בחמאס, היו"ר מיקי חליקה שלח מכתב לאיגוד העולמי, ודרשנו שיורידו את הפרופיל שלו.

"ראינו עוד מקרים כאלה. אנחנו שולחים מיילים למי שאפשר ומנסים שיפעלו לגביהם. ברמה האישית, זה מאוד עצוב. אימא שלי גרה באשדוד ומנסה לבוא אלינו, אבל גם אצלי יש אזעקות וילדים בלי מסגרת. מנסים איכשהו לחזור לשגרה".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

איך כל זה משפיע על ההכנות לאולימפיאדה?
"היינו אומרים לטוס ביום חמישי לגביע העולם האחרון בבודפשט, שיכול היה להיות קריטריון אולימפי לפריז, אבל גם זה התבטל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר