המהדורה ה-110 של הטור דה פראנס, אירוע האופניים הגדול בעולם ואחד מאירועי הספורט החשובים שיש, תצא היום (שבת) לדרך.
הרוכבים יצאו למסע מפרך של 21 מקטעים, במהלכם ירכבו 3,404 קילומטרים, כל זה במטרה להגיע ראשונים ולעמוד על הפודיום בסופו של דבר בשאנז אליזה בפריז. כדי להיות הכי מוכנים שאפשר, "ישראל היום" עם חמישה דברים שאתם חייבים לדעת על המירוץ השנה.
הכנות אחרונות של ישראל פרמייר טק לטור דה פראנס // צילום: ישראל פרמייר טק
👤 Here are the 176 riders of 2023 Tour de France
— Tour de France™ (@LeTour) June 30, 2023
👤 Voici les 176 coureurs du #TDF2023 pic.twitter.com/tQS7rfN7He
הפתיחה בספרד
זאת הפעם ה-25 בהיסטוריה שהטור דה פראנס לא יפתח בצרפת. "הגרנד דיפארט" ייערך הפעם בחבל הבאסקים, כשהדבוקה תצא לדרך בחבל הארץ הספרדי בפעם השנייה, כפי שקרה ב-1992, עם יריית הזינוק בבילבאו. הקטע הראשון יכלול 182 קילומטרים וחמישה טיפוסים.
אגב, גם שנה הבאה הטור לא יפתח בצרפת, אלה בפירנצה שבאיטליה. הוא יפתח שבועיים קודם לכן ולא יסתיים בפריז, כדי לא להתנגש עם האולימפיאדה.
דו קרב על הפסגה
אלוף השנה שעברה יונאס וינגגור, רוכב האופניים הדני, שלפני שש שנים עוד עבד למחייתו כדייג וב-2021 סיים כסגן של טאדיי פוגצ'אר, הוא הפייבוריט גם השנה ללכת עד הסוף והוא יתמודד על החולצה הצהובה מול הסלובני שניצח גם ב-2020.
עבור וינגגור, השאלה נוגעת תחילה ליכולתו לעמוד בפני הלחץ של הגנה על תוארו. לפחות תריסר רוכבים נוספים, ביניהם הצמד הצרפתי דויד גאודו ורומיין ברדט, אנריק מאס הספרדי ובן אוקונור האוסטרלי, יכולים להיאבק על מקומות הפודיום.
מסלול הררי מאוד
גם ככה הטור דה פראנס הוא אתגר עצום, אז המארגנים עשו אותו השנה קשה מאי פעם, עם כמעט 56,000 מטר של טיפוס, חמישה רכסי הרים צרפתיים ומבחן זמן בודד. הטור השנה מציג פרופיל קשוח שמעדיף מטפסים.
בטיחות באור הזרקורים מותו של הרוכב השוויצרי ג'ינו מאדר באמצע יוני בירידה מהר בסיבוב בטור של שוויץ, הכניס את הפלוטון לאי סדר והצית מחדש את הוויכוח על בטיחות, בטח בירידות במהירויות של 100 קמ"ש במדרונות התלולים רוכבים רבים שיתפו את החשש שלהם, תוך שהם נזכרו שהסכנה היא חלק בלתי נפרד מהספורט שלהם.
כדי להגביל את הסיכונים, המארגנים תכננו אמצעי בטיחות, לרבות התקנת מעקים מרופדים בפניות מסוימות כדי למנוע נפילת רוכבים לתוך התהום.
חששות קורונה
ברוב ענפי הספורט מגפת הקורונה היא רק זיכרון רחוק, אבל בענף הרכיבה על אופניים, הנמצא תחת פרוטוקולי וירוסים מחמירים, הקורונה עוד כאן.
המארגנים רוצים להימנע מהבעיות של ג'ירו ד'איטליה השנה, וכמו בשלושת הטורים האחרונים, אנשי צוות, עיתונאים ואורחים יצטרכו ללבוש מסכות בעת מגע עם רוכבים.
