שרון תמם: "הדלת לעולם לא תיסגר בפני ערן זהבי"

הקשר עם בכירי הכדורגל העולמי ("בעלי פ.ס.ז' מעדכן בווטסאפ") • השינוי שאחרי העונש מאופ"א ("מחושבים יותר כלכלית") • העזיבה של יונתן כהן ("לא נכון לשחקן להתבטא כך ברשת")• הרכש שהתעכב ("לא ישנים") • והשוביניזם שעדיין כאן ("אני פחות מכירה אותך ופחות החמודה או המתוקה שלך") • ראיון ראשון עם שרון תמם, מנכ"לית מכבי ת"א ואחת הנשים החזקות בכדורגל הישראלי

שרון תמם, צילום: אודי ציטיאט

אוקטובר 1992. שרון תמם, כיום מנכ"לית מכבי ת"א, היתה אז נערה בת 19. היא החליטה לעזוב את משפחתה באיטליה כדי לעלות לארץ הקודש. הקהילה היהודית ברומא היתה חלק בלתי נפרד ממנה, היא אף היתה חברה בבני עקיבא, אבל רצתה את הדבר האמיתי. הימים היו ימי האינתיפאדה הראשונה, אבל אותה שום דבר לא הפחיד - והיא התמקמה דווקא בבירה בירושלים.

"אני זוכרת בוקר אחד שהייתי בדירה והתעוררתי מבום חזק מאוד", נזכרת תמם בת ה־47, "אמרתי לעצמי 'איזה באסה, בטח יורד גשם'. חשבתי שיש ברקים ורעמים. בסוף התברר שאוטובוס התפוצץ ברחוב, ממש לא רחוק מאיתנו. עד שנת 2000 הייתי בירושלים. לצד התקופה המתוחה נהניתי מאוד להיות בישראל ובבירה. יהודי שגר בגולה ומגיע לארץ מרגיש שייך וגאה. זו שייכות אחרת, משהו שאף פעם לא הרגשתי באיטליה".

בשנת 2011, אחרי שביצעה כמה תפקידים בכירים בחברות בינלאומיות כמו לוריאל פריז, היא נחתה במכבי ת"א לתפקיד סמנכ"לית שיווק ומסחר. "כשהגעתי למכבי ת"א לא ידעתי כלום על הכדורגל בארץ", היא אומרת בראיון בלעדי ל"ישראל היום", "ידעתי רק שמושיק תאומים היה קשור להפועל ת"א, כי הוא עשה לנו הרצאה בלוריאל. לקח לי שלושה ימים בלבד להפוך לאוהדת הקבוצה".

את פותחת עונה כמנכ"לית, ברק יצחקי מנהל מקצועי. זו הבעת אמון מחדש בישראלים?

"מחשיבים אותי ישראלית, אבל גדלתי על תרבות אירופית. אני יודעת להבין את התרבות של הבעלים ואת התרבות הישראלית, להיות גם פה וגם שם. אמון מחדש זו לא ההגדרה המדויקת, כי יש כאן התפתחות של מועדון. ברק ואני הגענו פחות או יותר באותה תקופה, ב־2011, אף שהוא היה שחקן ובסיטואציה אחרת לגמרי. כשג'ק אנגלידיס עזב לפאוק סלוניקי, אני מילאתי את הוואקום במשך כשנה, עד שמרטין ביין הגיע. לאחר מכן בין מרטין למנספורד עברה שנה, ושוב צריך היה למלא וואקום. כשמנספורד עזב, אותו הדבר. הרבה מאוד משברים ואתגרים קרו בכל תקופה - שיחקנו בקפריסין בגלל המלחמה, השקנו את המרצ'נדייס, עברנו לנתניה, חזרנו לבלומפילד, ואז קורונה, אבל נתתי לגולדהאר את השקט שהוא צריך. יצחקי ופטריק ואן לוון, עם בן מנספורד, בנו מחלקת כדורגל. היתה צמיחה יפה והיום קוצרים את הפירות".

על שחרור הזרים במבצע שומר החומות: "היו לנו כמה שחקנים במצוקה גדולה. אני לא מנהלת בית סוהר והם לא אסירים. הם חזרו מהר, וזה לא השפיע על האליפות"

מה את חושבת על העובדה הנהדרת שיש כיום שלוש נשים חזקות בכדורגל הישראלי?

"זה שינוי לטובה. נשים יכולות לתרום לכדורגל, כמובן הנשים הנכונות ולא בהכרח כל אישה. התרגלתי להיות כמעט האישה היחידה בכדורגל הישראלי. הכדורגל הוא לא תחום של גברים בלבד. אצלנו במכבי יש הרבה נשים. לצערי אני לא יכולה להגיד שאין כבר אמירות שוביניסטיות. לא נעים לי לקבל הערות של חמודה ומתוקה. אני פחות מכירה אותך ופחות החמודה או המתוקה שלך. אלה משפטים שלא היו אומרים לגברים, או לפחות לא לגבר בתפקידים מסוימים".

זהבי. "מי יכול להגיד לו לא?", Getty Images

בווטסאפ של הגדולים

תמם היא כאמור אחת משלוש נשים חזקות בכדורגל הישראלי, לצד בעלי הפועל ב"ש אלונה ברקת ומנכ"לית הפועל ת"א אודליה פרידמן, אבל היא בעלת ההשפעה הגדולה ביותר, גם בזירה הבינלאומית. בספטמבר אשתקד היא נבחרה לדירקטוריון ה־ECA, ארגון המועדונים האירופיים, שמקבל את ההחלטות מטעם המועדונים מול אופ"א (התאחדות הכדורגל האירופית).

בקבוצת הווטסאפ של ECA תמצאו את הבעלים של פריז סן ז'רמן נאסר אל־חלאיפי, את קרל היינץ רומיניגה מבאיירן מינכן, ועד לא מזמן גם את אנדראה אניילי, בעלי יובנטוס האיטלקית. "נאסר שולח לנו הודעות בווטסאפ וכותב בעיקר עדכונים. לא מזמן חזרו ל־ECA תשעה מועדונים שפרשו בגלל הסופר ליג. כשפריז באו לשחק בבלומפילד בסופרקאפ הצרפתי, שלחתי לנאסר הודעה ושאלתי אם יגיע, והוא ענה שיש לו התחייבויות אחרות".

את מבינה את הקבוצות שניסו להקים סופר ליג?

"זה לא רלוונטי. כשאתה נמצא בארגון מסוים, משפטית אסור לך לחתור נגד הארגון שלך. אנדראה אניילי וכל האנשים האלה היו בתפקידים משמעותיים ב־ECA, ונראה שמאחורי הקלעים הם עבדו על זה הרבה זמן. יום לפני כן היתה לנו ישיבה והכל אושר פה אחד. זה הרגיש too good to be true, כי בדרך כלל היו מאבקים - ופתאום הכל חלק. בדיעבד נודע שהרבה קבוצות קיבלו טלפונים שאמרו 'תגידו לנו אם אתם בפנים או לא, כי אם לא - נכניס קבוצה אחרת'.

"היה פה ניסיון לבצע מחטף. הקבוצות האלה העסיקו את השחקנים הכי יקרים ויצרו את השוק הבלתי הגיוני של עולם הכדורגל. לדעתי, האיום הזה של הסופר ליג כבר מת. האוהדים, השחקנים, המאמנים וכל העולם אמרו את שלהם. היופי של הכדורגל זה שאתה יכול לשחק מול יריב נחות ממך בהרבה ועדיין לחטוף ממנו, זה הריגוש שבכדורגל. כמה אפשר לראות פעם ועוד פעם קלאסיקו? בסוף תרצה לראות משהו אחר".

מה שיניתם מאז הסנקציות שהטילה עליכם אופ"א בגלל העבירות על חוקי הפייר פליי?

"האסטרטגיה של מכבי ת"א, שמתמקדת בפיתוח שחקנים צעירים, הרבה יותר מחודדת. שינינו תפיסה, והיום יש לנו מחלקת כדורגל אחת שהיא אחראית לפיתוח השחקנים מגיל אפס ועד לבוגרים. עד לא מזמן המחלקות היו נפרדות. אני לא בטוחה שזה רק בגלל הפייר פליי, אבל הסיפור הזה בהחלט האיץ את זה. שינוי נוסף הוא בזה שאנחנו הרבה יותר שקולים ומחושבים כלכלית, מה שפעם היינו הרבה פחות. תוך כדי זה, מכבי ת"א בשום צורה לא משנה את המטרות שלה - להתמודד על כל התארים ולהגיע לאירופה".

עד כמה נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה?

"קשה מאוד. רשת הביטחון שקיבלנו עזרה מאוד, אבל הסכומים רחוקים ממה שהיינו אמורים להרוויח אם היינו יכולים למלא את האצטדיונים באוהדים. הגענו ללא קהל עד לשלב 32 האחרונות בליגה האירופית, ועל זה לא קיבלנו שום פיצוי. אתה יודע כמה כסף היינו מכניסים ממכירת מינויים וכרטיסים למשחקים האלה באירופה? מיליונים. ההגעה שלנו לאירופה בשנה שעברה הצילה אותנו מבחינה כלכלית".

העיניים נשואות לאיטליה

תמם חוותה - ועדיין חווה - את שגרת הקורונה עם הרבה מאוד דאגות. "להיות עם הורים מתבגרים בארץ זרה זה לא משהו פשוט, ועם הקורונה קשה לי הרבה יותר", היא מודה, "בתקופה הזאת ראיתי אותם ממש מעט. הצלחתי לטוס רק בראש השנה ובפסח, שזה הרבה פחות ממה שאנחנו רגילים, כי בדרך כלל הם מגיעים במשך השנה. ברומא הקורונה פחות היכתה מאשר בצפון איטליה, אבל זה היה נורא כי ההורים שלי היו בסגר במשך תקופה ארוכה. גם החיסונים הגיעו לשם מאוחר מאוד. היתה דאגה שהקטסטרופה תגיע מהצפון לדרום, בייחוד כשיש לך הורים מבוגרים, אבל ברוך השם הם התחסנו, ואולי העובדה שהם עשו את זה מאוחר תעזור עכשיו עם כל הווריאנטים שמתפשטים".

"מבינה את התרבות הישראלית וגם את התרבות של הבעלים" // צילום: אודי ציטיאט,

למה אפשרתם לזרים לעזוב בשומר החומות?

"תמיד צריך להתייחס לנסיבות. היו לנו כמה שחקנים במצוקה גדולה מאוד, ואני לא מנהלת בית סוהר עם מפתחות שבאמצעותם אני יכולה לשחרר או לא לשחרר את האסיר. אני יכולה לעשות את הדברים בשיתוף פעולה, או לא. מייד כשהרגשנו את התחושות ואת המצוקה של השחקנים, החלטנו לתת להם לטוס הביתה ולהירגע. הם חזרו לכאן מהר. אני לא חושבת שהנסיעה שלהם השפיעה על מאבק האליפות, כי עובדה ששיחקנו לאחר מכן בחיפה (בחצי גמר הגביע, ש"א) והשגנו את התוצאה שרצינו. לפעמים צריך להתנהל מהמקום המצפוני, והשחקנים העריכו את זה. אני יודעת שהיו על זה הרבה דיבורים, אבל בסוף כל מועדון מתנהל איך שהוא רואה לנכון".

יש הסבר לקריסה של המאמן הקודם יורגוס דוניס לעומת ההצלחה של ואן לוון בליגה?

"עם כל ההצלחה של יורגוס דוניס באירופה, היינו צריכים לעשות שינוי כי הליגה היא הדבר החשוב ביותר עבורנו. הדברים לא התחברו איתו. פטריק ואן לוון לקח את ההזדמנות שקיבל בשתי ידיים והוכיח שהוא מאמן מצליח בליגת העל, ולכן הוא ממשיך איתנו. הוא הביא תוצאות יוצאות דופן, ועובדה שעד למשחק האחרון לא ידענו מי תזכה באליפות. בסוף גם לקחנו את גביע המדינה".

על תחילת הדרך בצהוב: "לפני 10 שנים, כשהגעתי למכבי ת"א, לא ידעתי כלום על הכדורגל הישראלי. לקח לי שלושה ימים בלבד להפוך לאוהדת"

המכירה של יונתן כהן תגרום לשחקנים לעשות בעיות כדי להשתחרר?

"מבחינתנו זו היתה עסקה טובה. אני לא חושבת שהיינו ממשיכים במשא ומתן עם פיזה, אם היינו חושבים שלא נוציא כזאת. לא צריכות להיות לה השלכות. בסופו של דבר, זה קרה כי התנאים הנכונים הבשילו. אני לא חושבת שנכון לשחקן להתבטא כמו שיונתן כהן התבטא ברשתות החברתיות. שחקן תחת חוזה צריך להתנהל על פי החוזה שלו. כשאני מביאה שחקנים, אנחנו בודקים את הרקע שלהם, לא רק את היכולות שלהם על המגרש. אנחנו בודקים שהשחקנים יודעים להתנהג ולהתנהל בצורה מכובדת ומכבדת כלפי המועדון".

"מיץ' לא הולך לאף מקום"

"עובדתית, זה נכון שבעונות האחרונות הגענו לרגע האחרון עם הרכש, אבל לא הכל מתנהל ברגע האחרון", אומרת תמם בנוגע לכעס האוהדים על העיכוב בהבאת שחקני רכש, "העונה הבאנו שני שחקנים מייד, ואלה שחקנים שקנינו בכסף אחרי הרבה עונות שהבאנו רק בחינם. בכל עונה יש סיפור אחר. בשנה שעברה זה היה תלוי הרבה בהישארות או בעזיבה של ולדימיר איביץ', וזה השפיע על חלון ההעברות. העונה מה שהשפיע אלה ההחלטות בנוגע לשחקנים שיישארו או לא, כמו יונתן כהן ודור פרץ, שעשינו הכל כדי להשאיר אותו.

"מלבד זאת, אנחנו רוצים להביא את הזרים הנכונים, ולצערנו ישראל היא לא יעד מועדף, ולשוק לוקח זמן להתבשל כי השחקנים בודקים את כל האופציות הטובות ביותר עבורם. כשאתה מתמודד עם שחקנים שרוצים אותם באיטליה, בספרד או בגרמניה, הרבה יותר קל להם ולמשפחות שלהם ללכת לשם. אנחנו מבינים את רחשי של הקהל, אבל אנחנו לא ישנים".

ציפיתם לתגובות הגזעניות לאוסמה חלאיילה?

"אני לא חושבת שהיו הרבה תגובות גזעניות. היו כאלה, אבל תמיד יש קיצון בדברים כאלה ואחרים. מבחינתנו זה בכלל לא היה פקטור, והקהל קיבל אותו יפה מאוד במשחק הראשון שלו בבלומפילד - והוא החזיר במשחק מצוין. קיבלנו הרבה יותר חיזוקים מאשר תגובות פחות רצויות. כל הזמן שאלו אותנו למה אין שחקן ערבי. זה בגלל שמקצועית לא היה שחקן מהמגזר שרצינו. כאן נפלה לנו הזדמנות ולא חשבנו פעמיים. אנחנו רק רוצים שהוא יצליח".

למה לא ניסיתם להחזיר את דור מיכה?

"הבעלים קיבל החלטה ואנחנו עומדים מאחוריה ומאחוריו. אין יותר מדי מה להוסיף על הסיפור הזה. יש אנשים שבעד ההחלטה ויש אנשים שפחות. אני יכולה להבין כל אחד שחושב שההחלטה היתה נכונה או פזיזה. זו ההחלטה - והתקדמנו".

חלאיילה (משמאל). "לא היו הרבה תגובות גזעניות",

יש חשש מהיום שאחרי מיץ' גולדהאר?

"בכל עונה שואלים אותי אם הוא התעייף. כנראה שכל הקבוצות רוצות שיילך, אבל הוא לא הולך לשום מקום. נכון, הוא לא מרבה להגיע לארץ בגלל הקורונה, התחייבויות אחרות והעסקים שלו, אבל אנחנו בקשר כל הזמן. הוא מעורב, מקבל החלטות, והבהיר לנו בצורה חד־משמעית שהוא רוצה לראות השנה קבוצה חזקה שרצה לאליפות. הוא כל כולו פה איתנו. לא נראה לי שבכל שנה שואלים את יענקל'ה שחר או את אלונה ברקת אם הם מתכוונים לעזוב. אין חשש מהיום שאחרי, כי זה בכלל לא על הפרק. אם וכאשר יבוא יום שהוא ירצה לעזוב את מכבי ת"א, אני בטוחה שהוא יעשה את זה בצורה שהמועדון ימשיך להיות מצליח ומוביל".

על הקטנת הליגה: "כבר כמה שנים מדברים על הנושא הזה במינהלת הליגה ובהתאחדות, ואני חושבת שהגיע הזמן שנתקדם הלאה ונעשה את זה. הרוב בעד"

האליפות של מכבי חיפה היא קריאת השכמה?

"לא חושבת. עם איביץ' לקחנו אליפויות וכביכול הכל היה טוב, אבל מבחינתנו זה היה כישלון גדול מאוד לא להיות באירופה. למיץ' חשוב מאוד להיות בזירה האירופית. אנחנו לא צריכים מישהו שיעיר אותנו, אנחנו ערניים כל הזמן ורוצים להצליח. יכול להיות שהיריבות שלנו עם מכבי חיפה הופכת עכשיו ליותר משמעותית, אבל זה טבע הכדורגל - אתה לא יכול תמיד להיות למעלה".

את בעד הקטנת הליגה?

"נושא הקטנת הליגה זה משהו שמדברים עליו הרבה שנים במינהלת ובהתאחדות, ואני חושבת שהגיע הזמן שנתקדם הלאה ונעשה את זה. רוב הקבוצות בעד הקטנת הליגה. צריך למצוא דרך להקטין גם את מספר המשחקים, כי יש עומס מטורף על השחקנים וצריך שהם יוכלו להשתתף בכל המפעלים ויהיו זמינים לנבחרת ישראל. הבריאות שלהם יותר חשובה מהכל".

את פעילה ומשפיעה מאוד במינהלת.

"אנחנו מכבי ת"א. יש לנו הכי הרבה אוהדים, הכי הרבה חשיפה - ואנחנו צריכים להשפיע. נבחרתי ל־ECA כנציגת המועדון כי במשך הרבה שנים הייתי פעילה בדיונים. אמרתי שם מה חשוב ומה נכון או לא, וככה אני עושה גם במינהלת. אני לא מפחדת לדבר. במינהלת, לפעמים, יש פוליטיקה מסוימת ואנשים שלא רוצים לעשות את העבודה השחורה. אם אני לא מוצאת פתרונות - אעשה את העבודה השחורה בעצמי".

והנה שאלת מיליון הדולר, או מיליוני הדולרים: מתי ערן זהבי ילבש שוב צהוב?

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"זה תמיד רלוונטי. הדלת לעולם לא תיסגר בפניו עד שהוא יחליט שהוא מסיים את הקריירה. אם יבשילו התנאים - מי יכול להגיד 'לא' לערן זהבי?".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר