הספורט הישראלי, שספג בשנתיים האחרונות מכות כלכליות בזה אחר זה, יתחיל בקרוב עונה חדשה עם הרבה סימני שאלה. מצד אחד קבוצות הצמרת של הכדורגל והכדורסל הישראלים, יציבו תקציבי עתק שלא משקפים את המצב הכלכלי העגום במשק ומשקפות למעשה פער עצום בינן לבין שאר הקבוצות, שיבוא לידי ביטוי מן הסתם גם במגרש עצמו.
הדבר קשור כמובן לעובדה שרוב בעלי הקבוצות הבכירות בליגת העל בכדורגל ובכדורסל מצוידים במלאי מזומנים שיספיק קרוב לוודאי גם לנינים שלהם ואליהם מצטרפים גם ספונסרים של מותגים חזקים. העניין הוא שכאשר מסתכלים על האטרקטיביות של שאר הקבוצות לספונסרים ונותני חסות, מגלים תמונה עגומה למדי, ובמאבק יומיומי להשיג חסות כזאת או אחרת לקבוצות.
"לפני שבוע קיבלתי שיחה מנציג של קבוצת כדורגל שסיימה את העונה החולפת בצמרת הטבלה, והוא הציע לי לקנות את גב החולצה", מספר איש עסקים בכיר ומוכר בשיחה עם "ישראל היום".
"אמרו לי שאני יכול לקבל את החסות על החלק האחורי של החולצה ב-100 אלף שקל. אחר כך קיבלתי אותו טלפון מקבוצת כדורסל בכירה ואמרו לי שאני יכול לקבל את הגב ב-80 אלף שקל. אלו קבוצות שמשודרות כל שבוע בטלוויזיה בשידורים חיים ובתקצירים, זו עסקה לא רעה בכלל, לפני שנתיים או שלוש המחירים היו אחרים לגמרי".
רק לשם השוואה אלו החוזים שפורסמו בתקשורת בשנים האחרונות בכל הקשור לקבוצות הגדולות: מכבי תל אביב אלופת המדינה בכדורגל מקבלת מ"פלאפון" כארבעה מיליון ש”ח לשנה וכ-12 מיליון ש”ח בחוזה לשלוש השנים. בית"ר ירושלים מקבלת מחברת "גשם" חמישה מיליון שקלים לשלוש שנים.
הפועל ת"א בכדורסל זוכה לתמיכה אדירה מ-IBI, הספונסרית הראשית שלה, בסכום של 2.3 מיליון דולר בשנה לשלוש השנים הקרובות. מדובר על פי גורמים בספורט הישראלי בחוזה הכי גדול שקיבלה קבוצת ספורט בישראל בכל הזמנים. מכבי תל אביב בכדורסל זוכה לגב כלכלי בדמות הספונסר RAPYD שמוערך במיליוני שקלים.
אלו הם כמובן הסכמי החסות המוכרים יותר וכאלו שדווחו לתקשורת ואליהן אפשר לצרף את מכבי חיפה והפועל באר שבע (שהחוזה שלה עם חברת אביסרור מוערך בסכום של סביב ה-700 אלף שקל בשנה) בכדורגל ואת הפועל ירושלים בכדורסל.
אבל אצל שאר הקבוצות המצב בעייתי. כאשר התקשרנו השבוע לבדוק כמה תעלה לנו חסות בקבוצת כדורגל מהליגה הלאומית בכדורגל, נאמרו לנו שאם אנחנו מוכנים לשלם 50 אלף שקלים, הרי שנזכה לחסות "מכובדת בכל הפלטפורמות לא רק בחולצת השחקן" וגם נקבל בנוסף מנויי כבוד למשחקי הקבוצה.
בכדורסל הישראלי המצב עוד יותר חמור, כאשר שם בחלק מהקבוצות מוכנים לתת חסות ראשית של הקבוצה תמורת 150 אלף שקלים ואפילו לשנות את שם הקבוצה תמורת סכום של 350 אלף שקלים. מיותר לציין שמדובר לא בקבוצות שמושכות קהל רב או זוכות לחשיפה מרובה בכלי התקשורת.
עם זאת, על אף המצב הקשה בשוק, הקבוצות הגדולות כאמור מצליחות לצרף עוד ועוד ספונסרים (וכך גם נבחרות ישראל בכדורגל ובכדורסל) שרואים במתן חסות לקבוצות ספורט יתרונות כמו חיבור לקהילה, פרסום לקהל מפולח, זיהוי עם מותגים מצליחים, הטבות מס ועוד. על שאר ענפי הכדור ועל הספורטאים האולימפיים, מוטב לא להכביר במילים נוכח השנה הקשה שעומדת לעבור על הענפים הפחות מרכזיים בספורט הישראלי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

