"כתם שחייבים להסיר": בחזרה ליום שבו הפועל תל אביב הורידה את מ.ס אשדוד ליגה

לפני תשע שנים, 0:1 של האדומים בבלומפילד הוריד את החבורה מעיר הנמל ללאומית • מחר שתי הקבוצות ייפגשו שוב, כאשר המפסידה תתקרב משמעותית לירידת ליגה • במועדון לא שוכחים ומצהירים: "מי שחושב שזה עוד משחק עבורנו - שיחשוב שוב"

שחקני הפועל תל אביב חוגגים את שער הניצחון ב-2015. צילום: אלן שיבר

הפועל ת"א ומ.ס אשדוד ייפגשו ביניהן מחר (שבת, 18:00) למאבק שעשוי להכריע מי מהן תשחק בעונה הבאה בליגת העל ומי תרד לליגה הלאומית.
הטירוף סביב המשחק עצום. כל 25 אלף הכרטיסים לאוהדי הפועל ת"א נמכרו (במחיר של 25 שקלים), כאשר אפילו מאשדוד צפויים להגיע כ־500 אוהדים, כמות גדולה יחסית מבחינתם למשחק חוץ.

אלא שמאחורי הקלעים, בשקט־בשקט, מדובר במשחק שיש סביבו משקעים. לפני תשע שנים אשדוד - שכבר היתה לכאורה בחוף מבטחים - הגיעה לבלומפילד למשחק מכריע מבחינתה מול הפועל ת"א. אלא שהאדומים ניצחו 0:1 והורידו את הקבוצה הדרומית ליגה אחרי 18 שנים ברציפות בליגת העל.

"אנחנו לא שוכחים את זה", אמרו באשדוד, "הפועל ת"א שיחקה בספורטיביות, אבל עבורנו זה כתם שחייבים להסיר ויש לנו הזדמנות, מה גם שהפעם זה או אנחנו או הם".

שחקני אשדוד מאוכזבים אחרי ירידת הליגה בעונת 2014/15, צילום: אלן שיבר

בצד האדום הלחץ גדול, ומשיחות עם כמה שחקנים שמשחקים כיום התשובה הרווחת היתה "לא ידענו שהפועל הורידה פעם את אשדוד". רק מי שנמצא במועדון הרבה שנים זוכר את המשחק ההוא.

למעשה, השריד היחיד מאותו משחק הוא הקשר מיכאל אוחנה, שאז עוד היה שחקן צעיר באשדוד וכיום פצוע ולא יהיה בסגל. אוחנה לא שכח את משחק הירידה, ובמהלך השבוע האחרון הטריף את חבריו לחדר ההלבשה. "מיכאל, ג'קי בן זקן, ההנהלה, כולם זוכרים את המשחק הזה", אמרו שחקנים באשדוד. "מי שחושב שזה עוד משחק עבורנו - שיחשוב שוב".

ג'קי בן זקן ומיכאל אוחנה, צילום: אלן שיבר

לשחקנים ששיחקו באותו משחק ירידה זכורה במיוחד הדקה ה־70. במצב של 0:1 להפועל ת"א נשרק פנדל לזכות אשדוד. חלק משחקני הקבוצה ניגשו לשוער דאז, תום אלמדון, והפצירו בו: "זה החיים שלנו, אל תוריד אותנו ליגה".
אלא שאלמדון היה ספורטיבי עד הסוף, הדף את הכדור שבעט אלכסנדר דוידוב, ואשדוד הפסידה וירדה ליגה.

"רצינו לסיים את העונה כמו שצריך", מסביר אלמדון ל"ישראל היום". "אשדוד ירדה ליגה, אבל אותנו עניין להיות ספורטיביים ולעשות את שלנו. ידענו אנשים אוהבים לדבר לטוב ולרע. התחלתי את העונה הזאת כשוער שני והיה לי חשוב להראות שהוכחתי את עצמי כשקיבלתי את ההזדמנות".

תום אלמדון, צילום: אלן שיבר

על הפנדל הוא מספר: "אנחנו ישראלים, כל אחד בא ומנסה לדבר על הרגשות, אבל כשאתה מקצוען אז אין ברירה אלא להתעלם מרעשי רקע. אני זוכר שהם היו בלחץ, הם ישבו עלינו כל המשחק אבל הוכחנו שאנחנו מקצוענים".

אגב, מי שאמור היה לבעוט את הפנדל היה דווקא החלוץ ניב זריהן, שגדל באשדוד ובהמשך עבר גם בהפועל ת"א. זריהן, כיום במכבי יפו, עדיין מחובר לאשדוד ונזכר: "בסיום המשחק היה בכי שאין דברים כאלה. הרגשתי שהורדנו את הבית שלנו ליגה. זה מקום שגדלנו בו, אז הרגשנו אחריות גדולה יותר".

ניב זריהן, צילום: אלן שיבר

עוד מספר זריהן: "באנו בטירוף, משהו שבחיים לא חוויתי. הרגשנו שזה בידיים שלנו. היו לנו החמצות, גם לי היתה אחת, ולהם לא היה עניין בכלל במשחק. זה לא כמו עכשיו, שהן ראש בראש אחת נגד השנייה. אני חושב שעכשיו יהיה לאשדוד יותר קל. להפועל יש 25 אלף צופים וזה ילחיץ אותם. הזמן ישחק לטובת אשדוד - אם הם ישמרו על תיקו, הלחץ רק ילך ויגדל. רציתי לבעוט את הפנדל, גם אור אינברום, בסוף זה רגע שזוכרים כל העונה ושנינו גדלנו באשדוד, רצינו להשאיר את הקבוצה בליגה. פתאום צעקו מהספסל 'רק דוידוב בועט'. לצערי הוא החמיץ".

כאמור, המשחק מחר יכול להיות מצד אחד סגירת מעגל עבור אשדוד, בכל תוצאה פרט להפסד. מנגד, הפועל ת"א רוצה להימנע מירידת ליגה שנייה בתוך שבע שנים - נתון הזוי במונחים של מועדון כה גדול.

הישאם לאיוס, צילום: אלן שיבר

"לכל אחד יש את הלחץ שלו, שתי הקבוצות במצב בעייתי אבל תלויות בעצמן", מסביר אלמדון, כיום מעמדה הרבה יותר רגועה. "ברור שלעבר יש משקל, כי שחקנים מדברים בחדרי ההלבשה כל השבוע, אומרים 'הם הורידו אותנו ליגה' וכל מיני דברים כאלה. זה מדרבן, נותן מוטיבציה".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

לדעתו של זריהן זה הרבה יותר עמוק: "ברור שהמשחק ההוא משחק תפקיד. אם יש משהו שידרבן את שחקני אשדוד זה רק זה. הזיכרון ההוא יוסיף המון למשחק מחר. אתה יודע, שנה לפני שירדנו הורדנו את בני יהודה ליגה. ומה קרה? שנה לאחר מכן הגיעו אוהדים שלה לעודד את הפועל ת"א במשחק שבו ירדנו. זוכרים את זה, לא יעזור כלום. יש יריבויות שלמות של מועדונים בארץ ובעולם שנבנו על ירידת ליגה. כספורטאי יש הרבה רגעים עצובים לעומת השמחים. היתה לנו שכבת גיל צעירה - אני, גדי קינדה, מיכאל אוחנה. עשינו עונה טובה ובסוף כולם נמכרו, אבל במשחק הזה ספציפית נפלנו. גם כיום יש לאשדוד קבוצה מוכשרת, צעירה וטובה, שעשתה דברים יפים. מקווה בשבילם שהפעם זה ייגמר עם סוף טוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר