החלום של בית"ר ירושלים הוא הסיוט של הפועל תל אביב, ולהיפך

שתי היריבות הגדולות יעלו מחר על כר הדשא למשחק שעלול להשפיע בצורה ישירה על זהות היורדות • הירושלמית רוצה "לסגור חשבון" ולהחזיר לאדומה על החגיגות בטדי מ-2010, בעוד יוסי אבוקסיס שואף לרשום ניצחון ראשון על הקבוצה אותה עזב במהלך העונה • אביחי ידין: "זה משחק שבאים אליו עם הכבוד האישי, אין דברים כאלה"

מאיר הרוש - האפסנאי של בית״ר ירושלים

היריבות בין הפועל ת"א לבית"ר ירושלים מסמלת כל כך הרבה דברים בחברה הישראלית, הרבה מעבר לכדורגל ולמה שקורה בין הקבוצות על כר הדשא. על המגרש עצמו, יש "חוב" אחד שבית"ר רוצה להחזיר - "חוב" שהיא סוחבת איתה קרוב ל־14 שנים: אותה אליפות מפורסמת ודרמטית שהפועל חגגה "על הראש שלה" באצטדיון טדי ב־15 במאי 2010, עמוק בתוך תוספת הזמן.

בשבת הקרובה, הפעם באצטדיון בלומפילד, בית"ר תקבל הזדמנות "לסגור חשבון" - ניצחון שלה, והאדומים עלולים למצוא את עצמם בסיום המחזור במקום שממנו יורדים לליגה הלאומית (וגם אם לא יירדו אל מתחת לקו האדום, הפסד של הפועל כמובן לא ייטיב עימם). מנגד, הפסד של הצהובים־שחורים עלול לסבך אותם מאוד במאבק ההישרדות בליגת העל. וזו ממש לא הפיקנטריה היחידה במשחק הזה.

שחקני הפועל תל אביב חוגגים אליפות בטדי, צילום: ליאור מזרחי

כל זה מתחבר למעבר של יוסי אבוקסיס באמצע העונה מבית"ר להפועל, אחרי שעשה זאת בעבר כשחקן (לא באמצע העונה). מחליפו הוא ברק יצחקי, שבמשחק ההוא עוד שיחק בבית"ר והורחק בדקה ה־90, רגע לפני השער ההיסטורי שכבש ערן זהבי. אגב, האחרון אולי מסמל היטב לאן הלכה הפועל ת"א מאז - איפה הוא ואיפה הקבוצה שבה גדל. דן איינבינדר, שגדל בבית"ר ושיחק נגד הפועל ב־15 במאי, יעלה בשבת כקפטן האדומים. כל כך הרבה תהפוכות וסימבוליות לקראת משחק אחד, שיכול להשפיע על עתידם של שניים מהמועדונים הגדולים בישראל.

"זה משחק על שש נקודות", קובע קובי מויאל, ששיחק גם כן במשחק המפורסם ההוא, והוא אחד השחקנים המזוהים ביותר עם בית"ר, "מבחינתי, כשחקן, לפגוש את הפועל ת"א לא משנה אם זה משחק אימון, גביע הטוטו או ליגה, זה לבוא עם סכינים בגרביים. מבחינתי זה היה ה-משחק, אז בטח לקראת קרב הישרדות שיש לו השלכות".

קובי מויאל, צילום: אלן שיבר

ספק אם שחקני בית"ר הנוכחיים זוכרים משהו ממה שהיה לפני 14 שנה בטדי. עם זאת, חלקם מודים ש"הקהל נותן לנו להבין היטב את המשמעויות של המשחק הזה. הם לא שכחו את משחק האליפות של הפועל, ומבחינתם זה הכי חשוב בעולם". כמי שהיה שם, קובי מויאל מספר: "זו היתה עוגמת נפש, הרגשה באסה. הם לקחו אליפות עם סיכוי קלוש".

שחקן אחר שהיה על הדשא, אבל בצד השמח, הוא אביחי ידין, אחד השחקנים שמסמלים את השנים הטובות בהפועל ת"א. "הולך להיות משחק מטורף", הוא מדגיש, "זו גם היריבות וגם ההישרדות, הכל מתערבב, זה להיות או לחדול ובין שתי היריבות הכי גדולות שיש. זה משחק שבאים אליו עם השיניים, זה הכבוד האישי, האגו, אין דברים כאלה".

גם ידין לא שכח כמובן את הערב ההוא בטדי, אבל מנקודת מבט הפוכה. "מה שעשינו שם ייזכר לתמיד", הוא מבהיר, "היריבות היתה הרבה קודם, עוד לפני שנולדנו, אבל מה שעשינו שם הוא בלתי נשכח. אתה יודע מה זה לחגוג אליפות בדקה ה־95 ועוד בטדי? השחקנים מילא, זה פחות, אבל אצל המועדונים והקהל זה הולך לתמיד".

אביחי ידין במדי הפועל תל אביב. "זה הולך להיות משחק מטורף", צילום: אלן שיבר

"אבוקסיס? לא זוכר דבר כזה"

למשחק בשבת בבלומפילד יש עוד זווית היסטורית. העזיבה של יוסי אבוקסיס באמצע העונה מבית וגן למתחם חודורוב, והיחסים העכורים שלו עם ברק אברמוב, הופכים את המפגש הזה גם לאישי, כאשר כל זה מתערבב כאמור עם היריבות ההיסטורית והרצון של בית"ר לנקום על אותו משחק אליפות בטדי.

"המשחק הזה סופר קריטי", מסביר מויאל, "היריבות בין בית"ר להפועל אין עליה עוררין, יריבות היסטורית, מקצועית, פוליטית, חברתית, הכל. אבל מה שקרה עם יוסי אבוקסיס שעזב את בית"ר ברגע בעייתי ועבר ליריבה הכי גדולה שלה? לא זוכר דבר כזה. זה קרה גם כשחקן והפעם כמאמן, שזה בעייתי. בבית"ר היה קשה להכיל את החזרה שלו כמאמן, אבל הוא בא, לקח גביע והכל נשכח, ועכשיו זה קרה שוב ובבית"ר עוד יותר רוצים לנצח".

אבוקסיס. נותן עוד מוטיבציה לנצח, צילום: דני מרון

לגבי הרצון של האוהדים להשיג "נקמה ספורטיבית", מויאל מספק נקודת מבט מפוכחת: "בתור שחקן לשעבר, אני אומר שאסור לחשוב על נקמה. אם יחשבו על נקמה זה יבוא להם הפוך על הפוך. הם צריכים לדאוג לעצמם, כי מבחינת כדורגל, הם קבוצה טובה יותר מהפועל ת"א. מאז שברק יצחקי ואלמוג כהן הגיעו, אתה רואה קבוצה אטרקטיבית, שמחה, לוחצת גבוה ובעונה הבאה בית"ר לא תהיה במאבקים עם הפועל ת"א בתחתית, אלא בצמרת".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

יותר מ־20 אלף צופים יגיעו במוצאי שבת לאצטדיון בלומפילד כדי לראות שני מועדוני פאר בכדורגל הישראלי בקרב הישרדות, עם אינספור משקעים. עוד פרק ביריבות רבת שנים שהיא הרבה מעבר לכדורגל עבור הקהלים. לבית"ר יש חוב לסגור, אבל בהפועל ת"א יודעים שאם היא תצליח, זה עלול לעלות לה במקום בליגת העל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר