בין אנגליה ליוון: תמונת מצב אצטדיוני הכדורגל בישראל

מגרשים חדשים נבנו לקבוצות ליגת העל והרימו את רמת המתקנים בארץ • כמות המושבים הנמוכה משאירה אותנו מחוץ לדרג העילית, בעיות החנייה פוגעות בחוויה ועומס המשחקים מקשה על הדשא להתאושש • אילן "יבלו" יבלוקובסקי: "בכל מה שקשור לתנאים מסביב אנחנו עדיין לא ברמה הגבוהה"

אצטדיון שלמה ביטוח בפ"ת. צילום: עמי שומן

רבות דובר לאורך השנים על בעיית המתקנים בכדורגל הישראלי, אך דומה כי ב-15 השנים האחרונות חלה מהפכה חיובית. נפתחו מגרשים חדשים כמו סמי עופר ושלמה ביטוח, אחרים שופצו ושודרגו בצורה משמעותית כמו בלומפילד וטדי, והדבר פותח פה לשדרוג מקצועי וכלכלי של המועדונים.

האצטדיונים בכדורגל העולמי מתחלקים לדרגים 1-4 (4 הוא הוא הגבוה) ואצטדיוני עילית. אחד מתנאי הסף לאצטדיון עילית הוא תכולה של 35 אלף מקומות, זאת אומרת שהמשמעות היא כי אין בישראל מגרשי עילית. לעומת זאת, סמי עופר, טדי, בלומפילד, שלמה ביטוח והאצטדיון בנתניה נמצאים בדרג 4 המכובד.

בדרגים הנמוכים יותר יש את האצטדיונים באום אל פחם, עכו, עפולה וגם האצטדיון החדש שייבנה בחדרה. אחד ההבדלים בין הדרגים הוא כמות המושבים ביציעים. "הרמה שלנו סבירה ואפילו טובה, אבל עדיין יש הרבה מתקנים שדורשים שיפור", אומר אילן "יבלו" יבלוקובסקי, שנחשב לאחד המומחים הגדולים בישראל בנושא המגרשים וכיון מנהל את האצטדיון בנתניה. "בשנים האחרונות יש גידול מאוד רציני בשדרוג המתקנים ויש תוכניות חיוביות למגרשים חדשים ברחובות ובאשדוד".

בעקבות המספר המועט של מגרשים איכותיים מתקיימים בכל אחד מהם כמות גבוהה של משחקים. אם בכל העולם מקובל כי אצטדיון הוא מגרש ביתי של קבוצה אחת או מקסימום שתי קבוצות, בישראל המצב שונה. המגרש בנתניה משמש העונה כמגרש ביתי לארבע קבוצות – מכבי נתניה, הפועל חדרה, מכבי הרצליה ועירוני קרית שמונה. מי זוכר שגם מכבי תל אביב שיחקה בו במהלך שנות השיפוץ של בלומפילד. גם בשלמה ביטוח היו שנים שמספר גדול של קבוצות ערכו בו את משחקיהן הביתיים.

אצטדיון נתניה, צילום: ברני ארדוב

העומס הזה יוצר מגוון של בעיות החל מתקלות בתשתיות ועד שזרוע הדשא. "השחיקה בדשא היא אדירה. דשא צריך מנוחה, ובנתניה שברנו העונה שיא עולמי לדעתי כאשר 33 משחקים נערכו בחודשיים. גם מזג האוויר הקיצוני גרם לנזק כאשר בעיר נתניה ירדה כמות המשקעים הגבוהה ביותר והיה לנו קשה להתמודד עם זה", אומר יבלו.

"בעיה גדולה נוספת בישראל היא מחסור באזורי חניה ובגישה נוחה לתחבורה ציבורית", הוא מרחיב. "באירופה מגיעים לאצטדיונים בתחבורה ציבורית ואצלנו כל משפחה מגיעה עם שני רכבים. אנחנו עוד לא ברמה הגבוהה ביותר, במיוחד בכל מה שקשור לתנאים ולתשתיות מסביב למגרש".

האצטדיונים בישראל אומנם לא נמצאים בדרג של חמש הליגות הבכירות באירופה, אבל בהשוואה למגרשים בסרביה, קרואטיה, יוון וקפריסין, מדינות בסדר גודל דומה לשלנו, המצב שלנו הוא טוב. במיוחד כשמנתחים את המגרשים הגדולים והחדשים בחיפה, תל אביב, ירושלים, פתח תקווה ונתניה. "במדינות האלה רבים מהמשחקים נערכים באצטדיונים רעים יותר משלנו", מסיים יבלוקובסקי בנימה חיובית.

האצטדיון באתונה שיארח את גמר הקונפרנס ליג, צילום: EPA
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

גמר הקונפרנס ליג ייערך העונה במגרש החדש באתונה שמשמש כביתה של א.א.ק המקומית. אצטדיון איה סופיה נפתח בספטמבר 2022 ומכיל 32,500 מקומות. אין שום סיבה שגם סמי עופר או בלומפילד לא יוכלו לארח משחקים בסדר גודל דומה, אבל בשביל זה צריך קודם כל שהמצב הביטחוני יירגע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר