פיני גרשון: "מכבי ת"א מציבה רף נמוך מדי"

איש הכדורסל הוותיק בן 70, ומודה: "אני עושה שטויות כמו ילד" • מבקר את מכבי ת"א: "המטרה שלה, רבע הגמר ביורוליג, מתאימה לקבוצות קטנות" • מרוצה מהעבודה בנבחרות: "בונים דברים להרבה שנים" • עוקץ את וויצ'יץ': "לא יודע איך הכדורסל כאן מתנהל" • ומסכם: "אני נהנה ממה שאני עושה"

לא לוקח שבויים. פיני גרשון, צילום: אלן שיבר

הסועדים ב"אגאדיר - הכשר" לא הבינו על מה החגיגה. "פיני גרשון בן 70? לא היינו נותנים לך 60", אמרו וגרמו לחיוך רחב על פניו, והוא צחק: "אני עדיין צומח, אבל לרוחב".

אתמול, י"ד בחשוון, הגיע איש הכדורסל הוותיק לגיל שיבה ומודה בקריצה: "סוף-סוף אני מקבל כסף מביטוח לאומי", ומוסיף: "אני לא מרגיש בן 70. אני עושה שטויות כמו ילד. כשהייתי צעיר היה נראה לי שמי שמגיע לגיל 70 הוא גיבור לאומי. אני שמח שאני עובד, ונהנה ממה שאני עושה".

אתה עובד כי לא חסכת לפנסיה?

"לא חסכתי במיוחד, אבל ברוך השם יש לי כסף לשארית חיי, וכנראה גם יישאר קצת לילדות".

המצאת את עצמך בשנים האחרונות כמנהל מקצועי באיגוד.

"בשנה האחרונה במכבי ת"א ידעתי שעליי לחפש כיוונים חדשים. כשאתה מאתגר את עצמך למשימות חדשות אתה נהיה יותר צעיר, ורואה כמה שנים קדימה. אני שמח שלקחתי את זה. יכולתי בשקט לאמן בקבוצה בינונית בארץ, והייתי עובד פחות ומרוויח יותר".

הרבה מאמנים חזרו לעבוד, ויש גם כאלה בגיל מבוגר שעדיין מאמנים, כמו אאיטו, פסיץ' ואחרים.

"יכולתי לקחת קבוצה בינונית באירופה, אבל זה לא אתגר אותי".

הפועל ירושלים לא אתגרה?

"רק פעם אחת קיבלתי הצעה קונקרטית מאורי אלון, וזה לא יצא לפועל בגלל אנשים שם, כאלה שלא נולדו כשהבאתי להם גביע".

אתה מרוצה מהעבודה באיגוד?

"כיף בלתי רגיל. תסתכל על המאמנים הגדולים שהיו לנו, כמו רלף קליין ז"ל ויהושע רוזין ז"ל. הם סיימו כשהם מאמנים בקבוצות קטנות. אצלי זה משהו אחר. אני מייצר מאמנים, אנחנו מגלים שחקנים ובונים דברים להרבה שנים".

אמרו פעם שאתה לא אוהב לעבוד ולא אוהב לאמן, והנה עכשיו אתה מסתובב בכל הארץ, מאתר שחקנים, נפגש עם מאמנים ונוסע עם כל הנבחרות לטורנירים ולמשחקי הכנה.

"אף פעם לא אהבתי לעבוד. פעם אמר יוני זקס ז"ל שתדמית אי אפשר לשנות. אבל אני בלי לעבוד הצלחתי בהרבה דברים. כל המאמנים בארץ, וגם בחו"ל, לקחו ממני תרגילים, גם תרגילי אימון. גם האגדה שלקחתי אליפות אירופה בלי לאמן ורק עם דיוויד בלאט - היא לא נכונה. לקחתי אחת גם עם דן שמיר ויעקב ג'ינו".

עם ג'ינו, שמיר ושני גביעי יורוליג, צילום: אלן שיבר

ואיך הגעת לאולימפיאקוס?

"מישהו אחר רצה את התפקיד ואמר לבעלים שאני לא מעביר את האימונים. נכנסתי לראיון עבודה אחרי שלא ישנתי כל הלילה. ישבתי מול האחים אנגלופולוס, והשאלה הראשונה שלהם היתה למה אני לא מעביר אימונים. שאלתי אותם מה הם עושים בחיים, והם ענו שיש להם צי של 20 אוניות שמעבירות סחורות לסין. אמרתי להם: 'אתם הבעלים של האוניות ומנהלים את העסק, אבל אתם גם מנקים את הספינה?'. אחד מהם אמר לי: 'לא, אבל אתה תהיה המאמן של אולימפיאקוס".

למה לא הצלחת שם?

"אנגלופולוס אמר לי, הייתי מחתים אותך לחמש שנים, אבל אני מפחד מהאוהדים. אתה ישראלי ויהודי והם יכולים להעיף לך רימון לחצר, ויש לך ילדות קטנות. כשהוא הודיע לנו שאנחנו לא ממשיכים, ישבתי בחדר עם העוזרים והם נכנסו עם עורך דין ועוד לפני שהספקתי להגיד משהו, הוא אמר לי 'לך חייבים סכום כזה, הצביע על ארז לך חייבים ככה, הצביע על קובלסקי ואמר לך חייבים ככה. ביום שני ב-9 בבוקר הכסף יהיה בחשבון שלכם'. לא תשלומים ולא כלום. זה התשובה הטובה ביותר למה שהיה לנו שם".

אני גם תמיד אומר ליושבי ראש, אם אתה מביא את השחקנים אתה לא יכול לבוא בטענות למאמן. הם מביאים אותם על פי סטטיסטיקה ולא האם הם מתאימים לשיטה של המאמן או האם הם מתאימים למרקם החברתי או למועדון. באולימפיאקוס חלק גדול מהשחקנים לא הבאתי. אני למשל לא הייתי מביא 2.7 מיליון יורו למצ'יאוסקאס, כשהתקציב היה 9 מיליון יורו.

ועדיין, למה לא הצלחת?

"לא התאמתי לשחקנים שהביאו. את קינטל וודס למשל לא הייתי מביא בחיים".

איך לפיני גרשון מביאים שחקנים שהוא לא רוצה?

"ככה זה עובד באולימפיאקוס".

גרשון ב-2015. מקווה לראיון גם בגיל 80, צילום: אודי ציטיאט

ככה לא מנהלים

בעוד כחודש תחל נבחרת ישראל את מסעה לאליפות העולם במשחק ביתי מול פולין. גרשון ייסע עד לבלגרד כדי לשכנע את חברו ז'ליקו אובראדוביץ' שישחרר את ים מדר. את השחקנים של מכבי ת"א (שתשחק באותו ערב עם אלבה ברלין) יהיה לו קשה יותר לקבל, אם בכלל.

עבדתם קשה באיגוד כדי שפירות ההצלחה בגילי הנוער והעתודה יבואו לידי ביטוי בבוגרים, ואז ביום חמישי שעבר הישראלים של מכבי ת"א קיבלו שש שניות מול וילרבאן?

"האמת היא שאני כבר לא רואה את כל המשחקים של מכבי ת"א, למרות שכל עונה אני קונה שני מנויים שלה, כדי שיהיה לי לחלק לחברים. אבל בוא אגיד לכם משהו, אף על פי שחצי מהתקציב של מכבי זה מנויים, וכמעט כל החצי השני זה ספונסרים - הם עדיין מנהלים את זה כמו שבא להם. גם אם כל המנויים והספונסרים יבואו יחד ויגידו להנהלה: 'אתם לא מנהלים את זה טוב. בתחילת העונה אתם מספרים סיפורים, ואז במחזור 8-7 אתם כבר לא בתמונה ואין על מה לשחק' - עדיין דבר לא ישתנה.

"אני גם לא בא בטענות למאמן. במשחק שהוא נתן לישראלים הזדמנות הוא הפסיד, אז במשחק אחרי הוא החליט לשחק רק עם זרים כדי לנצח. החבל היה לו על הצוואר, ואם הוא היה מפסיד בצרפת האדמה היתה רועדת. יכול להיות שהייתי עושה כמוהו".

היו ציפיות ממכבי העונה, וכבר באוקטובר החבל על צוואר המאמן?

"על הרבה פחות מאמנים קודמים במכבי הלכו, אבל יאניס ספרופולוס יודע להתנהל נכון. המטרה של מכבי היא להגיע לרבע הגמר, אצלי זאת אף פעם לא היתה המטרה. רבע הגמר זה להיות כמו זניט - זה מתאים לקבוצות קטנות שמזדנבות מאחור. זו לא יכולה להיות מכבי, זה לא מתאים לאחד המועדונים הגדולים באירופה".

ניקולה וויצ'יץ' אמר בראיון בליטא שלא עובדים מספיק בישראל.

"מתי הוא היה באימון של הנבחרות? זו קביעה של מישהו שלא יודע איך הכדורסל כאן מתנהל. חלק גדול מהשחקנים בנבחרות הם ממחלקת הנוער של מכבי, ואני יודע שהם עובדים שם נכון. אני מקווה שגם בבוגרים יש את אנשי המקצוע שיודעים לעבוד נכון, כי לפי התוצאות זה לא נראה ככה".

"קטש התנהל לא טוב"

פעמיים פיני גרשון היה קרוב לאימון פנאתינייקוס, יריבת מכבי ת"א הערב. באפריל 2013 קיבל קריאה להגיע לאתונה, אולם העדיף לחכות לקיץ כדי לבנות מחדש. בינתיים, המאמן בזמנו ארגיריס פדולאקיס הפתיע, לקח אליפות והמשיך לעונה נוספת. גם בפעם השנייה התמהמה, וצ'אבי פסקאוול מונה במקומו.

עד כמה היית מופתע כשפיטרו את עודד קטש מפנאתינייקוס?

"אם הוא היה שואל אותי, הייתי אומר לו את התסריט מראש. אני מכיר אותם, ושום דבר לא הפתיע אותי. עודד הוא מאמן עם שיטה, כמו זו שאובראדוביץ' אימן בה. הוא מנהל משחק טוב, הוא מעביר אימונים מצוין. אני לא מבין על מה שפטו אותו, על הפסד כזה או אחר? עם סגל שהוא לא בנה?".

למה קטש לא מאמן את הנבחרת?

"הוא התנהל באופן לא טוב כל כך מול האיגוד, והחליט מי שהחליט שהוא לא ימשיך. גם עודד יודע שהוא עשה טעות בהתנהלות. זה לא היה על משהו מקצועי".

עודד קטש, צילום: פיני סילוק

מה יותר חשוב: להצליח באליפות אירופה או להגיע לאליפות העולם?

"הכל חשוב. צריך להסתכל איזה סגל יהיה לנו, ולראות איך היריבות יבואו. זה לא סוד שאני חשבתי שאריאל בית הלחמי צריך לקבל את התפקיד. הוא אימן את העתודה ולקח איתה שתי אליפויות אירופה, וגם אמרתי את זה לגיא גודס, אבל ברגע שהאחרון קיבל את התפקיד אני איתו ב-200 אחוז. אני אעשה הכל בשביל לעזור לו ולהצלחת הנבחרת".

מפריע לך שלא עבדת באן.בי.אי?

(צוחק): "אני לא יכול לאמן שם. למרות האנגלית שלי לקחנו שלוש אליפויות אירופה במכבי, ותמיד אני אומר שאם השחקנים היו מבינים מה אני אומר לא היינו לוקחים".

אתה בקשר עם אנשים במכבי?

"יש אנשים שלא, עם הרוב כן".

"שירתי את התקשורת"

לאורך כל הקריירה סיפק גרשון אמרות שהכעיסו את יריביו. בשנים האחרונות זז קצת הצידה. "הגעתי למסקנה ששירתי את התקשורת. לפעמים גם הייתי מרוצה מזה. אבל בגילי אני צריך שקט נפשי והנאה ממה שאני עושה. לא יותר מזה".

יש בך חרטה על דברים שאמרת או שעשית בעבר? למשל על ההתנהגות שלך במדיסון סקוור גארדן?

"על מה אני צריך להתחרט? זה היה משחק התרמה שלנו, ובא ליצן שאפילו לא אימן באן.בי.אי, הוא רק היה מועמד לאמן שם. דקה לפני שהוא הרחיק אותו, נייט רובינסון זרק לו כדור על הרגליים וקילל אותו, ואני שאלתי אותו אם הוא מבין אנגלית ואם רובינסון אמר משהו שאני לא אמרתי, והוא הרחיק אותי. בלי דיוויד סטרן ז"ל לא הייתי יוצא. הוא התקשר למזכירות וביקש שיגידו לי לצאת".

ועל האמירה שלך שהיורוקאפ שירושלים לקחו שווה 20 שקל?

"אני דיברתי על האמירה שלהם שאירופה אדומה. אתה שמעת את נס ציונה אומרים שאירופה כתומה? אני מעריך כל גביע, אבל האמירה שלהם היתה מוגזמת. אף פעם אני לא חושב לפני על מה שאני אומר, אלא אומר את מה שיש לי על הלשון באותו רגע. כשהייתי בירושלים דיברתי על מכבי, וכשהייתי במכבי דיברתי על ירושלים".

לסיום, מה אפשר לאחל לך?

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"בריאות, ושנעשה ראיון גם כשאהיה בגיל 80 ו-90".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר