במכבי תל אביב לא האמינו שזה קרה: היום בו הכדורסל הישראלי השתנה לנצח

אחרי 23 אליפויות רצופות, הצהובים איבדו את התואר ביום היסטורי לענף • איך רוגר באניסטר הדהים את העולם? • ומה ההישג שעליו חתום אלי אוחנה ואיש לא שחזר עד היום? • הכל במדור "איך שהזמן עובר"

חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 80

היום בו הכדורסל הישראלי השתנה לנצח – 5.5.1993 

צריך היה לחיות באותה תקופה כדי להבין את גודל המאורע, כי השבוע לפני 31 שנה, קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב איבדה את תואר האליפות המקומית, ומקרה כזה אפשר להשוות ליום בו הגיהנום ייקפא, השמש לא תזרח ושלום אמיתי יפרוץ בינינו לבין הפלשתינים. אליפות של מכבי נחשבה באותם שנים לברורה מאליו, לחוק טבע שרשום על שמה בטאבו, לנוהל סתימת הפיות של כל מיני זרים תמוהים שהגיעו שנה אחרי שנה לישראל והכריזו שהם ייקחו לצהובים את הצלחת.

בעונה רעה עם זרים ומאמנים בינוניים (יעקב אדלר ואלי קנטי), מכבי נתקלה בהפועל גליל עליון בחצי גמר הפלייאוף, נגררה ללא יתרון ביתיות למשחק 5 והפסידה. מזכיר לכם משהו מהשבוע החולף? רק שהפה הגדול על הקווים של היריבה לא היה שייך אז לארגין עתמאן, אלא למי שבעתיד יהפוך לאליל של מכבי, פיני גרשון. הוא הבטיח לזכות באליפות, כולם גיחכו עליו, גם הצהובים, וזה נגמר אחרי 80:88 היסטורי בכפר בלום.

אפילו דורון ג'מצ'י לא היה יכול להושיע עם שלשה משום מקום, והיו"ר המיתולוגי שמעון מזרחי, שהיה הראשון לצאת המום מחדר ההלבשה, פוצץ ראיון לגל"צ כשנשאל על הכישלון. לראשונה, מאז 1969, הקבוצה של המדינה סיימה עונה ללא תואר, אחרי שהודחה כבר ברבע גמר הגביע על ידי העולה החדשה הפועל הרצליה. מאז, יודעים זאת גם אוהדי, שחקני והנהלת מכבי ת"א, הכדורסל הישראלי השתנה לעולם.

שמעון מזרחי והמאמנים שאיבדו את האליפות, יעקב אדלר ואלי קנטי, צילום: משה שי

 

כשמחסום 4 הדקות נשבר – 6.5.1954 (אייטם שני)

בחצי הראשון של המאה שעברה, לסיים ריצת מייל אחד בפחות מ-4 דקות נחשב למטרה שגוף האדם לא יכול לעמוד בה. רבים התייצבו בפני האתגר וכשלו חסרי אוויר, עד שהשבוע לפני 70 שנה, הסטודנט לרפואה והאתלט החובבני רוג'ר בניסטר הלונדוני הדהים את העולם. במירוץ אוקספורד הוא גמא את המרחק המדובר בזמן של 3:59.04 דקות.

חודש וחצי לאחר מכן, ג'ון לאנדי האוסטרלי שבר את השיא, אך כעבור חודשיים נוספים השניים נפגשו לראשונה לקרב ראש בראש, ובאניסטר ניצח עם שיא חדש של 3:58.8 דקות. לאנדי הגיע 8 עשיריות השניה אחריו ולראשונה בהיסטוריה שני אתלטים בתחרות ריצת מייל אחת ירדו ממחסום ה-4 דקות. השיא הנוכחי, 3:43.13 דקות, נקבע ב-1999.

רוג'ר באניסטר חוצה את קו הסיום. הדהים את כולם, צילום: GettyImges

 

אלי אוחנה עושה היסטוריה באירופה – 11.5.1988 (אייטם שלישי)

השבוע לפני 36 שנה, אחרי שזכה עם בית"ר ירושלים באליפות הראשונה שלה, אלי אוחנה בן ה-24 נכנס לספרי ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי עם הישג ייחודי שלא שוחזר מאז. החלוץ והבלורית יצא לשחק במכלן הבלגית, שהשתתפה אז בגביע אירופה למחזיקות גביע (שחדל להתקיים ב-1999). הוא כבש ארבעה שערים בקמפיין הזה, ששוחק כולו בשיטת בית וחוץ עד למשחק הגמר, בו מכלן המפתיעה פגשה את אייאקס הגדולה.  

בדקה ה-53 אוחנה פרץ באגף השמאלי, ובישל במסירה נהדרת לפיט דן בור את שער הניצחון – והילד הירושלמי הניף את הגביע האירופי. "ברור שזה היה הרגע הכי גדול של שחקן ישראלי בכל הזמנים. להוציא אולי את המונדיאל במקסיקו 70", תיאר אוחנה את גודל ההישג.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
אלי אוחנה במרכז השורה העליונה. הישג שלא שוחזר, צילום: GettyImages
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר