חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 78

אלוף אירופה לשעבר: "זו עונה מהגדולות של מכבי תל אביב אי פעם"

יוגב אוחיון, שהיה אחד הכוכבים בסדרה הקודמת מול פנאתינייקוס וזכה עם הצהובים ביורוליג לפני עשור, שיתף בתחושותיו בראיון ל"ישראל היום": "לעשות את מה שעשו בלי הקהל זה מטורף" • הסדרה המיתולוגית ("הייתה מוטיבציה בשיא"), עודד קטש ("אין מתאים ממנו להמשיך את השושלת של פיני ודייויד") וההימור: "הסדרה תלך ל-4-5 משחקים, מקווה שמכבי תנצח"

הסדרה הלוהטת בין מכבי ת"א לפנאתינייקוס מחזירה את יוגב אוחיון 12 שנים אחורה. אז כשחקן בצהוב הוא היה חלק מהסדרה המיתולוגית בין הקבוצות שנכנסה לספרי ההיסטוריה של היורוליג. חמישה משחקים נמשכה הסדרה ב־2012 עד שפאו ניצחה על חודה של נקודה במשחק החמישי ועלתה לפיינל פור על חשבון הקבוצה המאוכזבת של דייויד בלאט.

"כשראיתי את המשחק הראשון נזכרתי באותה סדרה", אומר אוחיון בראיון ל"ישראל היום". "בעיקר הרגשתי קנאה להיות באווירה הזאת. אלה מעמדים שכל ילד חולם להגיע אליהם. לי התמזל המזל להיות במגרש הזה עם כל תרבות הכדורסל שם והרעב של האוהדים. לראות את המשחק היה מאוד מהנה. היתה רמה גבוהה של כדורסל ושל ביצוע והיו מהלכים גדולים התקפית והגנתית שהלכו לצד של מכבי".

יוגב אוחיון זורק, צילום: אלן שיבר

שיחקת שם מול כוכבים כמו דימיטריס דיאמנטידיס ואחרים, ונתת הצגה.

"אתה משחק מול שחקנים שחלמת עליהם והערצת, אז ברור שהמוטיבציה היא בשיא. לראות אותם בגובה העיניים זה מטורף. אבל בסוף אתה משחק מול בשר ודם, וגם הם אנושיים. בדקה-שתיים הראשונות יש התרגשות, אבל אחרי זה אתה מזיז הכל הצידה ומשחק כדורסל".

כמה מלחיץ לשחק מול אואקה גועש?

"תשמע סיפור. גיא פניני ואני ישנו באותו חדר. לילה לפני היה באתונה דרבי בכדורגל והם ירו שם בזוקות מיציע ליציע, אז קיבלנו הכנה למה הולך להיות. במשחק הראשון לא היתה חוויה בכלל כי הובסנו, ואחד השירים שלהם הפך לסיוט עבורי. אבל לפני המשחק השני המאמנים עשו התאמות וידענו שאם יהיה צמוד הלחץ יעבור אליהם. זה בעצם גם מה שמכבי עשתה במשחק הראשון בסדרה. לקהל כזה יש גם חסרונות, כי כשהמשחק צמוד המשקולות על המארחים דווקא יותר כבדות".

שחקני מכבי תל אביב באואקה ב-2012, צילום: AFP

יש בכלל סיכוי לנצח שם במשחק חמישי?

"מכבי של השנה יכולה לנצח שם גם במשחק חמישי. הם הראו שהם יכולים להתחרות עם כל קבוצה ולנצח כל קבוצה, וגם להפסיד. אני מקווה שמכבי יוכלו לגמור את זה לפני, אבל אם יגיעו למשחק חמישי צריך להגיע צמודים לקראת הסיום ואז לנצל את זה לטובתם".

אז אתה ממליץ למכבי לנסות לסיים לפני.

"(צוחק) כולנו היינו רוצים. זאת סדרה שתלך ליותר משלושה משחקים".

שחקני מכבי תל אביב חוגגים, צילום: EPA

בקיץ 2017, שלוש שנים אחרי שהיה שותף מרכזי להגעה האחרונה של מכבי ת"א לפיינל פור היורוליג ולזכייה בגביע, עזב אוחיון את המדים הצהובים ומאז עבר בהפועל ירושלים, שם שיחק תחת עודד קטש, הפועל חולון, עירוני נהריה והעונה במכבי רעננה שאיתה הוא משחק בימים אלה בפלייאוף הליגה הלאומית. אחרי הצהובים הוא ממשיך לעקוב מקרוב, הרבה בזכות חברים כמו גיא פניני, רגב פנאן ועמי ביטון שעובדים במועדון.

בתור אחד שהיה בקבוצה האחרונה של מכבי שהגיעה לפיינל פור, אתה חושב שלקבוצה הזו יש את מה שצריך כדי לשחזר את ההישג?

"למכבי יש אופי חזק והיא משחקת כדורסל נהדר. הם הגיעו לשיא בתקופה הנכונה. הרבה דברים צריכים להתחבר ולקוות שכולם יהיו בריאים. אני לא רואה סיבה שזה לא יקרה. מכבי מאוד מוכשרת ויש לה הרבה כלים התקפיים. בהגנה זה סיפור אחר, אבל בהתקפה הם מאוד מרשימים".

עודד קטש עם שחקני מכבי תל אביב, צילום: Djordje Kostic

ב-2014 ניצחתם ברבע הגמר ללא יתרון הביתיות. זה דבר לא פשוט בכלל.

"נכון, אבל ברגע שאתה מנצח אחד משני המשחקים הראשונים אתה בעצם מעביר את הביתיות אליך. זה מה שעשינו ב-2014 מול מילאנו, וזה גם מה שמכבי עשתה עכשיו".איך לדעתך הסדרה הזו תסתיים?"תלוי במצב של בולדווין. הסדרה הזו תלך ל-4-5 משחקים, ואני מקווה שמכבי תנצח".

עד כמה הפציעה של בולדווין יכולה להשפיע?

"הם התרגלו לסגנון שבולדווין הוא מהמובילים, ועכשיו צריך לעשות התאמות. שחקנים שפחות שיחקו יצטרכו לתת אקסטרה. כל אחד יצטרך לעשות צעד קדימה כדי למלא את החסר. השאלה החשובה היא האם הוא ישחק במשחקים הבאים בסדרה".

ווייד בולדווין. כל אחד יצטרך לעשות צעד קדימה, צילום: Andreas Papakonstantinou / Tourette Photography

בתור אחד ששיחק משחקי יורוליג רבים בהיכל, מה דעתך על מה שמכבי עשתה העונה ללא משחקי בית?

"זה יוצא דופן. זאת עונה מהגדולות של מכבי אי פעם. סיטואציה שאף אחד לא חווה. להיות על מטוס כל יומיים והרחק מהמשפחות, ולשחק בתנאים לא תנאים. קטונתי להגיד מה זה היכל מנורה בערבי חמישי ועד כמה ההשפעה של הקהל שם היא עצומה. לעשות את מה שהם עשו העונה בלי הקהל זה מטורף. מצד שני, זה בנה להם את האופי ועזר להם להיות חזקים מנטליים ולנצח במקומות קשים".

אתה מכיר טוב את עודד קטש. מה דעתך על איך שהוא מחזיק את הקבוצה העונה?

"אני טוען כבר שנים שאין מתאים מעודד להמשיך את השושלת של פיני ודייויד. הוא מוח הכדורסל הכי טוב בכדורסל הישראלי ומכבי לא יכולים למצוא יותר טוב ממנו. השחקנים מתחברים אליו ומשחקים בשבילו. זו תכונה שאין לכל מאמן. ראו שהשחקנים היו איתו גם בתקופות הפחות טובות. זאת עונה לא פשוטה, אבל כשיש לך איש כזה במערכת, יחד עם דייויד בלאט שנמצא שם, הם שני האבות הרוחניים שלי במהלך הקריירה, אתה יכול להשיג הכל".

מימין לשמאל: וויצ'יץ', קטש, מזחרי ובלאט, צילום: אלן שיבר

כאמור, בימים אלה משחק אוחיון ברעננה מהליגה הלאומית ומנסה להחזירה לליגת העל. לפני יומיים הוא חגג 37, אבל גם בגילו הוא אחד השחקנים הכי טובים העונה בליגה השנייה.

איך בגיל כזה ואחרי כל מה שעברת בקריירה אתה שומר על רעב כזה לכדורסל?

"בראש אני מרגיש יותר צעיר מפעם. מבחינת הגוף זה יותר קשה, ולפעמים הראש חושב יותר מהר מהגוף. ירדתי לליגה השנייה כדי לחזור ליהנות מכדורסל. באימונים אני משחק הרבה אחד-על-אחד כי זה גורם לי להרגיש כמו בגיל 18. אני עם חבר'ה ישראלים טובים שרוצים לעבוד ונמצאים בתחילת דרכם וזה עושה לי כיף. אני לוקח את ההשראה מהם ולא הם ממני. אני רוצה לחזור להיות בן 18, והכדורסל נותן לי את זה".

אם תעפיל עם מכבי רעננה לליגת העל, תרצה להמשיך איתה שם?

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"אנחנו רק בתחילת הפלייאוף ואני לא חושב בכלל על עלייה. היו לי במהלך העונה כמה הצעות לחזור לליגת העל, אבל אני במקום טוב ולא חושב יותר מדי רחוק. אבל לעולם אל תגיד לעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו