הצלחות לצד כישלונות: כמה שווה דיוויד פדרמן?

אחד מבעלי קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב הוא מאנשי העסקים הוותיקים במדינת ישראל • עסקיו ידעו עליות גדולות לצד ירידות משמעותיות • אז בכמה הונו מוערך, מה מקורותיו הכספיים וכמה שווה הווילה בה הוא מתגורר?

חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 76

בחודש ספטמבר הקרוב יחגוג איש העסקים דיוויד פדרמן יום הולדת 80. ברזומה העשיר שלו יכול לרשום פדרמן הצלחות עסקיות גדולות לצד כשלונות וגם הפתעות גדולות בתחום הספורט לצד אכזבות רבות. פדרמן שמחזיק ב-29 אחוזים מהבעלות על מכבי תל אביב מקווה להפוך גם את העונה למוצלחת מבחינה ספורטיבית כאשר הערב (שלישי, 20:00, ספורט 5) תשחק הקבוצה במשחק הפלייאין של היורוליג מול באסקוניה בקרב ישיר על העלייה לשלב הפלייאוף.

קריירת העסקים של פדרמן החלה אי שם בשנות השישים כאשר עזב את ישראל והשתקע בלונדון. בתחילה היה פדרמן ברוקר בבורסה בלונדון ולאחר מכן, במשך כ-10 שנים, עסק במסחר בחומרי גלם (קומודיטיס), בעיקר עם חברת מאן האנגלית. ב-1980 חזר לישראל עם הון רב וניהל במשך חמש שנים את עסקי משפחתו.

יחד עם חברת מאן רכש פדרמן את השליטה בחברת "עלית תעשיות בע"מ", אחת מחברות המזון הגדולות בישראל. ב-1987 השלים את רכישת השליטה בחברת עלית. באותה שנה חזר ללונדון לתקופה של שש שנים, שבמהלכה מונה למנכ"ל חטיבת הקפה של קבוצת מאן ולחבר דירקטוריון בקבוצה זו.

דיוויד פדרמן, צילום: עמי שומן

עלית מכרה קפה, שוקולד וסוכריות בהיקף של כ-100 מיליון דולר בשנה. שווי השוק שלה עמד בעת ההשתלטות על כ-30 מיליון דולר. ב-1995 הסתכמו מכירותיה בכ-780 מיליון דולר ושווי השוק שלה הגיע ב-1997 לרבע מיליארד דולר. בשנת 1997 הפעיל פדרמן מנגנון במב"י להיפרדות משותפו לשליטה בעלית, מיכאל שטראוס, וזה האחרון בחר לרכוש את חלקו של פדרמן בעלית תמורת 227 מיליון שקל, סכום שהותיר בידי פדרמן רווח גדול.

זמן קצר לאחר מכירת מניות עלית רכשו פדרמן וצמד שותפיו את השליטה בחברה התעשייתית מודגל מידי איטונג תמורת 114 מיליון שקל. הפעילות העסקית העיקרית של מודגל התרכזה אז במפעל המתכת הוותיק בראש פינה, אשר מייצר מחברים ואביזרים לתעשיות שונות. פעילות המפעל נחשבת ליציבה, ועל פי הערכות הוא מייצר רווחיות צנועה של מיליוני שקלים בודדים בשנה.

אלא שרכישת מודגל לא נעשתה בשביל הפעילות התעשייתית, אלא בעיקר בשל קופת המזומנים השמנה שהיתה לחברה. זו שימשה כפלטפורמה שבאמצעותה רכש פדרמן, שנתיים מאוחר יותר, את השליטה בפטרוכימיים מידי קבוצת דלק שנאלצה למכור את החזקתה בשל דרישת הממונה על ההגבלים העסקיים.

דיוויד פדרמן עם רון חולדאי, צילום: אלן שיבר

באפריל 1999 רכשה מודגל את המניות (30%) תמורת כ-60 מיליון דולר, ששיקפו שווי חברה של כ-200 מיליון דולר לפטרוכימיים. בהמשך נפתח מאבק שליטה בחברה, כאשר משפחת פפר הברזילאית, אז בעלת מניות גדולה, הצליחה ליצור גוש חוסם נגד פדרמן ושותפיו. בסופו של דבר רכשה מודגל את מניות המשפחה תמורת 81 מיליון דולר לפי שווי חברה של 262 מיליון דולר.

ההחזקה העיקרית של הפטרוכימיים באותה עת הייתה מחצית ממניות חברת כרמל אולפינים (כאו"ל), העוסקת בייצור פולימרים. במחצית השנייה של המניות החזיק בית הזיקוק בחיפה (בזן) שבחצרו פועלת כאו"ל. בתחילת שנות האלפיים נקלעה כאו"ל למשבר חריף שנבע מהשפל בענף הפטרוכימיה והביא להפסדים של מאות מיליוני שקלים. מניית הפטרוכימיים צנחה וגררה אחריה את מניית החברה האם מודגל.

את השפל במניה ניצלו פדרמן ושותפיו, שרכשו את מניות הציבור ומחקו את מודגל מהמסחר. מאז הפכה מודגל לחברה פרטית, ונתוניה הכספיים אינם חשופים לציבור. בהמשך העשור הקודם השתפר מצבה של הפטרוכימיים, ומנייתה נסקה. ביולי 2007 נסחרה החברה בשווי שיא של כ-1.7 מיליארד שקל. אז גם ביצעה פטרוכימיים חלוקת דיבידנד אחרונה לבעלי המניות בסך 187 מיליון שקל. בסוף 2009 השלים פדרמן מהלך משמעותי שהפך את פטרוכימיים לשותפה בגרעין השליטה בבזן, לצד החברה לישראל. במסגרת העסקה העבירה פטרוכימיים את מניותיה בכאו"ל לידי בזן, וקיבלה 30.7% ממניות בית הזיקוק בחיפה.

דיוויד פדרמן עם שמעון מזרחי, צילום: אלן שיבר

בשנת 2013 הפסידה בזן 285 מיליון דולר, מה שהביא להפסד של כ-482 מיליון שקל בפטרוכימיים בשנים 2011-2012. החוב הגבוה של הפטרוכימיים גרם לכך שבכל שנה היא שילמה למעלה מ-100 מיליון שקל ריבית - למעלה מחצי מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות. בשנת 2014 הוכרז על כוונה להגיע להסדר חוב בחברה במסגרתו דוללו בעלי המניות ובהם פדרמן באופן משמעותי.

ההערכה היא כי הונה של משפחת פדרמן נע בסביבות 100 מיליון דולר. ב-2013 מכר פדרמן את הווילה בה התגורר בכפר שמריהו לאיש ההיי-טק ד"ר חיים אמיר תמורת 55 מיליון שקל. את הווילה המפוארת ברחוב דרך השדות, הכוללת כ-1,000 מ"ר בנוי, בנתה משפחת פדרמן בשנות ה-90 על מגרש של 5 דונם. בשטח הזה נבנו גם בריכת שחיה, מגרש טניס, מגרש כדורסל וחדר כושר. גם כיום מתגוררת משפחת פדרמן בבית בכפר שמריהו שמוערך בעשרות מיליוני שקלים.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
דיוויד פדרמן עם אודי רקנאטי, צילום: עודד קרני
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר