עד המוות, הפועל? הגיע הזמן שמישהו ייקח אחריות על העבריינים שמתחפשים לאוהדים

אותם אלה שביצעו את הלינץ' בדרייב אין הם עבריינים לכל דבר וצריכים ללכת עם קלון משפטי וציבורי • אלו שנושאים באחריות למיגור האלימות במגרשים לא מבינים את חומרת המצב, בתי הדין צריכים להעניש קבוצות בחומרה • בסוף, גם ההנהלות שחוששות מאוהדיהן לא תהיה ברירה אלא להתיישר

אלימות בין אוהדי הפועל תל אביב לאוהדי הפועל חיפה. צילום: עודד קרני

אם אירוע הלינץ' המזעזע שביצעו כמה מאוהדי הפועל תל אביב באוהד הפועל חיפה היה מסתיים חלילה במוות – וזה לא היה רחוק – כולנו היינו עוסקים עכשיו במציאת אשמים ובדרישה לפיטורם.

אז כדי שלא נגיע לשם – זה רק עניין של זמן – נעשה את זה כבר עכשיו. יש אנשים שכבר היו צריכים לסיים את תפקידם הכושל בעקבות אירועי האלימות במגרשי הספורט, במקרה הזה בכדורסל, או לכל הפחות לעמוד תחת דיון ציבורי נוקב ולהידרש לתוצאות מיידיות.

כולם מדברים, ובצדק, על האחריות של הפועל ת"א, שברוב מקרי האלימות החמורים בשנים האחרונות היו מעורבים אוהדיה (גם אנחנו נגיע אליה עוד מעט), על אוזלת היד של בתי הדין והמשטרה (גם עליהם נדבר) או על חוסר המעש של מנהלת הליגה ואיגוד הכדורסל (אל דאגה גם במקרה הזה), אבל האשמים העיקריים הם החוליגנים עצמם.

אוהדי הפועל תל אביב, צילום: אלן שיבר

אותם אלה שביצעו בשבת את הלינץ' האכזרי, אלה שביזו את הטקס בבאר שבע לזכר השוטרים שנרצחו, שזורקים חפצים למגרש ומסכנים את בריאות השחקנים הם ממש לא אוהדים. הם עבריינים לכל דבר, וככה צריך להתייחס אליהם.

כמו עבריינים שרצחו, פצעו או שדדו, גם אותם עבריינים שמתחפשים לאוהדים צריכים להסתובב עם רישום פלילי וקלון משפטי וציבורי. צריכה להיות להם בעיה להתקבל למקומות עבודה או לימודים, גם על גיוס לצה"ל לא הייתי ממהר לחתום, בדיוק כמו נערים שהסתבכו בפלילים. לאנשים כאלה אין מקום במרחב הציבורי, והחברה צריכה להוקיע אותם ולא להתייחס בסלחנות פושעת.

"אני לא מכניס אנשים לכלא, זה התפקיד של המשטרה", הצטדק בעבר יו"ר הפועל ת"א רמי כהן וגרם לי לכעס גדול. נכון, אתה לא מכניס אנשים לכלא, אבל אתה אחראי למה שקורה אצלך במגרש. אם האירועים חוזרים על עצמם פעם-אחר-פעם, כנראה שאתה עושה משהו לא נכון.

רמי כהן. גם הוא צריך לשנות גישה, צילום: אלן שיבר

זה לא רק הפועל ת"א, אלא גם המועדונים האחרים. לראשי הקבוצות אין אפשרות להכניס לכלא, אבל בהחלט יש להם אפשרות לשלול מינויים לצמיתות ולהעביר את השמות למשטרה בדרישה למנוע את הגעתם לאזור המגרשים. לצערנו, רוב קבוצות הספורט בישראל לא עושות את זה.

הפועל ת"א יודעת היטב מי הם מבצעי הלינץ', ראשיה גם ידעו מי הם המבזים של הטקס בבאר שבע, כמו גם אלה שפרצו ליציע אוהדי הפועל חולון לא מזמן או את זהות משליכי החפצים הסדרתיים במשחקי הדרבי. אם האנשים האלה וחבריהם ייכנסו לעוד משחק כדורסל אחד בימיהם יש אנשים בהפועל ת"א שצריכים לשלם בתפקידם.

אנחנו מחכים גם לדעת מה עלה בגורלו של "אוהד" הפועל חולון שהיכה את שחקן מכבי תל אביב בונזי קולסון. האם הגינויים הרפים ששמענו בזמנו נכנסו באוזן אחת ויצאו מהאוזן השנייה, ואותו עבריין ימשיך להופיע במגרשים כאילו לא קרה כלום?

בונזי קולסון. מה קורה עם האוהד שתקף אותו?, צילום: אלן שיבר

מה הקבוצות יכולות לעשות? להודיע על הרחקה לצמיתות מהמגרשים, להעביר רשימת שמות למשטרה ולהגיש תביעות אזרחיות בסכומי כסף גבוהים. הפעולות הללו יכולות למגר כמעט לחלוטין את תופעת האלימות במגרשים. אני לא מאמין באחריות שילוחית כפתרון בודד לבעיית האלימות במגרשים, אבל לבתי הדין צריך להיות חלק מרכזי בניסיון למגר את התופעה.

קבוצות כמו מכבי תל אביב בכדורגל או מכבי חיפה שמשקיעות מאמצים רבים ומשאבים עצומים באיתור המתפרעים, צריכות לקבל סיוע מבית הדין ועונשים מופחתים. לעומת זאת, הדיינים צריכים לגרום לקבוצות שלא עושות כמעט כלום למניעת האלימות (שיחות "נו, נו, נו" שעושה מדי פעם הפועל ת"א לא נחשבות) למצב של אין ברירה.

קבוצות שלא ינקטו בצעדים הנקובים למעלה – שלילת מינויים לכל החיים, הגשת שמות המתפרעים למשטרה ותביעות כספיות כבדות – צריכות לקבל מבתי הדין עונשים חריגים שיכריחו אותם לפעול. העונשים הכי חמורים שאפשר לעלות על הדעת – משחקים ללא קהל במשך עונה שלמה, קנסות בגובה מיליוני שקלים והורדת מספר נקודות דו ספרתי. המשוואה צריכה להיות פשוטה – קבוצה שפועלת באסרטיביות למניעת אלימות תקבל סיוע מבתי הדין והמוסדות האחראים. קבוצה שלא תפעל תיענש בצורה הכי חמורה שאפשר. ככה גם להנהלות שחוששות מהאוהדים לא תישאר ברירה.

היציע הריק של אוהדי הפועל תל אביב בדרבי שפוצץ בגביע ווינר, צילום: אלן שיבר

ההודעה המביכה שהוציאה מנהלת הליגה לפיה היא קוראת לבעלי הסמכות לנהוג באפס סובלנות, מראה שראשיה לא מבינים את חומרת המצב.

מנהלת הליגה ואיגוד הכדורסל נושאים באחריות כוללת למיגור האלימות. לגופים הללו יש מספיק כלים כדי לצמצם את ההתפרעויות. המנהלת יכולה לגרום לקבוצות לפעול נגד העבריינים וגם היא יכולה להצטרף לתביעות האזרחיות נגדם בטענה מוצדקת שהם הורסים את המותג, והאיגוד צריך לוודא שהתקנונים של בתי הדין עוברים את ההתאמות הנדרשות כדי להתמודד עם הבעיה לצד עבודה מול המשטרה ומשרד הספורט.

ארי שטינברג, צילום: אורן בן חקון

בעל המאה הוא בעל הדעה אומר הפתגם העתיק. עופר ינאי ואבי זיידנברג הבטיחו ביממה האחרונה שיפעלו לתיקון עמוק. רעיונות לפעולה יש גם בכתבה הזו ויש גם אחרים לא פחות טובים. עכשיו רק נשאר לעשות. יש אפילו גיבוי מרוב אוהדי הפועל ת"א.

הצעדים הראשונים עליהם הודיעה הנהלת הפועל ת"א - התחייבות לאתר את המתפרעים ומניעת כניסתם למגרשים בעתיד, הגשת תביעות אישיות וסגירת היציע הבעייתי עד אשר יימצא פתרון - נותנים לראשונה את התחושה שהאדומים באמת מתכוונים לבצע שינוי יסודי.

אני לא נאיבי, אבל אם ינאי וזיידנברג יובילו לשינוי עמוק בהפועל ת"א ייתכן שזו תהיה תחילתה של מהפכה חיובית בספורט הישראלי. ובינינו, זה הרבה יותר חשוב מעוד עונה ביורוליג.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר