כמה כסף הפסידו הישראליות בעקבות אירוח המשחקים בחו"ל?

האילוץ לארח את משחקיהן מעבר לים עלה לארבע נציגות הכדורסל הישראליות באירופה באובדן כלכלי כבד של מיליונים • מכבי ת"א היא הנפגעת העיקרית, אבל גם הפועל ת"א, הפועל ירושלים והפועל חולון סובלות מספיק • עשינו סדר במחיר המלחמה

היכל מנורה מבטחים. הפסדים קשים למכבי ת"א. צילום: אלן שיבר

הערב תעלה מכבי ת"א למשחק "ביתי" נוסף מעבר לים, כשתארח בבלגרד את ז'לגיריס קובנה במסגרת המחזור ה־28 של היורוליג. היא תנסה שוב להתגבר על הפגיעה המקצועית הכרוכה באירוח הרחק מהיכל מנורה מבטחים, שם בעונה שעברה החזיקו הצהובים במאזן הביתי הטוב ביותר במפעל.

גם שלוש הנציגות הישראליות האחרות באירופה - הפועל ת"א, הפועל ירושלים והפועל חולון - נפגעות מהמצב, וכולן יחד סובלות גם מהפגיעה הכלכלית. זה הזמן לעשות סדר בהפסדים הכספיים שהסבה המלחמה.

מכבי ת"א | יורוליג

הנפגעת הכלכלית העיקרית היא מכבי ת"א, שעל פי הערכות צפויה להפסיד יותר מ־20 מיליון שקלים. לפני תחילת העונה עמד תקציב המועדון על 90 מיליון שקלים. על פי הערכות, כמחצית ממנו מגיע מהכנסות ממכירת מינויים למשחקי היורוליג והליגה הישראלית.

בשנים האחרונות מוכרת מכבי כ־9,500 מינויים הכוללים את ליגת העל והיורוליג, כך שנשארים לה כ־1,000 כרטיסים שאותם היא לא מוכרת כמינויים בשל החובה לשמור כ־10% מתכולת האולם בליגה לקבוצה היריבה. למשחקי היורוליג מוכרת מכבי את אותם הכרטיסים ה"אבודים" והם מניבים לה על פי הערכות הכנסה ממוצעת של 350 אלף שקלים למשחק ו־5.6 מיליון שקלים בעונה.

על פי גורמים, המעבר לבלגרד, עלות הטיסות ואירוח המשחקים בעיר הוסיפו כ־5 מיליון שקלים לתקציב הוצאות חריגות. יש לציין כי החישוב לא מתבסס על אובדן ההכנסות ממינויים, אולם נכון לרגע זה מכבי טרם פרסמה מתווה פיצויים לאוהדים. ההערכות הן שהקבוצה תחזיר לאוהדיה לפחות 10% מסך מחירי המינויים, על פי תחשיב של 4.5 מיליון נוספים על כל 10% שיוחזרו.

הפועל ירושלים | ליגת האלופות

הקבוצה מהבירה, שמארחת באולם הגדול בישראל, הפסידה על פי הערכות 4 מיליון שקלים בשל המלחמה. הנתון הסופי יתברר לקראת סוף העונה. לאחר שני שלבי הבתים הראשונים בליגת האלופות, נאלצו האדומים לארח בחו"ל שישה משחקים. על פי הערכות, בעקבות כל משחקי הבית האבודים - הפסידה הקבוצה כ־420 אלף שקלים.

משחק גדול וקריטי כמו זה ששיחקה הקבוצה אמש מול טנריפה, משחק שיכול בתסריט ריאלי להוביל למילוי התפוסה בארנה, משלשל לקופת הקבוצה 600 אלף שקלים - אובדן הכנסות משמעותי שלא ניתן לצפות אותו. אובדן ההכנסות המוערך שווה כ־10% מהתקציב המקורי שנבנה בקיץ.

ירושלים מול חולון. געגוע לקהל ביתי, צילום: דני מרון

הפועל ת"א | יורוקאפ

עוד לפני פתיחת העונה הספיקו האדומים למכור את כל המינויים למשחקי הבית בהיכל שלמה עבור משחקי היורוקאפ והליגה. במפעל האירופי הם הספיקו לארח רק משחק אחד, זמן קצר לפני המלחמה, אך מייד לאחר מכן נאלצו להתחיל לנדוד. סך הכל הלכו לאיבוד הכנסות מאירוח של שמונה משחקי יורוקאפ, ולצד זאת הוכפלו ההוצאות הכרוכות במשחקי חוץ, כיוון שבפועל היא שיחקה 17 פעמים מעבר לים במקום תשע פעמים. על פי הערכות, הזינוק המשמעותי במספר הטיסות ובתקציב הנסיעות הכללי הוביל להפסד כלכלי שנע בין 3 ל־3.5 מיליון שקלים.

כמו מכבי ת"א וירושלים, גם הפועל ת"א העתיקה את מרכז הקבוצה לבלגרד ואירחה שם. על פי הערכות, אירוח משחק ללא קהל בבירת סרביה עולה כ־100 אלף שקלים, סכום שכולל גם טיסות, לינה ועוד הוצאות נלוות.

היכל שלמה במשחק הביתי היחיד העונה ביורוקאפ, צילום: אלן שיבר

הפועל חולון | ליגת האלופות

הפועל חולון רשמה עד כה הצלחה באירופה, ובניגוד לכל הציפיות יכולה לעלות לרבע גמר ליגת האלופות. מבחינה כלכלית, ההצלחה על הפרקט מובילה באופן ישיר ואבסורדי להגדלת ההפסדים בעקבות המלחמה. בגלל העלייה לשלב הפלייאין והטופ 16 תשחק הקבוצה לפחות שמונה משחקי בית, בחוץ.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

על פי הערכות, עד כה ספגה הסגולה הפסדים של 1.6 מיליון שקלים, סכום שעשוי לגדול ל־2 מיליון עד לסיום שלב הטופ 16 במפעל. אובדן ההכנסות עבור כל משחק בית ששוחק בחו"ל מוערך בכ־50 אלף שקלים, לצד עלייה של כ־180 אלף שקלים למשחק בשל האירוח באירופה, כפול ב־2.5 מעלות האירוח בחולון. בשל דחיית הבחירות לרשויות המקומיות נדחתה גם העברת התמיכה העירונית לקבוצה, כמיליון וחצי שקלים. הסכום הכללי שאותו הפסידה הקבוצה שווה ערך ל־10% מהתקציב המקורי שלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר