יאניס ספרופולוס בראיון מיוחד ל"ישראל היום": "העזיבה שלי הייתה קשה עבור מכבי תל אביב וגם עבורי"

הסיבה שנשאר בבית במשך שנתיים למרות הצעות מעניינות שקיבל, הרגשות בימים אלו לאור העובדה שישראל נמצאת במלחמה קשה, מערכת היחסים שלו עם סקוטי ווילבקין וניקולה וויצ'יץ' בימיו ביד אליהו והמסר שיש לו לאוהדים • כשנתיים לאחר שפוטר ממכבי תל אביב, המאמן היווני יפגוש בחמישי את האקסית יחד עם הכוכב האדום בלגרד

ספרופולוס, הערב. צילום: AP

כמעט שנתיים חלפו מאז יאניס ספרופולוס פוטר ממכבי ת"א. שנתיים שהוא שמר על שקט ולא הסכים להתראיין למרות בקשות רבות מצד העיתונאים בישראל. במשך כשנה וחצי הוא ישב בבית ודחה הצעות רבות שהונחו לפניו, ורק בסוף חודש אוקטובר חזר למגרשים ומונה למאמן הכוכב האדום בלגרד. השבוע, לפני המשחק הראשון שלו מול הצהובים מאז הפיטורים, הוא הסכים להתראיין ולענות לכל השאלות. גם כאלה שלא היו נעימות לו.

לפני הכל ביקש המאמן היווני להתייחס למצב הקשה בישראל ולשתף במחשבותיו ובהזדהותו עם החברים והאנשים שהוא מכיר. "מה שקרה ב-7 באוקטובר זה היה שוק מוחלט עבור כולם ובמיוחד עבורי", הוא אומר. "זה משהו שאף אחד לא האמין שיכול לקרות. מיד יצרתי קשר עם חבריי הרבים בישראל כדי לתמוך בהם ולראות שהכל בסדר איתם. אני שולח פה חיזוקים למשפחות שאיבדו את יקיריהם. אני מקווה שבקרוב יהיה שלום והמלחמה תסתיים במהרה".

היו לך הרבה הצעות מאז שעזבת את מכבי, למה נשארת בבית כל התקופה הזו?

"היו לי כמה הצעות, אבל אחרי התקופה במכבי רציתי לנוח, לנקות את הראש ולהטעין את הבטרייה. רציתי להיות עם המשפחה שלי קצת יותר. ברגע שהגיעה ההצעה מהכוכב האדום הבנתי שזה הרגע הנכון עבורי לחזור, והיום אני שמח לאמן במועדון גדול שמייצג מדינת כדורסל כמו סרביה".

ספרופולוס בימים אלה כמאמן הכוכב האדום, צילום: EPA

בקיץ האחרון נסעת לספרד לפגישה עם באסקוניה ולטורקיה לפגישה עם אנאדולו. למה זה לא הסתדר?

"לפעמים דברים לא קורים מסיבות כלשהם. אני לא חושב שזה הזמן הנכון לספר מה בדיוק קרה. הכי חשוב שאני שמח מהמקום שבו אני נמצא ואני עושה את הכי טוב שאני יכול להצלחת הקבוצה".

ספרופולוס (56) עבד במכבי ת"א כשלוש שנים וחצי והתחבר בצורה מיוחדת לקהל הצהוב, מה שעזר לו לשרוד במועדון הלחוץ גם בתקופות הפחות טובות. "היו תחושות מיוחדות ביני לבין האוהדים. האהבה הזו תישאר לעולם, כי כשאתה אוהב מישהו זה לתמיד. היה לנו קשר נהדר ועבורי זה היה חשוב מאוד, כי ניסינו לעשות הכל והכי טוב עבור ההצלחה של מכבי".

לא בכל התקופה שלך במכבי התוצאות היו מוצלחות. איך אתה מסכם אותה?

"הייתי חסר מזל כי התמודדנו עם הקורונה במהלך התקופה שלי במכבי. בעונה הראשונה שינינו את האווירה במועדון, החזרנו את האליפות בישראל ונאבקנו על הפלייאוף ביורוליג. בעונה השנייה חזרנו לפלייאוף אחרי כמה שנים והייתה לנו קבוצה טובה, אבל אז הגיע הווירוס שמנע מאיתנו לשחק בפלייאוף. הקורונה פגעה בנו בשנתיים שאחרי. בעונה שאחרי הווירוס שיחקנו ללא הקהל וזה פגע בנו בשתי צורות: הראשונה היא בגלל שהאוהדים של מכבי הם חלק חשוב מההצלחה של הקבוצה והם לא היו במגרש כדי לתמוך בנו והשנייה היא גם כי שיחקנו עם פחות מ-40 אחוז תקציב בגלל שמכבי לא מכרה כרטיסים וזה הקשה עלינו להתחרות ביורוליג. גם בעונה הרביעית שלי התקציב היה נמוך ב-40 אחוזים כי היינו צריכים לעמוד בכללים של הממשלה לתמיכה בקבוצות ספורט ולכן זה הקשה עלינו לעמוד ברמות הגבוהות של היורוליג כמו שרצינו".

ספרופולוס עם ווילבקין. "היחסים שלי איתו היו מצוינים", צילום: אלן שיבר

איך היתה העבודה שלך עם ניקולה וויצ'יץ'? היו עליו ביקורות מצד האוהדים וגם דיווחים על כמה ויכוחים ביניכם לגבי שחקנים מסוימים.

"הייתה עבודה נהדרת עם ניקולה, עם ההנהלה ועם כל מי שצריך במכבי. כשעובדים ביחד הרבה זמן אז כמובן יש רגעים שלא הכל עובד חלק, אבל בסך הכל עבדנו בצורה טובה והתגברנו על כל הקשיים שהיו. אני לא רוצה עכשיו להיכנס לכל הפרטים. עבדנו נהדר והייתה לנו חברות טובה, והחברות הזו היא מעל הכל".

בכל השנים שלך במכבי היה שחקן שהגיע או נשאר שלא רצית אותו?

"אני לא מבין את השאלה הזו בנקודת הזמן הנוכחית. עבדתי במכבי כמה שנים והיה לי את מה שאני צריך. עזבתי את מכבי לפני כמעט שנתיים ועכשיו אנחנו במקום אחר".

וויצ'יץ', צילום: אלן שיבר

בשנה שעברה ראיינתי את סקוטי ווילבקין והוא אמר שמכבי לא היו צריכים לפטר אותך. שאתה ממש לא היית הבעיה, אלא היו בעיות אחרות בחדר ההלבשה ועם שחקנים מסוימים. מה אתה יכול לספר על אותה תקופה קשה?

"הקשר שלי עם סקוטי היה מצוין וזה היה לטובת מכבי. הזמן שעזבתי היה קשה עבור מכבי וגם עבורי, אבל דברים כאלה קורים. לפעמים חלק מהאהבה זה להיפרד. האהבה עדיין קיימת. יש לי תחושות נהדרות כלפי מכבי וזה לא ישתנה".

אם כבר הזכרנו את סקוטי ווילבקין, אנשים אמרו אז ששמת עליו הכל, ושהוא היה משחק לבד בלי עזרה.

"מה אתה רוצה שאני אענה על זה. אני לא מבין את השאלה הזו. אנשים רואים מה שהם רוצים. זכינו בשלוש אליפויות רצופות כשהיה לנו תקציב נמוך לעומת השנים שלפני. אני לא רוצה להתעסק עם מה שאנשים אומרים. אני עושה את העבודה שלי הכי טוב שאני יכול".

פדרמן עם מסכה. גם לקורונה היה חלק בתוצאות, צילום: אלן שיבר

יש הרבה סיפורים על הרגע שבו הבעלים של מכבי הגיעו אליך לבית והודיעו לך שאתה מסיים את הג'וב. איך הרגשת כשהודיעו לך שאתה מפוטר?

"זה היה רגע קשה עבור שני הצדדים. היה לי הרבה כבוד להם ואני לעולם לא אשכח את מה שהם עשו עבורי ואת התקופה שנלחמנו ביחד עבור המועדון".

אתה רצית להמשיך?

"כבר עניתי על השאלה הזו".

המשחק מחר הוא הפעם הראשונה שאתה תשחק מול מכבי מאז שעזבת. מה יהיו התחושות שלך?

"כמובן. לשחק נגד מכבי זה מיוחד עבורי, בגלל כל השנים שייצגתי את המועדון. עכשיו אני בכוכב האדום וב-40 הדקות האלה אני אעשה את המיטב עבור המועדון שלי". 

איך לדעתך הם מתמודדים עם הסיטואציה של לשחק רחוק מהבית בזמן מלחמה?

"הם עושים עבודה נהדרת, זה לא קל להתמודד עם כל הבעיות במדינה. הסיטואציה לא קלה. הם נדרשים להתנתק ולשחק כדורסל והארגון עושה עבודה מצוינת עם המאמץ של השחקנים והמאמנים. הם ראויים להערכה על מה שהם עושים".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

בסיום השיחה מבקש ספרופולוס לשלוח מסר לאוהדים של מכבי. "מכבי תמיד תהיה בלב שלי והאוהדים תמיד יישארו בלב שלי. לעולם לא ישכח את התקופה הנפלאה שהייתה לנו ביחד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר