עושים את אמריקה: הישראלים שפותחים עונה בליגת המכללות

חמישה שחקנים ישראלים פותחים עונה בליגת ה-NCAA הבכירה בארה"ב, שהיא הדבר הכי קרוב ל־NBA • דיברנו איתם על הסיבות למעבר, על השאיפות לחזור לארץ כשחקנים מובילים, וגם על הקשיים רחוק מהבית

ירין חסון. במכללת קונטיקט היוקרתית , צילום: מכללת קונטיקט

אין הרבה ישראלים שיכולים להתגאות בעובדה שבשנות ה־20 לחייהם הם שיחקו כדורסל לעיני 10,000 צופים בארה"ב, או ששדר ESPN התקשה להגות את שם המשפחה שלהם. לרזיאל חיון, שחר לזר וירין חסון, שפותחים השבוע עונה ראשונה בליגת המכללות, בוודאי יהיו לא מעט חוויות.

שלושת השחקנים הצעירים והמוכשרים החליטו לשנות מסלול, ובעזרת סוכנות U-Vision הצטרפו העונה לליגת ה־NCAA הבכירה.

חיון, שישחק העונה במנהטן קולג', מספר ל"ישראל היום": "אחרי שנתיים בליגת העל עם הפועל אילת, הרגשתי שאני לא מקבל מספיק הזדמנויות. ירדתי ללאומית עם מכבי חיפה, ולמרות עונה אישית טובה - לא עמדנו במטרות. החלטתי לעזוב למכללות כדי להשתפר מקצועית, אבל גם העובדה שאוכל לשלב תואר, ללמוד שפה חדשה ולחוות את ארה"ב היתה שיקול. העבודה פה היא ברמה גבוהה, הם משקיעים המון שעות בלימוד של המשחק".

רזיאל חיון. לא קיבל הזדמנות בארץ, צילום: מכללת מנהטן קולג'

גם שחר לזר הוא שם שמוכר לחובבי הכדורסל הישראלי. הרכז, שגדל במחלקת הנוער של הפועל ת"א, הרשים בליגה הלאומית, והעונה ישחק במכללת ניו מקסיקו. "שגרת היום פה שונה לגמרי", הוא אומר. "אני מתחיל את היום בחדר כושר ב־7:30 בבוקר, ומתאמן ברציפות עד אחר הצהריים. לזה תוסיף עבודה אישית ואימוני קליעות. השתפרתי המון בארבעה חודשים".

שחר לזר. ישחק בניו מקסיקו, צילום: מכללת ניו מקסיקו

אצל ירין חסון בן ה־18, הסיפור שונה. הפורוורד, שמתנשא לגובה של 2.07 מ', שיחק בנוער של מכבי ראשל"צ, ונחשב אחד הכישרונות המבטיחים בכדורסל הישראלי. הוא עורר עניין אפילו בקבוצת הפיתוח של לוס אנג'לס לייקרס, אבל בסוף החליט להצטרף למכללת קונטיקט היוקרתית. "בעונה האחרונה בנוער לא הייתי טוב ודומיננטי כמו שרציתי", הוא מודה. "הרגשתי שאיני מוכן למעבר לבוגרים. מוסר העבודה כאן והמתקנים ברמת ה־NBA, יחד עם הרצון לפתח שחקנים, הם השילוב המושלם עבורי".

מכללת קונטיקט נחשבת לאחת מהאיכותיות בליגת ה-NCAA, היא זכתה בתואר האליפות 4 פעמים, ויצאו ממנה שחקני NBA רבים ביניהם: ריי אלן, קמבה ווקר ואנדרה דראמונד. לישראלים, היא כמובן זכורה בגלל דורון שפר ונדב הנפלד ששיחקו בה בעבר. חסון מספר: "הכל פה סובב סביב הכדורסל. משקיעים בך המון, אבל גם מצפים ממך. אני לא חושב שיש מישהו שעשה את המעבר הזה ויגיד שאין קשיים, להגיע למדינה חדשה, כדורסל שמשוחק מאוד שונה, להיות מוקף 24/7 באנשים שמעולם לא הכרת בנוסף לזה שאתה במרחק 13 שעות טיסה מהמשפחה, זה לא פשוט, אבל יש בזה יותר יתרונות מחסרונות".

ירין חסון. מוצג בקונטיקט, צילום: מכללת קונטיקט
ירין חסון. היה מבוקש גם בליגת הפיתוח, צילום: מכללת קונטיקט

"יש לי עוד שאיפות חוץ מכדורסל"

החלום של כל שחקן במכללות הוא כמובן להגיע לליגת ה-NBA, ודאי שהדראפט של הליגה הטובה בעולם מורכב כמעט בשלמותו משחקנים שהרשימו בליגה, אבל אין ספק שמדובר במעטפת שיודעת לקדם שחקנים בצורה מעולה, וגם אלו שלא יגיעו לרמה הגבוהה ביותר עשויים לבלוט במקומת אחרים. לדוגמה, שלושה מהישראלים המובילים היום בליגת העל – רומן סורקין, כרם משעור ואיגור קולשוב שיחקו בצעירותם במכללות.

שני ישראלים נוספים שישחקו העונה בדיוויז'ן הבכיר הם אייל ננקין, שפותח עונה שנייה במכללת NJIT; ומיכאל מושקוביץ (24), שגדל בהפועל ירושלים, היה חלק משמעותי בנבחרת העתודה שזכתה באליפות אירופה ב־2018, ומתחיל עונה שנייה בפנסילבניה.

מיכאל מושוקביץ. פותח עונה שנייה, צילום: מכללת פנסילבניה

אחרי עונה אחת בארה"ב, ננקין מרוצה מההחלטה שקיבל: "למרות שעם אליצור נתניה בליגה הלאומית הייתי שחקן חמישייה, הרגשתי שיהיה קשה לעשות את הקפיצה לליגת העל. גם אם אתה עושה מספרים טובים בליגה השנייה, זה לא תמיד מספיק. ידעתי שאני לא רוצה ללמוד בארץ, והחלטתי לצאת לארה"ב. למרות שחוויתי פציעה קשה קיבלו אותי ל־NJIT, וזה היה מדהים".

הפורוורד (22) לא מסתיר את הקשיים: "יש המון לחץ להצליח גם בלימודים וגם בכדורסל. לא קל להיות רחוק מהבית. יש רגעים שאני מגיע למצבים מנטליים קשים - אבל אני מוקף באנשים נהדרים שתומכים בי, ואף פעם לא היתה לי מחשבה לוותר ולחזור לארץ".

ננקין מטביע. מרוצה מההחלטה, צילום: מכללת NJIT

מבחינה מקצועית, ננקין מקווה לחזור לארץ במעמד אחר, אבל אם זה לא יצליח - יש לו אלטרנטיבה: "כשאסיים כאן, אני מקווה למצוא קבוצה שתאמין בי בליגת העל או באירופה, ולא לחזור לאותה הסיטואציה לפני שיצאתי לחו"ל. אבל יש לי עוד שאיפות חוץ מכדורסל. לא אפסול הצעת עבודה שאוכל לפתח ממנה קריירה אחרת".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
ננקין. עבר פציעה קשה, צילום: מכללת NJIT
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר